اتوبوس بنز

در سال های نه چندان دور و در دورانی که ایران خودرو با نام ایران ناسیونال شناخته می شد، صنعت خودروی کشور با برخی از مطرح ترین برندهای بین المللی همکاری داشت.

مرسدس بنز جزو برندهایی بود که ایران ناسیونال بعضی از خودروهای تجاری سنگین آن را مونتاژ می کرد.

اتوبوس O302 یکی از این مدل ها بود که همزمان با مانهایم آلمان در تهران نیز مونتاژ می شد.

اتوبوس ایران ناسیونال

بد نیست اشاره کنیم این اتوبوس در جام جهانی ۱۹۷۴ وظیفه جابجایی بازیکنان تیم های شرکت کننده را بر عهده داشت.

به تازگی یک دستگاه اتوبوس بنز O302 مونتاژی توسط ایران ناسیونال از طریق eBay در بخارست رومانی به فروش گذاشته شده است.

این نمونه نادر بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ بطور دقیق بازسازی شده و در وضعیت ایده آلی بسر می برد.

کیفیت بازسازی مدل مذکور به حدی بالاست که گویی مدل مذکور چند روز پیش خطوط تولید کارخانه را ترک کرده است.

در توصیف اتوبوس O302 آمده:

این اتوبوس بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ توسط یک شرکت خصوصی بازسازی شده است. تمامی اجزای مورد استفاده در بخش های فنی، تزئینات داخلی، زیرپایی ها و روکش صندلی ها اصل بوده و مطابق با نمونه های اصلی هستند. بدنه خودرو دارای چند ایراد جزئی است اما فرورفتگی بر روی آن دیده نمی شود.

Iran-National-O302-bus

اتوبوس ایران ناسیونال O302 قبل از بازسازی

به منظور حفظ اصالت این اتوبوس، در روی درپوش محفظه موتور لوگوی قدیمی ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق نصب شده است.

در داخل اتاق همانند نمونه های اصلی از اجزا و تزئینات چوبی در برخی قسمت ها استفاده شده، دسته دنده و نشان دهنده های پشت فرمان نیز از طراحی کاملا کلاسیکی برخوردار بوده و عینا مشابه مدل های تولیدی توسط مرسدس بنز هستند.

 

اتوبوس بنز بازسازی شده

ضمن اینکه همانند مدل های موجود در ایران، برای هر کدام از پنجره ها یک پرده جانبی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

موتور ایران ناسیونال O302 موجود در رومانی ظاهرا به دلیل کارکرد بسیار زیاد با یک نمونه کم کارکردتر تعویض شده است.

آقای Alexandru Constantinescu برای این اتوبوس کلاسیک کم نظیر قیمتی برابر با ۱۳۳ هزار دلار تعیین کرده است.

جالب آنکه در اسپانیا یک مدل دیگر از مرسدس بنز O302، با قیمتی برابر با ۸۰ هزار دلار به فروش گذاشته شده؛ اگر چه قیمت این اتوبوس پایین تر از مدل مونتاژی توسط ایران ناسیونال است، اما وضعیت سلامتی و جزئیات آن در سطحی به مراتب پایین تر قرار دارد.

ناگفته نماند ظاهرا در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی اتوبوس ایران ناسیونال O302 به تعداد اندک از تهران به بخارست صادر شده است و اتوبوس مذکور نیز یکی از همین نمونه هاست.

O302 در تعداد بسیار زیادی در ایران تولید شده و به نوعی نقش پیکان را در دنیای وسایل نقلیه عمومی بین شهری بازی می کرده است.

با این وجود در طول یک دهه گذشته در پی فعال شدن اتوبوس سازان داخلی، بسیاری نمونه های ۳۰۲ در ایران از رده خارج شده اند و ایرانیان نیز علاقه چندانی به این اتوبوس های نوستالوژیک از خود نشان نمی دهند.

شاید بتوان این شرایط را ناشی از عدم جایگزینی خودروهای قدیمی در کشور و تولید متمادی یک خودرو برای سالیان سال دانست. به نوعی که یک خودرو ملی کاربردی رفته رفته تبدیل به یک عنصر تکراری مزاحم شده و جایگاه خود را در ذهن مشتریان از دست می دهد.

سرنوشت تلخی که پس از پیکان، احتمالا قریب به یقین گریبان سایر خودروهای محبوب قدیمی نظیر پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ را نیز خواهد گرفت.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *