Last Updated:

قانون جدید بیمه شخص ثالث 1400

فرمون

تغییراتی که در سال 1400 در خصوص بیمه شخص ثالث اتفاق افتاده است باعث ایجاد ابهاماتی برای خریداران این خدمت بیمه شده است. اکثر رانندگان تاکنون از راننده محور شدن بیمه شخص ثالث خبردار شده اند. در قانون جدید بیمه، دیگر انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص خریدار اتفاق نمی افتد و داشتن تخفیف برای فروش خودرو یک مزیت محسوب نمی شود.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث خریدار می تواند تخفیف بیمه را نزد خود نگهدارد و آن را به خودرو بعدی خود یا اعضای درجه یک خانواده خود اعم از والدین، همسر و فرزندان منتقل کند. همچنین اگر دو خودرو به نام خود دارید در صورتی که پلاک و سند و بیمه نامه هر دو به نام خودتان باشد می توانید تخفیف بیمه شخص ثالث را از یک خودرو به خودرو دیگر انتقال دهید که در این صورت بالاترین میزان تخفیف ملاک است و تخفیف قبلی با تخفیف منتقل شده با هم جمع نمی شود. به طور مثال اگر تخفیف 20 درصد را به خودرو با 10 درصد تخفیف بیمه شخص ثالث منتقل کنید فقط تخفیف 20 درصد منظور می شود.

ضمنا اگر تخفیف بیمه شخص ثالث دارید می توانید تا یک سال آن را برای خود حفظ کنید.

نکته دیگر در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث این است که تنها در صورتی می توانید تخفیف را انتقال دهید که هر دو خودرو با کاربری یکسان به عنوان مثال هر دو سواری باشند.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث باید اطلاعات گواهینامه را نیز ثبت کنید. اگر چند نفر از یک خودرو استفاده می کنند برای استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث باید برای هر یک به طور جداگانه اطلاعات گواهینامه شان ثبت شود. بدین شکل در صورت تصادف تنها تخفیف راننده مقصر از بین رفته و سایر رانندگان می توانند تخفیف خود را حفظ کنند. اما در این خصوص الزامی وجود ندارد و می توان تنها اطلاعات گواهینامه فردی که بیشترین استفاده از خودرو را دارد ثبت نمود.

اگر شخصی که اطلاعات گواهینامه وی ثبت نشده تصادف کند در هر صورت پرداخت خسارت انجام می شود اما از تخفیف بیمه فردی که اطلاعات گواهینامه وی ثبت شده است، کم می شود.

برخلاف قانون قبلی بیمه شخص ثالث اگر شما در طول مدت داشتن بیمه ثالث خسارت جانی و مالی داشته باشید درصد تخفیفات عدم خسارت شما صفر نمی شود بلکه از میزان تخفیفات عدم خسارت شما کاسته می‌شود.

طبق قانون جدید در صورت بروز تصادف، از تخفیف‌های قبلی شما بصورت پلکانی و مطابق جدول زیر، کسر می‌شود:

نوع خسارتیکباردوبارسه بار و بیشتر
مالی۲۰%۳۰%۴۰%
جانی۳۰%۷۰%۱۰۰%

به عنوان مثال، چناچه ۳ بار خسارت جانی در بیمه نامه شما لحاظ شده باشد، تمامی تخفیف‌هایتان ازبین می‌رود.

با راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، کلیه رانندگان ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و دقت و احتیاط بیشتر حین رانندگی می شوند و دیگر داشتن تخفیف بیمه مزیتی برای فروش خودرو و افزایش قیمت آن محسوب نمی شود.

تصادف خودرو نامتعارف

قانون خودروی متعارف و نامتعارف چیست؟

این قانون مربوط به راننده محور شدن بیمه شخص ثالث نیست و در سال 95 تصویب شده است. این قانون به جهت جبران خسارت خودروهای لوکس در نظر گرفته شده است. یکی از دغدغه های رانندگان خودروهای ارزان قیمت، تصادف با خودروهای لوکس و گران قیمت و پرداخت خسارت آنها بود اما با وضع این قانون نگرانی های این رانندگان هم کمتر شد. با این قانون خودروها به دو دسته متعارف و غیرمتعارف تقسیم می شوند. خودرو نامتعارف خودرویی است که قیمت آن بیش از نصف  قیمت دیه در ماه حرام است که در سال 1400 مبلغ 320 میلیون تومان است. یعنی اگر ارزش خودرو، بالای 320 میلیون تومان باشد، خودرو نامتعارف است.

در این قانون هزینه خسارت به خودروی لوکس و نامتعارف همانند خودرو متعارف پرداخت می شود. یعنی اگر در برآورد خسارت به یک خودرو لوکسِ میلیاردی، مبلغ 400 میلیون تومان محاسبه شود هزینه خسارت به اندازه خودرو 320 میلیون تومان پرداخت می شود و باقی خسارت توسط بیمه بدنه خودرو لوکس پرداخت می شود. لذا تمامی خودروهای لوکس باید دارای بیمه بدنه باشند.

از دیگر تغییرات قانون بیمه شخص ثالث در سال 1400 یکسان بودن دیه زن و مرد است. بنابر این قانون پرداخت دیه افرادی که در تصادف فوت می کنند یا صدمه می بینند، فارغ از جنسیت یکسان پرداخت می شود.

در سال 1400 حداقل میزان تعهدات و پوشش مالی، 16 میلیون تومان درنظر گرفته شده است و برای خسارتهای کمتر از 16 میلیون تومان نیازی به کشیدن کروکی نیست. توجه کنید اگر شخصی تصادف کند و مقصر نباشد ، در صورتیکه بیمه شخص ثالث نداشته باشد بیمه فرد مقصر می تواند از پرداخت خسارت خودداری کند.

قانون فرانشیز برای رانندگان حادثه ساز

این قانون جهت جلوگیری از وقوع تخلفات حادثه ساز است. اگر علت تصادف، تخلف حادثه ساز باشد راننده مقصر باید بخشی از خسارت را پرداخت کند.

در اولین حادثه ناشي از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب حادثه در طول مدت بيمه ‌نامه باید معادل دو و نيم درصد (۲.۵%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده توسط شرکت بیمه را جبران کند. در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز 5 درصد و در سومین حادثه 10 درصد از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده از راننده مقصر حادثه توسط شرکت بیمه دریافت می‌شود.

تخلفات حادثه ساز رانندگی چیست؟

·       هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات آکروباتیک در سطح راهها و خیابانها

·       دور زدن در محل ممنوع

·       عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

·       نقص سیستم روشنایی وسایل نقلیه به هنگام رانندگی در شب

·       سبقت گرفتن غیرمجاز

·       تجاوز از سرعت مجاز

·       مصرف کردن مواد روانگردان و مشروبات الکلی

·       عبور کردن از چراغ قرمز راهنمایی

·       گردش کردن به چپ یا به راست در محل ممنوع

·       رعایت نکردن حق تقدم عبور

·       روشن نکردن چراغ هنگام رانندگی در شب و در موقع لزوم

·       حرکت کردن به طور مارپیچ در راه‌ها

·       عبور کردن از محل ممنوع (ورود ممنوع)

·       تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر

·       عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو

·       رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، ترمز، برف پاک‌کن و زنجیر چرخ)

·       عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص

ضمنا در قانون جدید پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه باید در بازه زمانی مشخصی انجام شود تا مشمول جریمه نشوند که این بازه زمانی بستگی به نوع و میزان خسارت وارده دارد.