نکات مهم بعد از تصادف

انواع کروکی و نحوه اعتراض به نظر کارشناس تصادف

انواع کروکی

کروکی همان گزارش پلیس از صحنه تصادف است. در کروکی مکان، تاریخ، زمان دقیق و جزییات محل حادثه و از همه مهمتر علت تامه تصادف و نظر کارشناس تصادف در آن ثبت می‌شود.ارائه کروکی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه در برخی تصادفات لازم نیست ولی در مواردی ضروری است که توضیح داده خواهد شد .

کروکی سازشی: کروکی است که در یک صفحه تنظیم شده و تمام اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه و شرح حادثه در آن نوشته می‌شود.

کروکی غیر سازشی (شورا): کروکی است که دارای دو صفحه بوده و در صفحه اول آن اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه، حالت خودروها یا عابران و چگونگی وقوع تصادف شرح داده می‌شود.

در صفحه دوم نیز مشخصات افسر راهور ناجا، جزییات و علت‌های وقوع حادثه نوشته می‌شود.

 

شرایط دریافت کروکی سازشی چیست؟

۱- در صورتی که خسارت وارده به یکی از طرفین تصادف بیش از مبلغ ۷میلیون و پانصد هزار تومان باشد.
۲- در صورتی که خسارت وارده از سقف تعهدات مالی بیمه نامه بیشتر نباشد.
۳- طرفین تصادف نسبت به تقصیر خود معترض نباشند.

 

شرایط دریافت کروکی غیر سازشی چیست؟

۱- در صورتی که خسارت وارده از سقف تعهدات مالی بیمه نامه بیشتر باشد.
۲- یکی از طرفین تصادف یا هر دو آنها فاقد گواهینامه معتبر باشند.
۳- یکی از طرفین تصادف یا هر دو فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشند.
۴- یکی از طرفین تصادف نسبت به تقصیر خود معترض باشد.
۵- در صورتی که تصادف جرحی یا فوتی باشد.
۶- طرفین تصادف بخواهند اقدام قضایی انجام دهند (افت قیمت و …)

 

در چه شرایطی نیاز به دریافت کروکی نیست؟

برابر توافقات مابین پلیس راهور و بیمه مرکزی در حال حاضر برای تصادفات با خسارت تا سقف ۷میلیون و هفتصد هزار تومان نیازی به ترسیم کروکی نیست و با نظر کارشناس پلیس راهور و مشخص شدن مقصر و غیر مقصر و تبادل مدارک و با مراجعه هر دو خودرو (مقصر و غیر مقصر) به شرکت‌های بیمه خسارت پرداخت می‌گردد.

 

اعتراض به نظر کارشناس در تصادفات

در بعضی از تصادفات مراجع قضایی ممکن است راسا یا با درخواست اصحاب دعوی قرار ارجاع به امر کارشناسی را صادر کند. به عنوان مثال در موضوع تصادف اگر به نظریه کارشناس اولیه اعتراضی صورت گیرد در مرحله اول هیئت سه نفره کارشناسان تصادف تعیین و به موضوع رسیدگی خواهد شد و چنانچه باز هم مورد اعتراض قرار گیرد بنا به تشخیص مقامات قضایی، هیئت‌های بعدی تعیین خواهند شد.

باتوجه به ماده ۲۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، کارشناسان باید مورد وثوق بوده و دارای صلاحیت در رشته مربوط به موضوع باشند و در صورت تعدد آنها به قید قرعه انتخاب شده و عده منتخبین باید فرد باشد تا در صورت اختلاف نظر، نظر اکثریت ملاک عمل قرار گیرد. این مورد در زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین تصادف به نظر کارشناس اولیه اعتراض دارد. لذا بعد از ترسیم کروکی به دادگاه مراجعه و اقدام به اعتراض به نظر کارشناس تصادف می‌کنند و یا اینکه قاضی بررسی‌کننده پرونده تصادف نظر کارشناس تصادفات را مطابق واقع نداند و از نظر کارشناسان بدوی برای اعلام نظریه دعوت می‌کند.

مطلب پیشنهادی  نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی
اخبار ما را دراینستاگرام دنبال کنید

به این مطلب رای دهید

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (رای ثبت نشده)
Loading...

مطالب مرتبط

118
دیدگاه بگذارید

58 نظرات
60 پاسخها
2 دنبال کنندگان کنندگان
 
بیشترین پاسخ واکنش
پرطرفدارترین نظرات
58 نظر نویسندگان
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اطلاع از
الهام

سلام من با یک خانم تصادف کردم و پلیس ایشان را مقصر دانست ولی ایشان به نظر پلیس اعتراض داشتند کپی مدارک گرفته شد و مدارک به هردو طرف تحویل شد و پلیس به ایشان اعلام کردند ظرف یک هفته جهت اعتراض مراجعه کنند و ایشان هنوز مراجعه نکردند حال تکلیف من چیست و من باید چکار کنم؟

مسعود

سلام. در جاده بین شهری پرتردد ساعت ۱۰ صبح در حرکت بودیم که خودرویی به جهت سبقت باعث انحراف ماشین من شد و به دلیل لغزندگی جاده و باد بسیار شدید، ماشین لمبُر زد و در اندک زمانی به گارد ریل سمت راست برخورد کرد. گارد ریل مورد نظر فقط پایه هاش موجود بودن و سپری آن به دلیل تصادف ماه ها قبل، کنده شده و راهداری تعمیرش نکرده بوده و به همین دلیل ماشین از جلو درجا متوقف گردید و عقب خودرو بالا اومد و خودرو به داخل کانال ۲ متری آبراه بدون حفاظ پرتاب شد و معلق زد.… مشاهده بیشتر »

علی خردجو

سلام جناب سرهنگ
بنده در اتوبان سعیدی جنوب به شمال با سرعت مجاز با یک عابر تصادف کردم و مصدوم از ناحیه پا دچار شکستگی شد.در محل تصادف دو عدد پل هوایی وجود داشت و بین اتوبان فنس کشی شده بود با این حال افسر انتظامی ۵۰ درصد من را مقصر دانسته و کروکی کشیدند ، آیا بنده میتوانم نسبت به رای مامور انتظامی اعتراض داشته باشم . با تشکر

محمد حسن عالمی

سلام
بنده در یک خیابان فرعی (عبورمحلی)درحال دورزدن بودم که یک ماشین باسرعت زیاد قصد عبور از مندرا داشت واز جلو خودرو بنده قصد فرار وعدم برخورد راداشت ولی به جلو ماشین برخوردداشت وچون سرعتش زیاد بود دور خحود چرخید وبه دیوارپارک برخورد کرد وخسارات زیادی دید کاشناس بنده را مقصر اعلام کرد گفت در حال دورزدن بودید
حال باتوجه به اینکه سرعت زیاد او موجب این خسارت شده آیا باز بنده باید خسارات وی را پرداخت کنم چون اگر با سرعت متعارف می آمد هرگز چنین خسارتی نمی دید

reza

با سلام خدمت جناب سرهنگ من راننده موتور سیکلت بودم و داشتم داخل شهر حرکت میکردم به فلکه میخواستم برسم جاده باریک تر میشد یکم ماشین کلانتری کنار جاده وایستاده بود جلوی سوپر مارکت وقتی رسیدم به فلکه که مستقیم برم ماشین هم پیچید ک از فلکه دور بزنه ماشین از فلکه یکم جلو در تر بوده در لاین خودش نبود پیچید که جلوم منم از گلگیر طرف چپ زدم بهش مقصر اونه یا من؟ پنجاه پنجاه بنویسه چه جور میشه موتور بیمه نداره ماشین کاملا راه منو بسته بود شرایط چجور هست الان

سعید

سلام
وقتتون بخیر.
هزینه اعتراض برای سه کارشناس چقدر. میباشد!؟

فرهاد

با سلام در جاده بین شهری در حال حرکت بودم که ماشین از روبرو به عمد و قصد کاملا اومد روبرو من که شاخ به شاخ بزنه که با کمی انحراف به چپ ازش رد شدم ولی به ماشین که پشت سر او بود برخورد از در راننده تا گگیر عقب داشتم و ماشینی که شاخ به شاخم اومده بود فرار کرد و پلاکشم کسی برنداشته بود بعد از امدن پلیس مقصر من را دانست و گفت میباسته یا پلاکشو برداری یا هم میزدی بهش و الان اون بنده خدای که من بهش برخورد کرده بودم افت قیمت ماشینشم میخواد… مشاهده بیشتر »

فرجپور

سلام من اول جاده چالوس سر پیچ ماشینم لیز خورد وتونستم ماشینمو فقط بچرخونم که شاخ به شاخ ماشین روبرو نزنم ،ماشین روبرو رو دیدم که با سرعت توی سبقت بود بعداز چند ثانیه ایستادن ماشینم یهو برخورد شدیدی به چرخ و صندوق ماشینم شد ، طوری که مادرم فریادی زد و سر خودم کوبیده شد به در راننده ،اون ماشین دوسرنشین بود ولی گفت تک سرنشین بودم ،پلیس کارشناس صحنه رو ندیده بود و منو مقصر اعلام کرد ،لطفا بگید چیکار کنم تا در حقم اجحاف نشه

nima

با درود و سلام بنده چند مدت پیش در اتوبانی در حال رانندگی بودم، به علت بارش ناگهانی برف ، جاده لغزنده شد و بخاطر لغزنده شدن جاده ، بارش شدید برف ، تاریکی هوا و امنیت لاین وسط اتوبان، تقریبا همه خودروها لاین وسط تردد می کردند، بخاطر شروع وقوع تصادف زنجیره ای در جلو ، یک دفعه یک خودرویی از پشت به خودروی من زد و خودروی منو به لاین تندرو پرت کرد ، و با توجه پایین بودن سرعت خودروی بنده به گارد ریل سمت تندرو خورد و به حالت افقی سر خورد! در همین حین احتمالا… مشاهده بیشتر »

رضایی

آیا نیامدن نفر سوم از افسران هیات سه نفره بر سر صحنه و بسنده کردن به شنیدن نظر اون دو نفر دیگه قانونی هست یا ایشون تخلف کرده ؟