نکات مهم بعد از تصادف

انواع کروکی

کروکی همان گزارش پلیس از صحنه تصادف است. در کروکی مکان، تاریخ و زمان دقیق و جزئیات حادثه به‌طور کامل ذکر می‌شود. ارائه کروکی برای دریافت خسارت در برخی تصادفات لازم نیست؛ اما در مواردی ضروری است.

کروکی سازشی: کروکی است که در یک صفحه تنظیم شده و تمام اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه و شرح حادثه در آن نوشته می‌شود.

کروکی غیر سازشی: کروکی است که دارای دو صفحه بوده و در صفحه اول آن اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه، حالت خودروها یا عابران و چگونگی وقوع تصادف شرح داده می‌شود.

در صفحه دوم نیز مشخصات افسر راهور ناجا، جزییات و علت‌های وقوع حادثه نوشته می‌شود.

 

چه زمانی به کروکی سازشی نیاز است؟

  • تصادف به شکلی باشد که پلیس راهور تشخیص دهد نیاز به کشیدن کروکی دارد.
  • تعداد خودروهای حادثه بیش از یک خودرو باشد.
  • زیان‌دیده و مقصر در شهرهای مختلف ساکن باشند.
  • طرفین حادثه نسبت به تقصیر خود معترض باشند.
  • هر کدام از راننده‌ها در حادثه سهمی داشته باشند.
  • هردو یا یکی از طرفین بیمه شخص ثالث نداشته باشند.

 

شرایط ترسیم کروکی غیر سازشی چیست؟

  • در صورتی که حادثه  فوت یا مجروح داشته باشد.
  • خسارت‌های وارده از سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه بیشتر باشد.
  • تعداد خودروی آسیب دیده بیش از یک خودرو باشد
  • طرفین حادثه بخواهند اقدام قضایی انجام دهند مانند (افت قیمت، خواب خودرو)

 

اعتراض به نظر کارشناس در تصادفات

در بعضی از تصادفات مراجع قضایی ممکن است راسا یا با درخواست اصحاب دعوی قرار ارجاع به امر کارشناسی را صادر کند. به عنوان مثال در موضوع تصادف اگر به نظریه کارشناس اولیه اعتراضی صورت گیرد در مرحله اول هیئت سه نفره کارشناسان تصادف تعیین و به موضوع رسیدگی خواهد شد و چنانچه باز هم مورد اعتراض قرار گیرد بنا به تشخیص مقامات قضایی، هیئت‌های بعدی تعیین خواهند شد.

باتوجه به ماده ۲۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، کارشناسان باید مورد وثوق بوده و دارای صلاحیت در رشته مربوط به موضوع باشند و در صورت تعدد آنها به قید قرعه انتخاب شده و عده منتخبین باید فرد باشد تا در صورت اختلاف نظر، نظر اکثریت ملاک عمل قرار گیرد. این مورد در زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین تصادف به نظر کارشناس اولیه اعتراض دارد. لذا بعد از ترسیم کروکی به دادگاه مراجعه و اقدام به اعتراض به نظر کارشناس تصادف می‌کنند و یا اینکه قاضی بررسی‌کننده پرونده تصادف نظر کارشناس تصادفات را مطابق واقع نداند و از نظر کارشناسان بدوی برای اعلام نظریه دعوت می‌کند.

مطلب پیشنهادی  نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی
SOCIALICON
Instagram
LinkedIn
Google+
Facebook

10 پاسخ به “انواع کروکی و نحوه اعتراض به نظر کارشناس تصادف”

  1. سلام خودروی که درتقاطع میخوادبپیچد وبه ناچار برای عبور خودرهاازلاین روبرو توقف کند وموتورسوار ازپشت دقیقآ وسط سپرعقب بزندآیا خودروسواری مقصرمیشه یاموترسوار

    1. سلام اگر موتورسوار از پشت به سپر عقب سواری زده موتور سوار بعلت عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلومقصر است ( نقض ماده۱۸۰ آیین نامه راهور )

  2. سلام.اخیرا یک تصادف داشته ام که ماشینی از لاین چپ از قسمت جلوسمت راست ماشین خود به عقب سمت چپ ماشین من زد و من با گارد وسط جاده برخورد و بر زمین افتادم از سمت چپ خود.اما کارشناس که واقعه اصلی را ندیده بنده را مقصر اعلام کرده و گفته تو به عقب سمت راست ماشین وی زده ای.چند اشکال به کروکی وی وارد است.۱٫اگر من به به عقب سمت راست ماشینی که در لاین چپ وجود داشت زدم پس باید ماشین وی به سمت راست منحرف میشود .۲٫پس عقب ماشن من به کجا خورد۳٫چرا ماشین من از او جلوتر است۴٫من پراید دارم و او پژو .در هنگام ترمز سر ماشینم پایین تر می اید که اصلا ضربه به قسمت مورد نظر کارشناس برخورد نمی کند

    1. جناب سرهنگ حسنوند(کارشناس تصادفات): دوست عزیز استدلال‌های شما ظاهرا درست و منطقی است و افسر کارشناس بی توجهی کرده و شما میتوانستید کروکی را بعنوان مقصر قبول نکرده و امضاء نمیکردید و تقاضای ارسال به شورای حل اختلاف میکردید تا از آن طریق بررسی و انجام شود.

  3. سلام وقت بخیر
    اگر خودرویی در روز دچار نقص فنی شود و خودرو فوق بدون علائم در لاین سرعت وآنهم در پیچ باشد و خودرویی از پشت با اصابت کن مقصر کیست

    1. جناب سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات): سلام برابر ماده ۱۱۴ آیین نامه راهور اگر روز باشد راننده میبایست خودرو را به منتهی الیه سمت راست هدایت کند و ضمن روشن کردن چراغهای خطر میبایست مثلث احتیاط و خطر و نیز چراغ الکتریکی را از فاصله ۷۰ متری از عقب و بغل خودرو نصب کند تا خودروهای دیگر آگاه گردند.
      اگر این رعایت شده باشد خورویی که از عقب بزند مقصر است ولی اگر موارد ایمنی و آگاهی دهنده به سایر رانندگان رعایت نشده باشد و برخورد صورت گیرد معمولا تصادف بصورت مساوی و ۵۰ درصد سهم هر طرف تعیین میگردد .

  4. سلام موترسواري ازناحيه سمت چپ به چراغ پرايد خورده مقصر است يا نه چون همسر من به علت جراحت به بيمارستان منتقل شده كروكي موتر سوار را مقصر كرده راننده پرايد گفته كه من ايستاده بودم كه موتر سوار به من خورده در صورتي كه در حال حركت بوده وبراي پياده كردن مسافر ترمز نموده

    1. جناب سرهنگ حسنوند(کارشناس تصادفات): اگر به چراغ پشت پراید خورده موتور مقصر است بعلت نقض ماده ۱۷۳ و ۱۸۰ آیین نامه راهور و عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی

  5. سایتها پنجره ارتباط با مخاطب است سایت راهور هیچ امکانی برای ارتباط دو طرفه باز نگذاشته و تنها امکانات جریمه را در دسترس مخاطب گذاشته است. وقفه نظرات مردم برایش اهمیت ندارد جالب آینه که در قسمت تماس با ما دوباره آدرس سایتی که توش هستیم رو نوشته واقعا طراحان سایت نابغه هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *