انواع کروکی و نحوه اعتراض به نظر کارشناس تصادف

نکات مهم بعد از تصادف

انواع کروکی

کروکی همان گزارش پلیس از صحنه تصادف است. در کروکی مکان، تاریخ، زمان دقیق و جزییات محل حادثه و از همه مهمتر علت تامه تصادف و نظر کارشناس تصادف در آن ثبت می‌شود.ارائه کروکی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه در برخی تصادفات لازم نیست ولی در مواردی ضروری است که توضیح داده خواهد شد .

کروکی سازشی: کروکی است که در یک صفحه تنظیم شده و تمام اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه و شرح حادثه در آن نوشته می‌شود.

کروکی غیر سازشی (شورا): کروکی است که دارای دو صفحه بوده و در صفحه اول آن اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه، حالت خودروها یا عابران و چگونگی وقوع تصادف شرح داده می‌شود.

در صفحه دوم نیز مشخصات افسر راهور ناجا، جزییات و علت‌های وقوع حادثه نوشته می‌شود.

 

شرایط دریافت کروکی سازشی چیست؟

۱- در صورتی که خسارت وارده به یکی از طرفین تصادف بیش از مبلغ ۷میلیون و پانصد هزار تومان باشد.
۲- در صورتی که خسارت وارده از سقف تعهدات مالی بیمه نامه بیشتر نباشد.
۳- طرفین تصادف نسبت به تقصیر خود معترض نباشند.

 

شرایط دریافت کروکی غیر سازشی چیست؟

۱- در صورتی که خسارت وارده از سقف تعهدات مالی بیمه نامه بیشتر باشد.
۲- یکی از طرفین تصادف یا هر دو آنها فاقد گواهینامه معتبر باشند.
۳- یکی از طرفین تصادف یا هر دو فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشند.
۴- یکی از طرفین تصادف نسبت به تقصیر خود معترض باشد.
۵- در صورتی که تصادف جرحی یا فوتی باشد.
۶- طرفین تصادف بخواهند اقدام قضایی انجام دهند (افت قیمت و …)

 

در چه شرایطی نیاز به دریافت کروکی نیست؟

برابر توافقات مابین پلیس راهور و بیمه مرکزی در حال حاضر برای تصادفات با خسارت تا سقف ۷میلیون و هفتصد هزار تومان نیازی به ترسیم کروکی نیست و با نظر کارشناس پلیس راهور و مشخص شدن مقصر و غیر مقصر و تبادل مدارک و با مراجعه هر دو خودرو (مقصر و غیر مقصر) به شرکت‌های بیمه خسارت پرداخت می‌گردد.

 

اعتراض به نظر کارشناس در تصادفات

در بعضی از تصادفات مراجع قضایی ممکن است راسا یا با درخواست اصحاب دعوی قرار ارجاع به امر کارشناسی را صادر کند. به عنوان مثال در موضوع تصادف اگر به نظریه کارشناس اولیه اعتراضی صورت گیرد در مرحله اول هیئت سه نفره کارشناسان تصادف تعیین و به موضوع رسیدگی خواهد شد و چنانچه باز هم مورد اعتراض قرار گیرد بنا به تشخیص مقامات قضایی، هیئت‌های بعدی تعیین خواهند شد.

باتوجه به ماده ۲۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، کارشناسان باید مورد وثوق بوده و دارای صلاحیت در رشته مربوط به موضوع باشند و در صورت تعدد آنها به قید قرعه انتخاب شده و عده منتخبین باید فرد باشد تا در صورت اختلاف نظر، نظر اکثریت ملاک عمل قرار گیرد. این مورد در زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین تصادف به نظر کارشناس اولیه اعتراض دارد. لذا بعد از ترسیم کروکی به دادگاه مراجعه و اقدام به اعتراض به نظر کارشناس تصادف می‌کنند و یا اینکه قاضی بررسی‌کننده پرونده تصادف نظر کارشناس تصادفات را مطابق واقع نداند و از نظر کارشناسان بدوی برای اعلام نظریه دعوت می‌کند.

مطلب پیشنهادی  نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی
اخبار ما را دراینستاگرام دنبال کنید

به این مطلب رای دهید

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (رای ثبت نشده)
Loading...

مطالب مرتبط

94
دیدگاه بگذارید

47 نظرات
47 پاسخها
3 دنبال کنندگان کنندگان
 
بیشترین پاسخ واکنش
پرطرفدارترین نظرات
47 نظر نویسندگان
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اطلاع از
رضایی

با سلام خدمت جناب سرهنگ و همکاران
اعتراضی به هیات سه نفره ارسال شده اما دو نفر کارشناس اومدن سرصحنه و بازسازی صحنه انجام شده حالا هم نظریه به دادگاه دادن که من صد در صد مقصرم
آیا این ممکنه که نفر سوم از روی توضیحات اون دونفر نظر داده باشه؟
یا همون افسری که اول کروکی کشیده جزء هیات سه نفره هم باشه ؟
راهنمایی بفرمایی چکارکنم؟

حجت الله زال فرد

سلام خانم من در باند دوم اتوبان تهران قم رانندگی می کرد ناگهان خودروی از باند سبقت می زند به آن ماشین ما سه دور می چرخد و می خورد به گاردریل چنانکه مردم می آیند سپهر ماشین می کند آرام آرام می آورند کنار راننده خاطی فرار می کند دو.کیلومتر جلوتر در کمین خانم من می نشیند وقتی مردم می روند خانم شروع به حرکت به جلوتر می کند می افتد پشت ماشین ما می گوید ما باهم تصادف کردیم خانم که شوکه بندهایی نمی گوید پلیس می آید تنها با راننده خاطی سوزوکی صحبت می کند و ما… مشاهده بیشتر »

احسان

سلام جناب سرهنگ خسته نباشید.پدر بنده در سر سه راهی کنار جاده ایست کامل بدون انحراف کرده بوده با خودرو پژو۴۰۵ که یک پراید بدون توجه با سرعت بالا از پشت به ماشین ما برخورد کرده.محل برخورد تقریبا از وسط شماره عقب بوده.ولی چون سرعتش بالا بوده کلا پست رو جمع کرده.نظر کارشناس اول این بود که پدر من قصد دور زدن داشته مقصر هس.ولی چون بابام اصلا هیچ چرخشی نداشته و کاملا ایست کرده بوده به نظر کارشناس اعتراض کرد.هیت ۳ نفره اومد و طرف رو مقصر اعلام کرد.بعد اون طرف دوباره اعتراض کرد و هیت پنج نفره خواست.که… مشاهده بیشتر »

محمد

با سلام
میشه کروکی رو با رضایت طرفین پیش از مرحله شورا به همون کارشناس نیرو انتظامی که کروکی رو ترسیم کرده،،، برد پیشش و عوض کنه

نعمت اله پیرنمایی

سلام من ۷٫۲۲ صبح روز ۲۲ اسفند در تقاطع خیابان شفیعی با سپاه اسلام با یه مینی بوس(سمت راست سپر جلوی مینی بوس با سمت چپ درب عقب پراید من تصادف داشتم ) من در خط خودم یهو دیدم زد به ماشینم درخواست افسر کردم اومد اول صد درصد مینی بوس را مقصر تشخیص داد البته مینی بوس قبل از اومدن افسر توجهی به اعتراض من نکرد جای ماشین را جابجا کرده بود پس از یکم طول کشیدن مرحله بررسی که مدام با راننده مینی بوس صحبت میکردن نظر افسر برگشت و به من گفت که صددرصد مقصرم درصورتی که… مشاهده بیشتر »

دانیال

سلام.. بنده تصادف کردم وافسر کروکی سازشی ترسیم کرد ومرا مقصر دانست.نسبت به آن اعتراض کردم وهیات کارشناسی سه نفره خاستم ورای دو نفر از آنها به نفع بنده برگشت.. موضوع را در دادگاه حل اختلاف مترح کردم ولی قاضی به رای هیات ۳نفره استناد نمیکند وبه رسمیت نمیشناسد/ومیگوید در کروکی سازشی حق اعتراض از شما گرفته شده است….وهیچ یک از طرفین حق اعتراض ندارد

حجت الله زال فرد

سلام من در اتوبان قم لاین سوم در روز بارانی و جاده لغزنده حرکت می کردم ماشین سوزیکی ازباند سبقت به من ضربهای زده از نوک ماشین من سه دور می چرخد و به گاردریل وسط برخورد می کنم و.من بیهوش می شوم بعداز امدن مردم و کمک انها ماشین به کنار اتوبان منتقل میشود و بعد از یک ساعت که ماشین سوزکی برنگشته شروع به حرکت می کنم پنج کیلومتر جلوتر ماشین سوزکی جلوی ما را می گیرد و من را مقصر جلوه می دهد. پلیس هم به دلیل بارندگی می گوید دو روز دیگر برای کروکی بیاید در… مشاهده بیشتر »

علی

سلام بر همکار خوبم جناب سرهنگ عزیز بنده در تصادفی در یک بلوار که در حال گردش به چپ بودم وقتی به وسط تقاطع رسیدم یک خودرو با سرعت بسیار بالا از لاین سمت چپ بلوار که سه لاین داشت به لاین وسط اومد و در وسط تقاطع به چرخ عقب سمت شاگرد خودرو بنده خورد کارشناس تصادفات سر صحنه اومد و کروکی رو اشتباه کشید اولا لاین اون رو لاین سمت راست کشید که برای فرار از تصادف به لاین وسط اومده و به چرخ عقب من خورده ثانیا خط ترمز ۲۵ متری رو نکشید ثالثا او تقاطع دارای… مشاهده بیشتر »

محمد حسبن رفیعی

سلام خسته نباشید . من ۲ روز قبل در اتوبان چمران ماشینم برقش قطع شد و اوردمش کنار . به محض اینکه کنار رسیدم یه سراتو با سرعت زیاد پشت ماشین من زد و ماشین خودم روی پام رفت و شکست .به توصیه خوشدن آمبولانس زنگ نزدیم و با خودشون رفتیم اورژانش . امروز بعد از گرفتن کروکی معلوم شده هر طرف ۵۰ درصد مقصرن و پای شکسته ی من هم لحاظ نشده . ساعت ۱۲ شب ۳ لاین اصلی خالی بوده و ایشون به پشت خودروی من زدن و به نظر من تعادل نداشتن اما پلیس تست اعتیاد یا… مشاهده بیشتر »

رضا

سلام جناب سرهنگ
وقت بخیر
من چندی پویش در حال تردد مستقیم با خودرو بودم که یک سمند از لاین مخالف و به صورت خلاف حرکت به بریدگی رسید و به خودروی من زد سپس متواری شد بعد مردم اونو پیدا کردن و آوردن مشخص شد گواهینامه نداره
الان کارشناس میگه چون صحنه بهم خورده نمیتونم کروکی بکشم در حالیکه فقط اون فرار کرده و ماشین من سرجاش بوده
ضمن اینکه من از ناحیه پا مصدوم شدم
ادامه کار چه خواهد شد ؟