نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

نحوه تشخیص مقصر در تصادف

تصادف در میدان

تصادف در میدان

توضیحات :

وسیله نقلیه شماره ۱ وارد میدان می‌شود که با وسیله نقلیه شماره ۲ که در حال گردش به دور میدان بوده برخورد می‌کند .

علت :

بی احتیاطی از جانب وسیله نقلیه شماره ۱ به علت عدم رعایت حق تقدم نسبت به وسیله  نقلیه شماره ۲ تشخیص داده شد . 

استناد قانونی

بند پ ماده ۱۳۷ آیین نامه راهنمایی و رانندگی

  • حق تقدم عبور وسایل نقلیه در تقاطع‌ها و میدان‌هایی که هیچگونه علامت و چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشته‌باشد، به ترتیب زیر است:
  •  الف ـ در تقاطع هم‌عرض اگر دو وسیله نقلیه‌ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله‌ای است که به‌سمت راست گردش می‌کند.
  •  ب ـ هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه مختلف به تقاطع هم عرض برسند، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه‌ای است که در طرف راست وسیله نقلیه دیگر قرار دارد.  
  • پ ـ هنگام ورود به میدان‌ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه‌ای است که در درون میدان در حال حرکت هستند.

تصادف فرعی به اصلی

 

تصادف در فرعی به اصلی

توضیحات :

وسیله نقلیه شماره ۱ بدون رعایت حق تقدم وارد خیابان اصلی می‌شود که با وسیله نقلیه شماره ۲ که در مسیر مجاز خود در حال حرکت بوده و جهت فرار از تصادف (آثار خط ترمز نشان دهنده مسیر اولیه است) به مسیر مخالف منحرف و با وسیله نقلیه شماره ۱ برخورد می‌کند .

علت :

بی احتیاطی از جانب وسیله نقلیه شماره ۱ به علت عدم رعایت حق تقدم نسبت به وسیله  نقلیه شماره ۲ تشخیص داده شد. 

استناد قانونی

ماده ۱۳۸ آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در برخورد راه اصلی با راه فرعی حق تقدم با وسیله‌ای است که از راه اصلی عبور می‌کند. رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می‌شوند، باید پیش از ورود به راه اصلی، در صورت لزوم توقف نموده و پس از رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه‌ای که در مسیر مجاز خود در راه اصلی و با سرعت مجاز عبور می‌کنند، وارد این راه بشوند.

ماده ۱۳۸ آیین نامه راهنمایی و رانندگی

رعایت مقررات ماده (۱۳۸) برای وسیله نقلیه‌ای که از راه خصوصی یا شانه راه یا گاراژ یا کوچه یا تعمیرگاه و مانند آنها به معابر عمومی وارد می‌شود نیز لازم است.

 

تشخیص خیابان اصلی از فرعی

خیابان اصلی :

راهی است که در برخورد با راه های دیگر، عرض سواره روی آن بیشتر است و یا با نصب علایم راهنمایی و رانندگی، اصلی تلقی شده و در غیر این صورت در سمت راست راه دیگر قرار دارد .

خیابان فرعی :

راهی است که در برخورد با راه های دیگر، عرض سواره روی آن کمتر اسـت و یا با نصب علائم راهنمایی و رانندگی، فرعی تلقی شده و در غیر این صورت در سمت چپ راه دیگر قرار گرفته باشد.

 

حق تقدم با کیست؟

حق تقدم عبور وسایل نقلیه در تقاطع ها و میدان هایی که هیچگونه علامـت و چـراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، به ترتیب زیر است :

الف- در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که روبروی یکدیگر در حرکتنـد بخواهنـد بـا هـم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله ای است که به سمت راست گردش می کند .

ب- هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه مختلف به تقاطع هم عرض برسـند، حـق تقـدم عبور با وسیله نقلیه ای است که در طرف راست وسیله نقلیه دیگر قرار دارد .

پ- هنگام ورود به میدان ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه ای است که در درون میـدان در حـال حرکت هستند .

ت- در سه راه ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای است که به طور مسـتقیم و در سـمت و مسـیر مجاز حرکت می کند حتی اگر عرض خیابانی که مسیر آن است از عرض راه تلاقی کننده کمتر باشد.

در برخورد راه اصلی با راه فرعی حق تقدم با وسـیله ای اسـت کـه از راه اصـلی عبـور می کند. رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می شوند، باید پیش از ورود به راه اصلی، در صورت لزوم توقف نموده و پس از رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه ای که در مسـیر مجـاز خـود در راه اصـلی و بـا سرعت مجاز عبور می کنند، وارد این راه بشوند .

در راه های مسطح که دو طرف راه منتهی به کوه و پرتگاه می باشد حـق تقدم عبـور بـا وسایل نقلیه ای است که در طرف پرتگاه قرار دارند .

اخبار ما را دراینستاگرام دنبال کنید

به این مطلب رای دهید

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای ، میانگین :3٫50 از5)
Loading...

262
دیدگاه بگذارید

124 نظرات
138 پاسخها
4 دنبال کنندگان کنندگان
 
بیشترین پاسخ واکنش
پرطرفدارترین نظرات
124 نظر نویسندگان
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اطلاع از
پوریا

سلام ما چند وقت پیش توی خیابون سمت راست حرکت میکردیم که ناگهان تریلی که توی سبقت بود از عقب زد به گلگیر سمت چپ(جایی که در باک هست تو راست) و ماشین چرخید و اومد تو سینه ی تریلی و یه ۱۰متری کشیده شدیم.افسره ما رو مقصر کرد گفت از عقب نزده و از بغل زده! ایا انحراف از ما بوده یا از اون

جناب سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : با توجه به نحوه و محل برخورد اگر شما انحراف یا گردش ناگهانی داشتید مقصرید و این مورد را کارشناس میتواند در محل و بازدید اعلام کند و اگر به نظر کارشناس هم اعتراض دارید حتما درخواست کروکی غیرسازشی کنید

طاها

باسلام یک سوال داشتم.من سر چهارراه با موتورسیکلت بودم چراغ راهنمایی سبز بود گوشیم ازدستم افتاد برگشتم برداشتم هنوز چراغ سبز بود داشتم از چهارراه عبورمیکردم یک خودرو پراید از خیابون کناری پشت چراغ قرمز درجا سرعت گرفت هنوز چراغ براش قرمز بود حرکت کرد و زد بهم و فرار کرد ایا مقصر کیست؟ممنونم

اگر عبور از چراغ قرمز داشته و قابل اثبات باشه قطعا پراید مقصره

ابوذر

سلام.من توخیابون اصلی دنده عقب گرفتم که برم فرعی وازهمون خیابون فرعی یه ماشین اومدوبهم برخورد کردیم خواستم ببینم کی مقصره

جناب سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : شما مقصر هستید بعلت حرکت با دنده عقب غیر ضروری

مسلم

با سلام در خیابان اصلی در صورت دور زدن ماشین یک به لاین دیگر اگه ماشینی دو از سمت مقابل بکوبه به گلگیر عقب ماشین یک مقصر کیه اگر از اصلی به فرعی رفتن تصادف با کدام قسمت ماشین(در جلو تا سپر جلو سمت شاگرد؛ در عقب تا گلگیر عقب ماشین) مقصر تفاوت داره یا نه کلا تصادف کردن از اصلی به فرعی به کجای ماشین خاطی (اونی که از اصلی میره به فرعی ) بکوبی فرق داره یا نه در سوال دوم انکه در یک تصادف ماشینی بدون توقف بره و مقصر باشه چه پیامدی داره وچطور میشه اونو… مشاهده بیشتر »

سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : اول اینکه برابر ماده ۱۳۸ آیین نامه راهور در برخورد راه اصلی با فرعی حق تقدم با خودرویی است که در راه اصلی بطور مستقیم و با سرعت مجاز در حرکت است و خودرویی که از فرعی قصد ورود به اصلی را دارد باید در صورت لزوم توقف نماید و با رعایت حق تقدم حرکت کند و از نحوه برخورد و شدت تصادف توسط کارشناس راهور میتوان تشخیص داد که هر یک چه درصدی مقصر هستند دوما اگر خودرویی تصادف کنه و متواری بشه اگر شماره پلاک وجود دارد با اعلام به ۱۱۰ و دریافت… مشاهده بیشتر »

مسلم

خیلی ممنون بابت توضیحاتتون

Fateme

سلام . من جلو تر از یک میدون کوچک یه راه یه لاین رفت و برگشت که دو طرف خیابون ماشین پارک بود تصادف کردم . من تو ی خیابون اصلی بودم ماشین از میدون با سرعت خارج شد زد به من ۲۰۰ متر پایین تر از محل تصادف ترمز گرفت ترمزکرد . اینه بغل سمت راننده من و گلگیر اسیب دید و ماشین طرف اینه بغل طرف راننده و درب جلو و عقب مالیده شده . مقصر کیه ؟ افسر اومد ولی رد کرد تصادف چون راننده ۵ دقیقه رفته جایی و برگشته و اولش رد کرد بعد از… مشاهده بیشتر »

توضیحات خیلی واضح نیست و نمیشه با این توضیح ناقص (درمورد نحوه برخورد ) نظر داد

امیرحسین

سلام
من بصورت دنده عقب از خونه (شمال) اومدم بیرون و با یه ماشین پارک شده اونطرف خیابون به گلگیر و کمی در سمت راست جلو برخورد کردم جهت ماشین خلاف جهت حرکت (سمت راست کوچه)پارک شده بود مقصر کیه

جناب سزهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : مقصر صد درصد مقصر هستید چون خارج شدن از پارکینگ همانند ورود از فرعی به اصلی است

علی

با عرض سلام و خسته نباشید. من تصادفی در تقاطعی داشتم که راه های اصلی و فرعی مشخص نشده بود و سرگرد تشخیص دادند که عرض خیابانی که من طی می کردم بیشتر است بعد از اندازه گیری مشخص شد چهل سانتی متر از خیابان فرعی عرض بیشتری داشت می خواستم ببینم طرف مقابل که مقصر شناخته شده می تونه بخاطر چهل سانتی متر عرض بیشتر اعتراض کنه؟

جناب سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : خیر اگر راه شما توسط پلیس اصلی شناخته شده مقصر نیستید

اسماعیل اسدی

باسلام خدمت استاد کار شناس محترم نرسیده به میدان سر بلوار خلاف گردش به چپ کردم وارد خیابان مجاور شدم بعد از ورود به خیابان مذکور خودرو اینجانب بدون ایجاد سد معبر تمایل به سمت راست خیابان توقف کوتاهی داشتم که خود رویی که از جنوب میدان وارد شده بود به علت نداشتن تمرکز با سپر عقب خودرو من بصورت مستقیم برخورد کرد کار شناس راهنمایی رانندگی اینجانب رامقصر صددر صد اعلام نمودن در ضمن وقتی من وارد میدان شدم خودرو ضارب هنوز در میدان نبود

جناب سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : با توجه به توضیحات داده شده خیلی واضح نبود ولی احتمالا شما بعلت سد معبر باعث باعث تصادف شدید و مقصر اعلام شدید

مسعود رئوفی

سلام
عرض خ فرعی را طی کردم (از ۴راه رد شدم)خودروئی از خ اصلی گردش ب راست کرد ب سݕر عقب سمت شاگرد من بر خورد کرد مقصر کدام یکی هستیم

سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : اگر عرض خیابان را رد کردید و در مسیر اصلی قرار گرفتید اونی که گردش به راست کرده مقصر است

رامین

توی چراغ قرمز درب عقبو باز کردم یه ۲۰۶ اومد رد به درب عقب و چراغش شکست کدوم مقصره

جناب سرهنگ حسنوند (کارشناس تصادفات) : احتمالا شما درب را بطور ناگهانی باز کردید که در این صورت مقصر هستید

سعید

سلام
من در لاین سبقت اتوبان نیایش از شرق به غرب با سرعت ۷۰ کیلومتر در حال حرکت بودم که ماشین جلویی ترمز کرد و من نتونستم ترمز کنم و با این ماشین برخورد کردم که باعث شد این ماشین به ماشین جلویی بخوره ضمن اینکه این ماشین فاصلش رو رعایت نکرده بود میخواستم بدونم خسارت ماشنی که جلوتر از همه بوده بامن هست یا با ماشین جلویی من ممنون میشم جواب بدید.