مهم‌ترین قوانین تصادفات رانندگی که باید بدانید؟

اینکه مقصر را در تصادفات رانندگی تشخیص دهیم در هر موردی متفاوت است ونیازمند کارشناسی است اما در بسیاری از مواقع دیده شده که رانندگان در زمان وقوع تصادف به خاطر نداشتن اطلاعات درست و کافی از قوانین،‌ اقداماتی را انجام می‌دهند که درست نبوده و در مراحل بعدی رسیدگی افراد دچار دردسرهایی می‌شوند.

در این مطلب مهم‌ترین نکاتی که کارشناسان تصادف معتقدند هر رانند‌ه‌ای باید از آن اطلاع داشته باشد را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم و در آخر نمونه‌هایی از سوالاتی که برای کاربران در حین رانندگی پیش آمده را بررسی کرده و پاسخ می‌دهیم.

مراحل گرفتن دیه در تصادفات:

در تصادفات منجر به جرح یا فوت برای گرفتن دیه مراحلی وجود دارد از جمله :
داشتن کروکی راهور

– گزارش اورژانس ۱۱۵

– وجود گزارش پزشکی قانونی (طول درمان و تعیین نقاط نقص عضو و … )

– شکایت فرد غیر مقصر از مقصردر مراجع قضایی

– داشتن بیمه نامه معتبر (مقصر)

– طی مراحل بیمه شخص مقصر

 توقیف و ترخیص خودرو در تصادفات جرحی چگونه است؟

در تصادفات منجر به جرح (فارغ از اینکه عابر یا موتور باشد) میبایست بلافاصله با پلیس ۱۱۰ و اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود و پس از انتقال مجروح به مراکز درمانی توسط اورژانس وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل می‌شود.
سپس بعد از تنظیم کروکی توسط راهور و تحویل به کلانتری و تشکیل پرونده قضایی که معمولا چند روزی طول می‌کشد، راننده پس از مراجعه به مرجع قضایی و فقط با دستور مرجع قضایی می‌تواند خودرو را ترخیص کند .

در چه صورتی شکایت تصادف روی پلاک می‌خورد؟

در صورتی که وسیله‌ای پس از برخورد با وسیله دیگر که در محل پارک بوده و یا در حال حرکت بوده اقدام به فرار کند و در محل توقف نکند وسیله غیر مقصر چنانچه پلاک خودرو مقصر و متواری را داشته باشد میبایست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد و مامور کلانتری (نه راهور) در محل حاضر و پس از بررسی گزارش پلیس تنظیم کند.
سپس راننده با طرح شکایت از وسیله متواری در شورای حل اختلاف و بازدید وسیله توسط کارشناس حل اختلاف دستور تعمیر و ترمیم خودرو را داده و پس از طی مراحلی چناچه راننده متواری در دادگاه حاضر نشود توسط مرجع قضایی دستور توقیف پلاک خودرو توسط راهور صادر می‌شود.

تصادفات فرعی به اصلی:

برابر ماده ۱۳۸ آیین نامه راهور
در برخورد راه اصلی با فرعی حق تقدم با وسیله‌ای است که در راه اصلی در حرکت است
رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می‌شوند میبایست در صورت لزوم توقف کنند و پس از رعایت حق تقدم نسبت به خودروهایی که در مسیر مجاز و اصلی و با سرعت مجاز در حرکت هستند وارد راه اصلی شوند .
ماده ۱۳۹ در تکمیل ماده فوق اعلام می‌کند که رعایت مقررات ماده فوق برای وسایل نقلیه‌ایی که از راه خصوصی یا شانه راه، گاراژ،کوچه، تعمیرگاه و … وارد معابر عمومی و اصلی می‌شوند نیز لازم است
پس می‌توان نتیجه گرفت که با صراحت مواد قانونی رعایت حق تقدم در اکثر موارد با کسی است که‌ از راه فرعی به اصلی ورود می‌کند .

تصافات دنده عقب:

برابر مواد ۱۴۰ و ۱۵۵ آیین نامه راهور حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه و ورودی و خروجی آنها ممنوع است و در راه‌های دیگر به هنگام ضرورت با احتیاط کامل و پرهیز از هر نوع حادثه مجاز است و وسیله نقلیه‌ایی که در مسیر مجاز در حال حرکت است بر وسایل نقلیه متوقفی که در حال شروع حرکت به جلو یا عقب، گردش یا دور زدن هستند حق تقدم دارند.
پس در تصادفاتی که خودرویی در حال دنده عقب بوده باشد مقصر است.

نمونه‌هایی از پرسش‌های کاربران در مورد تصادف

 تصادف در خیابان و کوچه

در خیابان ۶متری در حرکت بودم و یک وسیله دیگری از کوچه ۷متری که منتهی به همین خیابان ۶متری است با سرعت وارد خیابان شد و قصد داشت مستقیم به سمت کوچه روبرویی خودش برود من با سمت راست آن ماشین یعنی از قسمت درب عقب وگلگیر شاگرد برخورد کردم علایم رانندگی هم وجود نداشت در این حالت مقصر کیست؟ ( عرض خیابان از کوچه کمتر است)

پاسخ:

صرف عرض کوچه نمیتواند اصلی و فرعی را تعیین کند .برخی از خیابانها با اینکه عرض کمتری دارند ولی اصلی تلقی میشوند که احتمالا این خیابان که اعلام کردن از اون دسته است ضمن اینکه با توجه به برخورد با درب عقب و گلگیر سمت شاگرد برخورد داشته خودرویی که در کوچه ۷ متری بوده مقصر است بعلت عدم رعایت حق تقدم( نقض ماده ۱۳۸ آیین نامه راهور)

تصادف دنده عقب

داشتم دنده عقب میگرفتم که به صورت مورب پارک کنم که یک ماشین در جهت خودش مستقیم آمد به گلگیر عقب سمت چپ قسمت سپر ماشینم برخورد کرد و ماشین دیگری گلگیر جلو سمت راستش (دقیقا کنار چراغش) خورد به سپر من خراب شد . مقصر کیست؟!

پاسخ:

خودرویی که دنده عقب میرود نسبت به خودرویی که در مسیر اصلی و مسقیم در حرکت است مقصر است
نقض ماده ۱۴۲ آیین نامه راهور.

بنده هنگام دور زدن در خیابانی که وسط آن جدول کشی شده بود به دلیل پارک خودرو در کنار خیابان مجبور شدم دنده عقب بگیرم که در این هنگام ماشین پشت سری بنده با علم به این موضوع اقدام به حرکت کرده و بنده نیز با خودرو ایشان برخورد کردم مقصر این حادثه کیست؟

پاسخ:

برابر ماده ۱۴۰ آیین نامه راهور وسیله نقلیه ایی که در مسیر مجاز و مستقیم در حال حرکت است بر وسایلی که در حال دنده عقب هستند حق تقدم دارد بنابرین خودرویی که دنده عقب میرفته مقصر است.

SOCIALICON
Instagram
LinkedIn
Google+
Facebook

6 پاسخ به “مهم‌ترین قوانین تصادفات رانندگی که باید بدانید؟”

  1. با سلام اگر خودرو در حین رانندگی دچار نقص فنی شود و راننده جهت رفع نقص با مهارت آنرا به منتهی علیه سمت راست که لاین چهارم است منتقل نماید و به علت وجود گارد ریل نتواند به جاده خاکی انتقال دهد و در این حین خودرویی با وجود روشن بودن چراغ خطر و چهار چراغ خودروی توقیفی با سرعت به خودروی جلویی از عقب بزند و منجر به فوت راننده راننده عقبی گردد مقصر کیست. و چه مجازاتی دارد.

    1. جناب سرهنگ حسنوند(کارشناس تصادفات): سلام اگر شب باشد و نور کافی از فاصله ۱۵۰ متری برای سایر رانندگان مقدور نباشد راننده مکلف است چراغهای خطر و چراغ جلو خودرو را روشن کند (ماده ۱۱۳ )
      اگر روز باش و راننده خودرو را به منتهی الیه سمت راست هدایت کرده باشد ضمن روشن کردن چراغهای خطر میبایست مثلث احتیاط و خطر و نیز چراغ الکتریکی را از فاصله ۷۰ متری از عقب و بغل خودرو نصب کند تا خودروهای دیگر آگاه گردند(ماده ۱۱۴) .
      اگر این رعایت شده باشد خورویی که از عقب بزند مقصر است لیکن اگر موارد ایمنی و آگاهی دهنده به سایر رانندگان رعایت نشده باشد و برخورد صورت گیرد معمولا تصادف بصورت مساوی و ۵۰ درصد سهم هر طرف تعیین میگردد .

  2. سلام
    یه سوال فنی!

    فردی دوبله، در خیابانی که ترافیک بود پارک بود و من پشت ماشین ایشان رسیدم و بنابراین به سمت چپ رفتم و نصف ماشین که به لاین بعدی وارد شد(زیرا لاین بعدی هم ماشین بود)، شروع به صاف کردن ماشین کردم که ناگهان صدای تق برخوردی آمد!
    گویا راننده دوبل پارک کرده دنده عقب آمده بود و دقیقا انتهای گلگیر ایشون به بالای لاستیک عقب سمت راست ماشین من خورد.
    سپس کمی هم به هم کشیده شدن ماشین ها‌.

    ایشون ادعا میکنن که دنده عقب نیامدن.

    و من فکر میکنم، وقتی نصف ماشین رد شده است؛ پس با صاف کردن ماشین ته آن هم نباید به ماشین ایشون برخورد می کرد مگر اینکه ایشون دنده عقب بیاید.
    آیا مقصر من هستم یا ایشون؟
    ممنون پاسخ دهید.

    1. جناب سرهنگ حسنوند(کارشناس تصادفات): باسلام. شما مقصر هستید زیرا هنگام گردش به چپ باید رعایت حق تقدم را نموده و با احتیاط عبور کنید

    1. جناب سرهنگ حسنوند(کارشناس تصادفات): خیر، موتور سیکلت نیز بعنوان یک وسیله نقلیه موتوری میبایست قوانین راهنمایی و رانندگی را مانند سایر خودروها رعایت کند و برابر ماده ۱۶۵ آیین نامه راهور میبایست در موازات خودروها حرکت کند و حرکتهای مارپیچ و … ممنوع است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *