مهم‌ترین قوانین تصادفات رانندگی که باید بدانید؟

مهم‌ترین قوانین تصادفات رانندگی که باید بدانید؟

اینکه مقصر را در تصادفات رانندگی تشخیص دهیم در هر موردی متفاوت است ونیازمند کارشناسی است اما در بسیاری از مواقع دیده شده که رانندگان در زمان وقوع تصادف به خاطر نداشتن اطلاعات درست و کافی از قوانین،‌ اقداماتی را انجام می‌دهند که درست نبوده و در مراحل بعدی رسیدگی افراد دچار دردسرهایی می‌شوند.

در این مطلب مهم‌ترین نکاتی که کارشناسان تصادف معتقدند هر رانند‌ه‌ای باید از آن اطلاع داشته باشد را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم و در آخر نمونه‌هایی از سوالاتی که برای کاربران در حین رانندگی پیش آمده را بررسی کرده و پاسخ می‌دهیم.

مراحل گرفتن دیه در تصادفات:

در تصادفات منجر به جرح یا فوت برای گرفتن دیه مراحلی وجود دارد از جمله :
داشتن کروکی راهور

– گزارش اورژانس ۱۱۵

– وجود گزارش پزشکی قانونی (طول درمان و تعیین نقاط نقص عضو و … )

– شکایت فرد غیر مقصر از مقصردر مراجع قضایی

– داشتن بیمه نامه معتبر (مقصر)

– طی مراحل بیمه شخص مقصر

 توقیف و ترخیص خودرو در تصادفات جرحی چگونه است؟

در تصادفات منجر به جرح (فارغ از اینکه عابر یا موتور باشد) میبایست بلافاصله با پلیس ۱۱۰ و اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود و پس از انتقال مجروح به مراکز درمانی توسط اورژانس وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل می‌شود.
سپس بعد از تنظیم کروکی توسط راهور و تحویل به کلانتری و تشکیل پرونده قضایی که معمولا چند روزی طول می‌کشد، راننده پس از مراجعه به مرجع قضایی و فقط با دستور مرجع قضایی می‌تواند خودرو را ترخیص کند .

در چه صورتی شکایت تصادف روی پلاک می‌خورد؟

در صورتی که وسیله‌ای پس از برخورد با وسیله دیگر که در محل پارک بوده و یا در حال حرکت بوده اقدام به فرار کند و در محل توقف نکند وسیله غیر مقصر چنانچه پلاک خودرو مقصر و متواری را داشته باشد میبایست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد و مامور کلانتری (نه راهور) در محل حاضر و پس از بررسی گزارش پلیس تنظیم کند.
سپس راننده با طرح شکایت از وسیله متواری در شورای حل اختلاف و بازدید وسیله توسط کارشناس حل اختلاف دستور تعمیر و ترمیم خودرو را داده و پس از طی مراحلی چناچه راننده متواری در دادگاه حاضر نشود توسط مرجع قضایی دستور توقیف پلاک خودرو توسط راهور صادر می‌شود.

تصادفات فرعی به اصلی:

برابر ماده ۱۳۸ آیین نامه راهور
در برخورد راه اصلی با فرعی حق تقدم با وسیله‌ای است که در راه اصلی در حرکت است
رانندگانی که از راه فرعی وارد راه اصلی می‌شوند میبایست در صورت لزوم توقف کنند و پس از رعایت حق تقدم نسبت به خودروهایی که در مسیر مجاز و اصلی و با سرعت مجاز در حرکت هستند وارد راه اصلی شوند .
ماده ۱۳۹ در تکمیل ماده فوق اعلام می‌کند که رعایت مقررات ماده فوق برای وسایل نقلیه‌ایی که از راه خصوصی یا شانه راه، گاراژ،کوچه، تعمیرگاه و … وارد معابر عمومی و اصلی می‌شوند نیز لازم است
پس می‌توان نتیجه گرفت که با صراحت مواد قانونی رعایت حق تقدم در اکثر موارد با کسی است که‌ از راه فرعی به اصلی ورود می‌کند .

تصافات دنده عقب:

برابر مواد ۱۴۰ و ۱۵۵ آیین نامه راهور حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه و ورودی و خروجی آنها ممنوع است و در راه‌های دیگر به هنگام ضرورت با احتیاط کامل و پرهیز از هر نوع حادثه مجاز است و وسیله نقلیه‌ایی که در مسیر مجاز در حال حرکت است بر وسایل نقلیه متوقفی که در حال شروع حرکت به جلو یا عقب، گردش یا دور زدن هستند حق تقدم دارند.
پس در تصادفاتی که خودرویی در حال دنده عقب بوده باشد مقصر است.

نمونه‌هایی از پرسش‌های کاربران در مورد تصادف

 تصادف در خیابان و کوچه

در خیابان ۶متری در حرکت بودم و یک وسیله دیگری از کوچه ۷متری که منتهی به همین خیابان ۶متری است با سرعت وارد خیابان شد و قصد داشت مستقیم به سمت کوچه روبرویی خودش برود من با سمت راست آن ماشین یعنی از قسمت درب عقب وگلگیر شاگرد برخورد کردم علایم رانندگی هم وجود نداشت در این حالت مقصر کیست؟ ( عرض خیابان از کوچه کمتر است)

پاسخ:

صرف عرض کوچه نمیتواند اصلی و فرعی را تعیین کند .برخی از خیابانها با اینکه عرض کمتری دارند ولی اصلی تلقی میشوند که احتمالا این خیابان که اعلام کردن از اون دسته است ضمن اینکه با توجه به برخورد با درب عقب و گلگیر سمت شاگرد برخورد داشته خودرویی که در کوچه ۷ متری بوده مقصر است بعلت عدم رعایت حق تقدم( نقض ماده ۱۳۸ آیین نامه راهور)

تصادف دنده عقب

داشتم دنده عقب میگرفتم که به صورت مورب پارک کنم که یک ماشین در جهت خودش مستقیم آمد به گلگیر عقب سمت چپ قسمت سپر ماشینم برخورد کرد و ماشین دیگری گلگیر جلو سمت راستش (دقیقا کنار چراغش) خورد به سپر من خراب شد . مقصر کیست؟!

پاسخ:

خودرویی که دنده عقب میرود نسبت به خودرویی که در مسیر اصلی و مسقیم در حرکت است مقصر است
نقض ماده ۱۴۲ آیین نامه راهور.

بنده هنگام دور زدن در خیابانی که وسط آن جدول کشی شده بود به دلیل پارک خودرو در کنار خیابان مجبور شدم دنده عقب بگیرم که در این هنگام ماشین پشت سری بنده با علم به این موضوع اقدام به حرکت کرده و بنده نیز با خودرو ایشان برخورد کردم مقصر این حادثه کیست؟

پاسخ:

برابر ماده ۱۴۰ آیین نامه راهور وسیله نقلیه ایی که در مسیر مجاز و مستقیم در حال حرکت است بر وسایلی که در حال دنده عقب هستند حق تقدم دارد بنابرین خودرویی که دنده عقب میرفته مقصر است.

اخبار ما را دراینستاگرام دنبال کنید

به این مطلب رای دهید

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (رای ثبت نشده)
Loading...

مطالب مرتبط

16
دیدگاه بگذارید

8 نظرات
8 پاسخها
0 دنبال کنندگان کنندگان
 
بیشترین پاسخ واکنش
پرطرفدارترین نظرات
10 نظر نویسندگان
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اطلاع از
ایمان همتی نسب

سلام خسته نباشید امروز از دوربرگردان دور میزدم یه ماشین از پشت سرعتش بالا بود از قسمت چراغ جلو سمت راننده برخورد داشت با قسمت سپر عقب سمت راننده ماشین من، من فاصله ماشینم از بلوار موقع دور زدن حدود یه متر بوده پلیس اومد گفت من مقصرم چون به بلوار چسبیده نبودم موقع دور زدن حالا میخوام بدونم چون من پلاک شهرستان بودم پلیس این رو گفته و من مقصرم یا واقعا با وجود سرعت بالای اون ماشین و خط ترمزش بازم من مقصرم،؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین

جمال انصاری

سلام مالک خودرویی هستم که چند ماه پیش توسط راننده دیگری با یک خودروی بی ام و تصادف نموده است و با توجه به وضعیت مالی ضعیف راننده مالک بی ام و از من هم شکایت نموده است آیا در جریان این تصادف من هم مقصر هستم

آرش

سلام من امروز داشتم از یه پیچ وارد شهرک صنعتی میشدم کنار پیچ هم تاکسی ها متوقف بودند و لاین من خالی راننده ای که در لاین سمت راست من بود برای اینکه پشت تاکسی ها نمونه پیچیده به لاین من و در شاگرد و له کرده افسر هم اومده منو مقصر میدونه میگه حق تقدم با راننده ی سمت راسته که زده وسط ماشین من.بدون اینکه بفهمه قضیه چیه آیا واقعا مقصر منم.بعدشم این چطور کارشناسی کردنه

مهدی

با سلام دیشب یک ماشین ۲۰۶ از عقب به ماشین من زده کنار زدیم قرار شد ببریم صافکار آشنا اون که در مسیر رفتن به صافکاری فرار کرد پلاکش دارم حدود ۵۰۰ تومن به من خسارت زده چطور میتونم خسارتم بگیرم

امیر

سلام
امروز تو خیابون در حال حرکت تو لاین وسط بودم و رسیدم به جایی که دوبله پارک کرده بودن یکم عقب تر پارک دوبله ها یه ماشین پژوپارس میخواست از پارک خارج بشه و من چون سرعت داشتم یکم از سرعتمو کم کردم و رفتم تو لاین چپ و فرمونو دوباره به طرف لاین اولیه خودم بردم اما یه پرایدی میزنه پشت گوشه چپ ماشین و گلگیرو چراغو داغون کرد . بنظرتون الان کی مقصره ؟

محمود

باسلام آیا موتور سیکلت مجاز است از بین ماشینهای در حال حرکت تردد نماید؟؟؟؟؟؟

نگین

سلام یه سوال فنی! فردی دوبله، در خیابانی که ترافیک بود پارک بود و من پشت ماشین ایشان رسیدم و بنابراین به سمت چپ رفتم و نصف ماشین که به لاین بعدی وارد شد(زیرا لاین بعدی هم ماشین بود)، شروع به صاف کردن ماشین کردم که ناگهان صدای تق برخوردی آمد! گویا راننده دوبل پارک کرده دنده عقب آمده بود و دقیقا انتهای گلگیر ایشون به بالای لاستیک عقب سمت راست ماشین من خورد. سپس کمی هم به هم کشیده شدن ماشین ها‌. ایشون ادعا میکنن که دنده عقب نیامدن. و من فکر میکنم، وقتی نصف ماشین رد شده است؛… مشاهده بیشتر »

علی

با سلام اگر خودرو در حین رانندگی دچار نقص فنی شود و راننده جهت رفع نقص با مهارت آنرا به منتهی علیه سمت راست که لاین چهارم است منتقل نماید و به علت وجود گارد ریل نتواند به جاده خاکی انتقال دهد و در این حین خودرویی با وجود روشن بودن چراغ خطر و چهار چراغ خودروی توقیفی با سرعت به خودروی جلویی از عقب بزند و منجر به فوت راننده راننده عقبی گردد مقصر کیست. و چه مجازاتی دارد.

جناب سرهنگ حسنوند(کارشناس تصادفات): سلام اگر شب باشد و نور کافی از فاصله ۱۵۰ متری برای سایر رانندگان مقدور نباشد راننده مکلف است چراغهای خطر و چراغ جلو خودرو را روشن کند (ماده ۱۱۳ ) اگر روز باش و راننده خودرو را به منتهی الیه سمت راست هدایت کرده باشد ضمن روشن کردن چراغهای خطر میبایست مثلث احتیاط و خطر و نیز چراغ الکتریکی را از فاصله ۷۰ متری از عقب و بغل خودرو نصب کند تا خودروهای دیگر آگاه گردند(ماده ۱۱۴) . اگر این رعایت شده باشد خورویی که از عقب بزند مقصر است لیکن اگر موارد ایمنی و… مشاهده بیشتر »