نحوه اعتراض به خلافی خودرو
نحوه اعتراض به خلافی خودرو: در مورد رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی دو فرآیند وجود دارد. 
در فرایند اول اعتراض به قبض جریمه است؛ در صورتی که فرد به برگ جریمه اعتراض داشته باشد باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خودر را در مطرح کند، اینگونه موارد قابل رسیدگی و اصلاح است.
در فرایند دوم اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و در خواست اعتراض می‌دهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده می‌شود. 
در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه نماید، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، لذا در این مرحله رای صادر شده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.
مهلت اعتراض به خلافی و یا قبوض جریمه صادر شده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می رسد، تعیین  شده است.
در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکر شده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، بایستی جریمه را به مآخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
رانندگان و مالکان خودرو‌ها می‌توانند با استفاده از روشهای مختلف استعلام و پرداخت خلافی خودرو قبل از اتمام مهلت قانونی اعتراض، خلافی خود را استعلام نموده و در صورت اعتراض برابر دستورالعمل ذکر شده مراجعه کنند.
مطلب پیشنهادی  7 روش سریع استعلام و پرداخت جریمه و خلافی خودرو

جهت اعتراض به خلافی خودرو می توانید به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه نمایید

آدرس مراکز اعتراض به خلافی خودرو در تهران بزرگ

منطقه ۲۱ -تهرانسر ـ انتهای بلوار یاس تلفن: ۴۴۵۳۸۸۰۸
منطقه ۱۶ -خیابان بعثت ـ خیابان رجائی جنوبی ـ خیابان هلال احمرـ مقابل سیلو تلفن:۵۵۳۳۰۳۰۷
منطقه ۱۲ -واحد شماره ۳ مستقر در منطقه ۱۲ پلیس راهور تهران بزرگ . آدرس: خیابان شوش نرسیده به میدان شوش پشت بوستان بهاران جنب کلانتری ۱۱۲
منطقه ۱۴ -خیابان نبرد ـ میدان نبرد ـ انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی تلفن: ۳۳۰۵۷۵۲۸
منطقه ۱ -واحد شماره ۵ مستقر در منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ . آدرس: بزرگراه ارتش بلوار اوشان نبش میدان اوشان
منطقه ۱۰ -بزرگراه نواب ـ تقاطع خیابان محبوب مجاز (ویژه جانبازان ـ ایثارگران و خانواده شهداء) تلفن: ۵۵۴۳۷۱۶۱
منطقه ۲۰ -شهرری ـ خیابان استخر ـ روبروی فروشگاه شهروند تلفن: ۵۵۹۰۲۱۱۰
منطقه ۳ -بزرگراه حقانی ـ نرسیده به تقاطع جهان کودک ـ مقابل پارک آب و آتش تلفن: ۸۶۰۸۳۲۴۴
منطقه ۲۲ -همت غرب ـ آزادگان جنوب ـ شهرک گلستان ـ بلوار گلها ـ خیابان یاسمن جنوبی تلفن: ۴۴۷۳۶۸۴۰
منطقه ۱ -واحد رسیدگی دادسرای ناحیه ۳۲٫ آدرس: خیابان آزادی نبش رودکی پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

در سایر استانها نیز می توان به واحدهای رسیدگی مرکز استان مراجعه نمود.

مدارک لازم

  1. اصل کارت شناسایی و اصل سندمالکیت خودرو
  2. تکمیل فرم درخواست
  3. کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن

تذکر:

  • واحد رسیدگی حداکثر به مدت یک هفته نسبت به بررسی اعتراض و صدور رای اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتیجه را توسط نماینده پلیس راهور در سامانه اجرائیات ثبت می نماید.
  • درخواست هایی که قبلا رسیدگی شده است پذیرش نخواهد شد
  • از پذیرش درخواست شرکتها و سازمانها بصورت فهرستی خودداری می شود.
  • به استناد ماده ۵ قانون مذکور رای صادره توسط واحد رسیدگی قطعی است.

رسيدگي به اعتراضات تخلفات رانندگي

الف – رسيدگي به قبض جريمه

  1. مراجعه معترضين موصوف به واحدهاي اجرائيات در سراسر كشور
  2. تسليم اعتراض خود با ذكر دلايل

مهلت اعتراض به خلافی خودرو

توضيح : مهلت مقرر عبارت است ازشصت روز از تاريخ مندرج درقبض جريمه يا تاريخ ابلاغ شده در قبض جريمه اي كه به اطلاع متخلف مي رسد.

  1. درصورتي كه شخص ديگري غير از مالك خودرو مرتكب تخلف شده و معترض مي باشد؛ حضور وي الزامي است.
  2. چنانچه معترض پس از دريافت نتيجه رسيدگي اصرار بر رسيدگي مجدد داشته باشد مراتب را به واحد اجرائيات اعلام نمايد تا به نزديكترين واحد رسيدگي معرفي شود
  3. معترض با همراه داشتن معرفي نامه در مهلت مقرر مذكور دربند ۱ به واحد رسيدگي مراجعه نمايد
  4. در صورت راه اندازی سامانه الكترونيكي بجای معرفي نامه ،شماره پيگيري مكفي است
  5. واحد رسيدگي نسبت به بررسي اعتراض و صدور رای درقالب فرم مربوطه اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتيجه را توسط نماينده پليس راهور در سامانه اجرائيات ثبت نمايد.

مدارك لازم:

  • اصل كارت شناسائي واصل سند مالكيت خودرو
  • تكميل فرم درخواست
  • كارت شناسائي معتبر مالك وسيله نقليه يا وكيل قانوني آن
  • كارت شناسائي راننده متخلف(درصورتي كه شخص ديگري غيرازمالك خودرو راننده باشد)

اعتراض به جریمه رانندگی

ب – رسيدگي به صورت وضعيت جرايم و تخلفات رانندگی

  1. مراجعه مالك وسيله نقليه به دفاترپليس+۱۰،اخذصورت وضعيت،تكميل فرم درخواست درصورت اعتراض تحويل آن به كاربر اجرائيات دفاتر،پرداخت هزينه مربوطه مطابق فرم الف

تذكر :
درخواستهايي كه قبلا رسيدگي شده است پذيرش نخواهد شد.
صورت وضعيتهاي شكايت دار پذيرش نشده و مي بايست به نزديكترين واحداجرائيات مراجعه نمايند.
از پذيرش درخواست شركتها و سازمانها بصورت فهرستي خودداري مي شود.

  1. زمان رسيدگي غيرحضوري درهياتها درساعت اداري و ازساعت ۷الي ۱۴ مي باشد و بعد از ساعت مقرر سامانه غيرفعال مي گردد.
  2. نتيجه رسيدگي الترونيكي وغيرحضوري حداكثربعداز۲۴ساعت وازطريق پيامك باشماره تلفن همراه مندرج درفرم درخواست و توسط شركت پژوهش و توسعه ناجي به متقاضي ابلاغ مي گردد.
  3. درصورتيكه متقاضي فاقدتلفن همراه براي دريافت پاسخ باشد مي تواند به دفاتر خدمات الكترونيك مراجعه و با ارائه شماره پيگيري مندرج دررسيدپذيرش،پاسخ خواسته خود را دريافت نمايد.
  4. چنانچه معترض پس ازدريافت نتيجه رسيدگي اصرار بر رسيدگي مجدد داشته باشد مراتب را به كاربر دفتر اعلام نمايد
  5. كاربر دفتر پليس+۱۰ مراتب اعتراض مجدد را در سامانه رسيدگي ثبت و با ارائه معرفي نامه، معترض را به نزديكترين واحد رسيدگي معرفي نمايد
  6. در صورت راه اندازي سامانه الكترونيكي رسيدگي مراتب به صورت سيستمي به كارتابل واحد رسيدگي ارجاع مي شود.
  7. معترض با همراه داشتن معرفي نامه درمهلت مقرر مذكور دربند  ۱ به واحد رسيدگي مراجعه نمايد.
  8. درصورت راه اندازي سامانه الكترونيكي بجاي معرفي نامه ارائه شماره پيگيري مكفي است.
  9. واحد رسيدگي نسبت به بررسي اعتراض و صدور رای اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتيجه را توسط نماينده پليس راهور در سامانه اجرائيات ثبت نمايد.

مدارك لازم:

  • اصل كارت شناسائي واصل سندمالكيت خودرو
  • تكميل فرم درخواست
  • كارت شناسائي معتبر مالك وسيله نقليه يا وكيل قانوني آن

 

خلاصه
عنوان مقاله
نحوه اعتراض به خلافی خودرو
توضیحات
نحوه اعتراض به قبض جریمه و صورت وضعیت تخلفات
نویسنده
نام پابلیشر
اپلیکیشن فرمون

18 پاسخ به “نحوه اعتراض به خلافی خودرو (دوبرگی، دوربین و…) و کم کردن خلافی”

  1. با سلام
    در مورخه ۱۲ / ۶ / ۹۷ ساعت ۲۳ برای من سه پیامک مبنی بر تخلف تجاوز از سرعت تا ۳۰ کیلومتر ثبت شده توسط سامانه دوربین در اتوبان اصفهان-شهرکرد آمد در حالی که خودرو بنده در پارکینگ منزل واقع در شهرکرد پارک بود لطفا رسیدگی شود. شماره خودرو ۷۱- ۲۴۷ ج ۱۵
    سپاس

    1. دقیقا برای منم دوتا پیام تو فاصله ی دوازده ساعت اومده که مالک محترم پلاک فلان شما در تاریخ فلان توسط دوربین در اتوبان کرج تهران سرعت سی کیلومتر بالاتر از حد مجاز داشتید درصورتی که من ساکن قزوینم و اصلا تو این تاریخا که هیچ کلا از وقتی این ماشینو خریدم از قزوین بیرون درنیومدم بعد تو تاریخایی که ثبت کردن بنده تو خونه بودم و ماشین تو پارکینگ، شما چیکار کردین چجوری پیگیری باید کرد؟

    1. سلام معمولا ۱ ماه طول میکشه که خلافی از سایت راهور حذفشه اگر بعد از حدود یک ماه همچنان در لیست خلافی ها بود با در دست داشتن اطلاعات پرداخت به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

  2. سلام
    من دو ماه پیش چند مرتبه مراجعه به دفتر پلیس +۱۰ جهت اعتراض به خلافی خودرو نمودم، در تمامی دفعات سامانه اعتراض قطع بود و نتوانتستم اعتراض به خلافی کنم. لطفاً راهنمایی کنید. متشکرم.

  3. سلام بنده گواهی معتبر معاینه فنی شهر تهران از مرکز بیهقی دریافت کردم . بعد از ۲۰ روز در روز جمعه در خیابان انقلاب تردد کردم که برای من تخلف معاینه فنی ثبت شده . آیا من مرتکب خلاف شدم؟

  4. سلام
    من دوماه اخیر تهرون اومدم تویه خیابون به فاصله ۳ دقیقه سه برگ جریمه واسه م صادر شده. قانونیه؟
    چطور اعتراض کنیم

  5. سلام چراغ قرمز محله صفا در تهران خراب بود من هم مجبور شدم ازش رد شم الان برام ۲۰۰ تومن جریمه اومده چه کار کنم

  6. با سلام . بنده جرایم را مدت ۱۲ روز از طریق ابلیکیشن خلافی پرداخت نمود ه ام . ولی هنوز خلافی ها پاک نشده است . چکار باید انجام دهم. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *