Last Updated:

بررسی خودروی ساینا/ مشخصات فنی، طراحی ظاهری

فرمون

ساینا محصول شرکت خودرو سازی سایپا برای اولین بار در سال 94 به بازار عرضه شد. سایپا پس از موفقیت‌های چشمگیر تیبا به عنوان اولین خودرو ملی خود، تصمیم گرفت تا با ایجاد برخی تغییرات (فیس‌لیفت) در خودرو تیبا، محصولی مدرن‌تر و زیباتر را به بازار عرضه نماید. ساینا مشابهت فنی زیادی با تیبا دارد و همچون تیبا بر روی پلتفرم X200 بنا شده، اما بزرگ‌ترین تفاوت آن با تیبا این است که ساینا تنها در نسخه سدان به بازار عرضه شده و فاقد نمونه هاچبک است.

ساینا هم اکنون در 3 تیپ EX، SE-A و (SE-A ( LUX به بازار عرضه می‌شود که تمامی تیپ‌ها از پیشرانه‌های یکسانی برخوردارند اما از لحاظ امکانات و نوع گیربکس با یکدیگر متفاوت هستند.

از میان تیپ‌های نام برده شده EX تیپ پایه است که از نظر تجهیزات و امکانات تفاوت چندانی با تیبا ندارند اما تیپ( SE-A  (LUX علاوه بر گیربکس اتوماتیک از امکانات بسیار متنوعی برخوردار است که از یک سدان کوچک ساخت شرکت سایپا کاملا بعید به نظر می‌رسد.

ساینا و پلت فرم x200

پلت‌فرم مورد استفاده در ساینا، کاملا مشابه تیبا است و با کد X200 شناخته می‌شود. سایپا، در سال ۱۳۸۸ از تیبا و پلتفرم X200 رونمایی کرد. از همان ابتدا قرار بود، خودروهای متنوعی بر اساس X200 ساخته شوند، اما ۵ سال طول کشید تا نمونه‌ی هاچبک تیبا، عرضه شود. انتقاد به ایرادات فنی و البته عقب‌ماندگی پلت‌فرم X200، از همان روزهای اول و هنگام تولید تیبا، شنیده می‌شد؛ اما سایپا به طراحی خود بر اساس همین پلت‌فرم ادامه داد و ۶ سال پس از عرضه‌ی تیبا، در سال ۱۳۹۴ از ساینا رونمایی کرد و اسفندماه ۹۵، نسخه‌ی هاچبک ساینا با نام کوئیک، رونمایی شد.

طراحی ظاهری ساینا

نمای روبه‌رو

از نمای روبرو، چراغ‌های اسپرت با گوشه‌های تیز و تقریبا بدون منحنی، چشم‌گیرترین مشخصه‌ی ساینا هستند. این محصول، البته مجهز به LED و نوار روشنایی روز نیست؛ همچنین از کاسه چراغ کریستالی سنتی استفاده می‌کند که شباهت‌هایی با پراید امروزی دارد. راهنمای نارنجی رنگ، داخل چراغ و نزدیک به جلوپنجره است، ضمن اینکه با حاشیه‌سازی از بخش اصلی چراغ جلو، فاصله دارد. قسمتی از چراغ، زیر کاپوت جلو جاسازی شده است تا علاوه بر حذف فاصله بین چراغ و لبه‌ی بدنه، جلوه‌ای اسپرت فراهم کند.

یکی از مهم‌ترین نکات منفی در طراحی ساینا، مربوط به جلوپنجره و حالت بی‌هدف در نمای آن است. از یک سو، فاصله‌ی زیادی بین چراغ و جلوپنجره وجود دارد که به زیبایی خودرو لطمه می‌زند؛ از سویی دیگر، خطوط سیاه‌رنگ با موادپلاستیکی همراه لوگوی درشت سایپا روی جلوپنجره، سردرگم و خالی از خلاقیت به نظر می‌رسند. با توجه به پهنای زیاد سپر، می‌توان ادعا کرد، عملا فضایی برای جلوپنجره وجود ندارد و هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک‌کاری، از میان سپر، تامین می‌شود.

نمای جانبی

از نمای جانبی، حالت یک‌نواخت و ناخوشایند تیبا، در ساینا تکرار می‌شود. قسمت مربوط به صندوق، مانند بخشی متورم، اضافی و جدا از بدنه به نظر می‌رسد. خط مربوط به سپر عقب هم، شدیدا توی ذوق می‌زند و با سهل‌انگاری طراحی شده است. در ورودی به خودرو برای ردیف جلو، کاملا صاف و عاری از انحنا، خودروهای روسی ۴ دهه قبل را تداعی می‌کند. فریم پنجره‌ها و نیمه‌ی پایینی آینه بغل‌ها پلاستیک سیاه هستند.

ساینا، از گوشه‌ی چراغ عقب تا فلاشر (راهنما) روی گلگیر جلو، دارای خط حجم‌دهنده‌ی بدنه است. با ابتکاری ناخوشایند، خط دیگری هم پیرامون گلگیر عقب دیده می‌شود که البته، بی‌ربط با دیگر اجزا به نظر می‌رسد. در قسمت پایین بدنه و رکاب‌ها، هیچگونه حجم‌دهی وجود ندارد و رینگ‌های ۱۴ اینچ، به دلیل بزرگی جایگاه چرخ داخل بدنه و کوچک‌بودن خودرو، فاقد جذابیت‌ هستند.

نمای پشت

در نمای پشت، صرفا می‌توان از شباهت چراغ عقب به چراغ جلو و کشیدگی آنها به سمت نمای جانبی، به عنوان تجهیزی با ظاهر هدف‌دار یاد کرد و البته، شاهد بی‌سلیقگی در ترکیب اجزای مختلف یک خودروی طراحی شده در قرن ۲۱ بود. چراغ‌های عقب، کوچک هستند و باعث می‌شوند، درپوش ساده‌ی صندوق، یک‌نواخت و آزاردهنده به نظر رسد. به عقیده‌ی نگارنده، نمای عقب تیبا در مقایسه با ساینا، دارای جذابیت بیشتری بود و حداقل، قطعه‌ای پلاستیکی و سیاه‌رنگ در قسمت دستگیره‌ی صندوق و زیر لوگو، وجود داشت.

با نگاهی عمیق‌تر به پشت ساینا، متوجه می‌شوید که یراق فلزی کروم، روی درپوش صندوق وجود ندارد و با هزینه‌ی بیشتر با قطعه‌ای هم‌رنگ بدنه جایگزین شده است. این محصول در مقایسه با تیبا، دارای سپر زیباتری در عقب است و همراه با چراغ‌های قرمزرنگ هشداردهنده در گوشه‌ها ارائه می‌شود. دیگر نکته‌ی مثبت ساینا در مقابل تیبا، مخفی شدن حجم اصلی باک و منبع اگزوز، زیر سپر است.

سپر ساینا

سپر ساینا، با خطوط موازی افقی و حفره‌ی بزرگ در وسط، سعی دارد تا حالتی آرواره‌ای و اسپرت فراهم کند. این بخش، حجم‌دهی خوبی در قسمت بالا و نزدیک چراغ اصلی دارد که به صورت منحنی شبیه به نیم‌دایره، توجه بیننده به چراغ‌ها و جلوپنجره را افزایش می‌دهد. هرچند که ساینا، خودروی به اصطلاح اقتصادی است، از مواد سیاه‌رنگ پلاستیکی در سپر استفاده نمی‌کند و تمامی حجم این قسمت، هم‌رنگ بدنه ارائه می‌شود. فراموش نکنیم، طراحی سپر، خصوصا در قسمت مربوط به جایگاه مه‌شکن‌ها و حفره‌ی میانی، نیازمند بازنگری است.

طراحی داخلی ساینا

طراحی کابین و چیدمان ادوات داخلی ساینا نسبت به تیبا منطقی‌تر و منظم‌تر صورت پذیرفته و برخلاف تیبا که در کابین آن از تریم خاکستری روشن استفاده شده بود، در ساینا از تریم خاکستری تیره همراه با تزیینات نقره‌ای رنگ استفاده شده و طراحی قسمت‌هایی از کنسول مرکزی نظیر دکمه‌ها و ادوات تنظیم‌کننده تهویه مطبوع و سیستم صوتی فرمی ‌نو و به‌روز به خود گرفته‌اند. نمایشگر داشبورد

در این بین نباید از نمایشگر فوقانی جلو داشبورد نیز غافل بود که اطلاعات سیستم صوتی‌، ساعت‌، تاریخ ‌و دمای محیط بیرون را نمایش می‌دهد. با این حال مواردی نیز به چشم می‌خورند که توی ذوق می‌زنند؛ مثل فاصله زیاد و خالی بین دو دریچه تهویه هوای کنسول مرکزی جلو داشبورد که تنها اهرم باز و بسته‌کردن دریچه تهویه در بین آنها تعبیه شده و طراحی رودری‌ها که می‌توانستند طرحی ساده‌تر و در عین حال خوشایندتر، معقول‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشند.

کلید گردان خروجی هوا

شاید عجیبت‌ترین موضوع در کابین ساینا، مربوط به کلید گردان باز و بسته شدن خروجی هوا در میان داشبورد باشد. تنها یک حالت برای، ۲ خروجی تهویه مطبوع وجود دارد و امکان عمکلرد مستقل برای راننده و سرنشین کناری، پیش‌بینی نشده است. به عنوان مثال، اگر کاربر، بخواهد یکی از دریچه‌‌های وسط را باز یا بسته کند، این عمل برای هر ۲ دریچه انجام خواهد شد. از سویی دیگر، حضور این کلیدگردان با حالتی برجسته و بسیار ناخوشایند، در مرکز داشبود و دید سرنشینان، اوج بی‌سلیقگی طراحان سایپا است.

صندلی های جلو و عقب

انتظار استفاده از چرم مصنوعی در خودروهای ایرانی، مسلما منطقی نیست. محصولاتی مثل ساینا، تیبا وکوئیک، دارای صندلی‌های اسفنجی و نرم هستند که راحتی قابل قبولی دارد؛ اما در مانورهای تند، بدن سرنشینان را، ثابت نگه نمی‌دارد. در مجموع، نشیمن صندلی‌ها برای جلو و عقب، مناسب است، ضمن اینکه افرادی با قد ۱۸۰ سانتی‌متر هم، فضای مورد نیاز در بالای سر و جلو زانو، در اختیار دارند.

فرمان ساینا

ساینا از فرمان پلاستیک با مواد خشک استفاده می‌کند. سایز فرمانی هیدرولیک، برای خودرویی در سایز بدنه‌ی ساینا، بزرگ به نظر می‌رسد و با دیگر اجزا، همخوانی ندارد. شاید تنها تفاوت فرمان با نمونه‌ی مشابه در تیبا، استفاده از برآمدگی استخوانی در بالا باشد. پنل پشت فرمان و عقربه‌های مربوط به سرعت‌سنج و دور موتور هم، تفاوت خاصی با تیبا ندارد و با ظاهر کاملا ارائه می‌شود.

از نکات مثبت در فضای داخلی ساینا، خصوصا در مقایسه با تیبا، باید به دسته‌بندی مناسب کلیدهای سیستم صوتی و تهویه مطبوع اشاره کرد. ضمن اینکه، شاهد استفاده از کلید گردان با قاب فلزی در ساینا هستیم. دستگیره‌ی درهای جلو هم، خوش‌دست‌تر از تیبا است و کارایی بیشتری دارد. البته نباید فراموش کرد، بسیاری از کلید، از جمله دکمه‌های مربوط به شیشه‌بالابر، کاملا مشابه نمونه‌های معمول در پراید هستند. ساینا، فاقد هرگونه مواد نرم یا پارچه‌ای در پوشش داخل درها است و این موضوع، حس یک خودروی ارزان‌قیمت را به سرنشین منتقل می‌کند.

طراحی کابین ساینا

در مقایسه با پراید و تیبا، ساینا دارای کابین جذاب‌تری است، ضمن اینکه برای ۴ سرنشین بالغ، فضای کافی فراهم می‌کند. این خودرو با صندوق ۴۲۰ لیتری ارائه می‌شود که از این نظر، برتر از ۲۰۶ صندوق‌دار و در کلاس بدنه‌ی خود، جادار و قابل قبول است.

تجهیزات و امکانات رفاهی ساینا

ساینا که در حال حاضر توسط سایپا در تیپ EX عرضه می‌شود، از امکاناتی چون‌ تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، صفحه نمایشگر دیجیتال(MFD)، سنسور پارک عقب، قفل مرکزی، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های برقی جلو و عقب، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی، 2 عدد ایربگ و سامانه‌های کمکی ترمز ABS و EBD بهره‌مند است.

این خودرو، در تیپ کامل (ساینا لوکس)، با نمایشگر لمسی ۷ اینچ، ناوبری ماهواره‌ای فارسی، درگاهUSB و AUX، دوربین پارک، فرمان هیدرولیک همراه با کلیدهای کنترل سیستم صوتی، ۴ بلندگو، کروز کنترل، قابلیت ارتباط تماس تلفنی از طریق بلوتوث، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک عرضه می‌شود. لازم به توضیح است، بسیاری از امکانات مدل لوکس، در تیپ استاندارد ساینا، وجود ندارد.

مشخصات فنی و سواری ساینا

طبق معمول خودروهای ایرانی، برای ساینا هم تنها یک نوع پیشرانه قابل سفارش است. این مدل، از همان موتور ۱۵۰۳ سی‌سی تیبا استفاده می‌کند تا قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. شاید آمار فنی ساینا روی کاغذ، بسیار ناامیدکننده به نظر رسد، اما به دلیل وزن خالص ۱۰۵۰ کیلوگرم، می‌تواند در زمانی حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که البته، در مقایسه با خودروهای چینی بازار، عدد قابل قبولی است. میانگین مصرف سوخت ساینا در مدل‌های ۵ سرعته‌ی دستی وCVT اتوماتیک، حدود ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. نهایت سرعت این خودرو، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده که البته، به دلایل فنی و ایمنی، بهتر است به سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، نرسد.

همچنین ساینا در بحث کیفیت سواری، پیشرفت قابل توجهی نسبت به تیبا داشته و ترمز‌های مطمئن و قوی و فرمان‌پذیری و پایداری دارد. اما یکی از مشکلات اصلی و آزاردهنده تیبا بد جا رفتن دنده و دقت و هماهنگی نامناسب گیربکس با پیشرانه بود که البته ظاهرا برای بهبود وضعیت آن اقداماتی صورت‌گرفته اما این ایراد هنوز به طور کامل برطرف نشده ‌و همچنان جای کار دارد.

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

همان‌طور که می‌دانید، خودروهایی مثل تیبا و ساینا، صرفا برای فروش در داخل ایران طراحی شده‌اند و به همین دلیل، هیچ نهاد معتبر خارجی، اقدام به تست ایمنی آنها نکرده است. از سویی دیگر، با گذشت ۵ دهه از فعالیت صنعت خودروسازی در کشور، موسسه‌ی خاصی برای بررسی محصولات داخلی از نظر ایمنی، در ایران وجود ندارد. با این حساب، صحبت از شرایط ایمنی ساینا، مستند نیست و صرفا با تکیه بر آمار تصادفات و میزان خسارات به این خودرو، می‌توان به نتیجه‌گیری توصیفی پرداخت.

قیمت ساینا

در تلاطم بازار خودرو کشور، قیمت محصول ساینا هم با افزایش محسوسی روبرو بوده است. همچنین با تغییرات و نوسانات قیمتی در بازار فعلی خودرو تخمین قیمت خودرو کار دشواری شده است. اما شما می توانید جهت استعلام قیمت روز ساینا با نصب اپلیکیشن فرمون، قیمت روز خودرو کلاس ساینا را استعلام کنید. شما می توانید با استفاده از ویژگی قیمت گذاری خودرو در نرم افزار فرمون به راحتی قیمت روز خودرو را مشاهده کنید. قیمت گذاری در فرمون بر اساس مدل، سال و تنوع مدل، رنگ، کیلومتر کارکرد، بیمه و تخفیف، قسمتهای رنگ شده یا تعویض شده خودرو انجام می شود.