ECU یا کامپیوتر خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
ECU یا کامپیوتر خودرو یکی از اصلیترین بخشهای خودروهای امروزی است. که وظیفه کنترل و هماهنگی بخشهای مختلف خودرو را برعهده دارد.
اگر ECU به هر دلیل بد کار کند و یا از کار بیفتد، خودرو نیز از کار افتاده و دیگر قابل حرکت نخواهد بود. در این مطلب هدف ما معرفی و شناسایی ECU بوده و قصد داریم قسمتهای مختلف کامپیوتر خودرو را بررسی کرده و چگونگی عملکرد این دستگاه را تشریح دهیم.
ECU چیست؟
ECU یا کامپیوتر خودرو قطعهای الکترونیکی است به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخشهای مختلف یک خودروی انژکتوری است. هر ECU دارای تعدادی سنسور است که در قسمتهای مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره میکند. همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسورها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و میتواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد.
قسمتهای مختلف هر ECU
هر کامپیوتر خودرو از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند. به طور معمول هر کامپیوتر خودرو از قسمتهای مبدلهای آنالوگ به دیجیتال، خروجیهای دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی است. این بخشهای مختلف کامپیوتر خودرو با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را دارا است.
سنسورهای مختلف کامپیوتر خودرو
همانطور که اشاره شد هر ECU وظیفه کنترل سنسورهای مختلف خودرو را دارا است. معمولا هر خودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است که در ذیل این سنسورها را معرفی میکنیم.
- سنسور اکسیژن
- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
- سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز
- سنسور دمای آب
- سنسور دمای هوا
- سنسور ضربه
- سنسور دور موتور
این سنسورها هر کدام اطلاعاتی را به ECU خودرو مخابره میکنند که کامپیوتر با استفاده از آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخشهای مختلف خودرو را کنترل خواهد کرد.
وظایف اصلی ECU
به طور کلی یک ECU در خودرو قادر است وظایفی همچون نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش باز و بسته بودن دربها، نمایش هشدارهای مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیتهای بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از دادههای خروجی و غیره انجام دهد.
در کل هر کامپیوتر خودرو وظیفه ثبت و ضبط همه حالات و کارکردهای خودرو را داشته و با استفاده از این اطلاعات قادر است تمامی وضعیتهای خودرو را درک کند. اصلیترین وظیفه این قطعه تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت در انژکتور خودرو است. اگر در این وظیفه خللی ایجاد شود مسلما عمل احتراق در خودرو به درستی انجام نشده و ممکن است خودرو به درستی کار نکند و یا آلایندگی زیادی را ایجاد کند.
عیب یابی خودرو نیز از طریق ECU خودرو انجام میشود به این طریق که دستگاه دیاگ خودرو به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استانداردهای موجود میکند و سپس عیبیابی خودرو انجام میگیرد.