Last Updated:

معایب و مزایای ارتفاع زدن خودروها

فرمون

هر خودرو دارای یک سری اندازه‌های استاندارد است که خارج کردن آن‌ها از استاندارد ممکن است بعضی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. یکی از این استانداردها، ارتفاع خودرو از سطح زمین است که معمولا توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می‌شود. اکثرا دستکاری ارتفاع خودرو به سبب اهدافی همچون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو انجام می‌شود.

اگر این تغییر ارتفاع به درستی انجام نشود، قطعا باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو خواهد شد که راننده را مجاب می‌کند تا ارتفاع را به حالت استاندارد خود برگرداند. با ما در ادامه همراه باشید تا در رابطه با ارتفاع زدن خودرو مباحثی را عنوان کرده و معایب ارتفاع زدن ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

ارتفاع زدن به چه معنی است؟

به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می‌شود. شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می‌شود، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو است که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می‌شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود. روش‌های دیگری نیز برای کم کردن ارتفاع خودرو وجود دارد که بعضا مشکلات زیادی را برای خودرو و سواری آن پیش نمی آورند، اما به دلیل هزینه نسبتا بالای این روش‌ها، معمولا طرفدار چندانی ندارد و افراد به استفاده از همان روش‌های غیر استاندارد بسنده می‌کنند.

استانداردترین روش برای ارتفاع زدن ماشین، استفاده از کمک فنرهای مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می‌شوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده و در نتیجه سطح زیرین خودرو به زمین نزدیک‌تر شود. کمک فنرهای اسپرت با طراحی خاصی که دارند سبب می‌شوند تا خودرو علاوه بر اینکه از ارتفاع کمتری برخوردار شود، سواری نرم‌تری را نیز به خودرو ببخشد و در نتیجه در دست اندازها کمتر متوجه غیر استاندارد بودن خودرو شوید.

البته ارتفاع زدن ماشین، همیشه با معایب بسیار همراه نیست و اگر این کار به صورت استاندارد و اصولی انجام شود، در پاره‌ای از موارد حتی عملکرد خودرو را بهبود نیز می‌بخشد. ما در ادامه ابتدا به معایب ارتفاع زدن ماشین پرداخته و پس از آن مزایایی که از ارتفاع زدن بدست می آیند را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

[irp posts="1237" name="دیاگ خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟"]

معایب ارتفاع زدن ماشین

۱. بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدول‌ها پارک کنید، چرا که احتمالا در زمان گشودن درب‌ها با جدول برخورد خواهند کرد.

۲. باید تمرکزتان بیشتر از هر زمان دیگری معطوف به شناسایی خرابی‌های مسیر باشد. همیشه ضربه‌های وارده به کف ماشین ختم به خیر نمی‌شوند و ممکن است مانند من، پوسته‌ی گیربکس‌تان متلاشی شود!

۳. برای عبور از هر سرعت‌گیر و دست‌اندازی نیاز به کاهش قابل ملاحظه‌ی سرعت دارید، که علاوه بر ایجاد ترافیک، ریسک برخورد از پشت محتمل است. راستی این مقاله هم جالب است: بهترین روش عبور از سرعت‌گیرها

۴. هر چقدر شهرتان کوچکتر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و بخصوص پلیس می‌شوید!

۵. اگر از روش‌های نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید، احتمالا در هنگام معاینه‌ی فنی و فروش خودرو به مشکل می‌خورید.

۶. کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقه‌مند هستند نیست.

۷. در بعضی از ماشین‌ها، لاستیک با لبه‌ی گلگیر برخورد می‌کند که مستلزم برش لبه‌ی گلگیر است.

۸. ماشین ارتفاع خورده، عملا قابلیت استفاده در جاده‌های غیر آسفالته را از دست می‌دهد.

۹. اگر در کاهش ارتفاع زیاده روی کرده باشید، حتی در هنگام پیچیدن با کمترین سرعت لاستیک جلو با گلگیر برخورد می‌کند و علاوه بر ایجاد آوایی گوش خراش، احتمال قر شدگی گلگیر را مهیا می‌کند.

۱۰. دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سرنشین استاندارد را ندارد!

۱۱. لاستیک در دست‌اندازها با قسمت داخلی گلگیر برخورد می‌کند و به شل‌گیرها و احتمالا شلنگ‌های شیشه‌شور آسیب وارد می‌کند.

۱۲. فشار بیشتری بر روی مجموعه‌ تعلیق وارد می‌شود و خرابی‌ها زودتر از موعد پدیدار می‌شوند.

۱۳. سپر در موقعیت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های استاندارد قرار می‌گیرد و در برخوردها، ضربه به جای سپرها به چراغ یا جلو‌پنجره‌اتان وارد می‌شود!

مزایای ارتفاع زدن ماشین

اما همانطور که اشاره شد، ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی مزایا نیز دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود، می‌تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند. در ادامه تعدادی از مزایای ارتفاع زدن خودرو ذکر شده است که با یکدیگر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • افزایش ویژگی‌های زیبایی ظاهری خودرو
  • بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن
  • افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو
  • بهبود عملکرد خودرو در پیچ‌های تند

انواع روش‌های ارتفاع زدن 

اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، ارتفاع زدن ماشین به چند روش انجام می‌شود. در روش اول که معمولا ارزانترین و شایع ترین روش هست، با برش فنر، اقدام به کاهش ارتفاع فنر می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری‌های جاده از دست بدهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

روش دیگری که برای این کار وجود دارد، گرم کردن فنر است. با گرم کردن فنر، فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیکتر شده و در نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد، اما این روش نیز به دلیل اینکه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری های جاده کاهش می‌دهد، اصلا توصیه نمی‌شود و کاملا غیر استاندارد است.

اما روش استاندارد و بهتری که برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می‌شود، استفاده از کمک فنرهای اسپرت به جای کمک فنرهای معمولی خودرو است. در این روش، کلیه کمک فنرها، با کمک فنرهای اسپرت، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض می‌شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می‌شود. این روش استانداردترین روش ممکن برای کاهش ارتفاع خودرو است که اگر فنرها از جنس مرغوبی انتخاب شوند می‌توانند لذت سواری را برای راننده به ارمغان بیاورند.