مشخصات کامل رنو ساندرو + قیمت
ساندرو خودرویی هاچبک است که از سال 1394 روانه بازار شده. این خودرو بهواسطه کیفیت قابلقبول از استقبال خوبی در بازار برخوردار بوده و یکی از خودروهای محبوب این روزهای بازار است و گوی رقابت را خیلی زود از خودروهای چینی هم قیمتش ربوده و در حال حاضر با خودروهایی چون لیفان X50 و برلیانس H320 رقابت میکند.
ساندرو روی پلتفرم تندر90 طراحیشده است و ازاینروی شباهت بسیار زیادی به این خودرو دارد، به عبارتی ساندرو را میتوان تندر 90 هاچبک دانست. این خودرو در بازار جهانی با نام داچیا عرضه میگردد، اما در ایران با نام رنو ساندرو توسط پارسخودرو تولید میگردد. در ادامه به معرفی مشخصات فنی و ظاهری این خودرو می پردازیم.
مشخصات فنی رنو ساندرو
شرکت پارسخودرو رنو ساندرو را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانهی بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع 5 سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل 6.7 لیتر در هر100کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت 4 سرعته بهره میبرد و بهصورت ترکیبی در هر 100کیلومتر، حدود 8.3 لیتر مصرف سوخت دارد.
مطابق اطلاعات موجود در وبسایت شرکت پارسخودرو، حداکثر سرعت مدلهای دستی و اتوماتیک این خودرو بهترتیب 175 و 170 کیلومتر بر ساعت است و این دو خودرو بهترتیب به 10.5 و 11.5 ثانیه زمان نیاز دارند تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسند.
پارسخودرو برای محور جلوی رنو ساندرو، سیستم تعلیق مستقل مکفرسون با بازوی جناقی را انتخاب کرده و در محور عقب آن از سیستم تعلیق نیمه مستقل با فنرهای مارپیچ استفاده کرده است. ترمزهای جلو و عقب رنو ساندرو همانند بسیاری از خودروهای هاچبک دیگر موجود در بازار به ترتیب از نوع دیسکی و کاسهای هستند.
از نظر ایمنی ساندرو دارای سیستم های ABS ، EBD و EBA است و سازمان و استاندارد ایمنی اروپا به این خودرو 4 ستاره داده است که آن را در رده محصولات دارای ایمنی مناسب قرار می دهد.
مصرف سوخت ساندرو
مصرف سوخت مدل دندهای و اتومات در حالت ترکیبی به ترتیب 6.7 و 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین ظرفیت باک این خودرو 50 لیتر است. استاندارد آلایندگی خودرو یورو 4 است.
طراحی بدنه و کابین رنو ساندرو
همانطور که پیش از این گفتیم، ساندرو بر مبنای پلتفرم خودروی لوگان (تندر) توسعه داده شده است و می توان شباهتهایی بین این دو خودرو مشاهده کرد. ساندرو و تندر به دو کلاس متفاوت تعلق دارند، بنابراین طبیعی است که طول این دو خودرو تفاوت زیادی با هم داشته باشد؛ اما ارتفاع و عرض آنها شباهت زیادی به یکدیگر دارد. فاصلهی بین دو محور ساندرو، حدود ۴۲ میلیمتر کوتاهتر از تندر است، بنابراین میتوان انتظار داشت فضای در دسترس برای سرنشینهای عقب، در این خودروی هاچبک کمتر از تندر باشد.
درست مانند تندر، نمای خارجی ساندرو طراحی سادهای دارد. تقریبا در تمام بخشهای بدنهی خودرو شاهد لبههای تیز هستیم؛ موردی که در خودروی تندر نیز مشهود است. چراغهای جلوی رنو ساندرو طراحی کشیدهای دارند و نواری بهرنگ کروم آنها را به هم متصل کرده است. جلوپنجرهی ساندرو همانند سایر بخشهای آن طراحی ساده و هماهنگی مناسبی با سپر جلوی این خودرو دارد.
در نمای جانبی خودرو، مهمترین المانهای طراحی، موج روبهبالای موجود روی درهای خودرو و برجستگیهای نسبتا زیاد قوس روی چرخها است که از خودروی تندر به عاریت گرفته شده است. تنها تفاوتهای ظاهری موجود بین دو مدل دستی و اتوماتیک ساندرو در رنگ آینههای جانبی، دستگیرهی درها و زههای جانبی است؛ پارسخودرو در مدل اتوماتیک، موارد یادشده را همرنگ بدنه انتخاب کرده است، اما در مدل دستی، این المانها همگی به رنگ مشکی هستند.
چراغهای عقب خودرو عمودی هستند و بدین ترتیب ظاهر اسپرتتری به خودرو بخشیدهاند. همانطور که اشاره شد، این خودرو طراحی سادهای دارد و نمیتوان از این لحاظ مورد چشمگیری در آن یافت. از بین خودروهای هاچبک تولید داخل میتوان طراحی نمونههایی مانند برلیانس H320، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۶ را زیباتر از ساندرو دانست.
طراحی داخلی ساندرو شباهت بسیار زیادی به خودروی تندر دارد و شاید بتوان مهمترین تفاوتهای آنها را استفاده از نوارهایی به رنگ نقرهای دور دریچههای هوا و آرم رنو روی غربیلک فرمان و سفیدبودن صفحات نشانگر سرعت و دور موتور در خودروی ساندرو دانست. همانند تندر، در این خودرو شاهد تجهیزاتی مانند نمایشگر داشبورد، سیستم موقعیتیابی و سیستم سرگرمی مدرن نیستیم. انتقادی که عموم خریداران به محصولات رنو داشتند، مربوط به طراحی خستهکنندهی بدنه و بهخصوص داخل خودرو بوده است که این موضوع در ساندرو نیز صادق است.
تجهیزات و امکانات ساندرو
این خودرو دارای تجهیزاتی چون کنترل سیستم صوتی زیر فرمان، سیستم صوتی (رادیو + سی دی) (پخش فشرده USB+4 به اضافه بلندگو، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، چراغ مه شکن جلو و ... است.
تفاوتهای رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی
دو خودوری رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی به لحاظ فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و پارسخودرو در نسخهی کراساوور از همان پیشرانهی105 اسب بخاری خودروی تندر بهره برده است. این خودرو از لحاظ ظاهری نیز شباهتهای زیادی با ساندروی هاچبک دارد؛ اما ارتفاع نسبتا بلند این خودرو به همراه فضای بار بزرگتر موجب میشود تا این خودرو در کلاس کراساوورهای کوچک شهری قرار گیرد.
شرکت رنو با بهرهگیری از ضربهگیرهایی به رنگ مشکی روی قوس چرخهای استپوی، به این خودرو ظاهری اسپرتتر و عضلانیتر بخشیده است، علاوهبر این نواری به رنگ کروم نیز در بخش تحتانی سپر نصب شده است که یکی از معدود وجههای تمایز بین استپوی و ساندرو است.
طول و عرض استپوی بسیار نزدیک به نمونهی هاچبک این خودرو است؛ اما ارتفاع آن حدود 50 میلیمتر از این خودرو بلندتر است. رنو دو باربند را نیز بهصورت استاندارد روی سقف استپوی نصب کرده است تا حس یک خودروی شاسیبلند را به بیننده منتقل کند. در نهایت می توان گفت نمای داخلی استپوی ، مشابه ساندرو است و از این حیث، تفاوتی بین دو خودرو مشاهده نمیشود.
تجربهی رانندگی رنو ساندرو
نقطهی قوت تندر ۹۰، تواناییهای حرکتی آن است. با وجود ظاهر خستهکننده، این خودرو در سیستم قوای محرکهی خود از پیشرانهی توانمند بهکاررفته در برادر بزرگتر خود (رنو مگان) بهره میبرد که بدین ترتیب باعث شده است در این بخش یک سر و گردن نسبت به رقبای داخلی خود، برتر باشد.
رنو ساندرو نیز همانند تندر ۹۰ از پلتفرم B بهره میبرد. این موضوع نوید تواناییهای بالای حرکتی در خودرو میدهد؛ پلتفرمی که در محور جلو و عقب خود به ترتیب به سیستمهای تعلیق مستقل مکفرسون با بازوی جناقی و نیمهمستقل با فنرهای پیچشی مجهز شده است. این مجموعهی تعلیق، هندلینگ و چسبندگی مناسبی در پیچها فراهم میکنند. حداقل فاصلهی ساندرو از زمین، همانند تندر معادل ۱۲۰ میلیمتر است؛ بنابراین این خودروی هاچبک امکان حرکت در طیف گستردهای از سطوح جاده دارد.
استفاده از پیشرانهی خوب ال ۹۰ در ساندرو باعث شده است این هاچبک همانند برادر بزرگتر خود قابلیتهای حرکتی خوبی داشته باشد. در صورتی که علاقهمند به چابکی بالای خودرو هستید، نسخهی دستی آن را به شما پیشنهاد میکنیم تا تفاوت زیاد این مدل را با رقبای داخلی اعم از پژو ۲۰۶ تیپ ۵، به وضوح مشاهده کنید. از آنجایی که فرمان رنو ساندرو از نوع دندهشانهای با تقویت هیدرولیکی یا به اصطلاح نیمه هیدرولیکی است؛ تعدادی از مالکان این خودرو از سفتی فرمان آن شکایت دارند، برخی نیز مصرف این خودرو را نسبت به کلاسی که در آن جای میگیرد، بالا میدانند. عدهای نیز از سطح پایین امکانات رفاهی داخل کابین ساندرو گلهمند هستند. اما عموما شاهد رضایت مالکان از نرمی ساندرو و عملکرد آن هستیم، ضمن آنکه بسیاری از کارشناسان این خودرو را به رقبای چینی آن ترجیح میدهند.
مشخصات | رنو ساندرو استپوی - دستی | رنو ساندرو استپوی - اتوماتیک | رنو ساندرو - دستی | رنو ساندرو - اتوماتیک |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۹۸ | ۱۵۹۸ | ۱۵۹۸ | ۱۵۹۸ |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی | ۱۰۵ | ۱۰۵ | ۱۰۵ | ۱۰۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ | ۱۷۰ | ۱۷۵ | ۱۷۰ |
شتاب صفر تا صد (به ثانیه) | ۱۰.۵ | ۱۱.۵ | ۱۰.۵ | ۱۱.۵ |
نوع جعبه دنده | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک |
حجم باک (لیت) | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۶.۷ | ۸ | ۶.۷ | ۸.۳ |
طول (میلیمتر) | ۴۰۲۴ | ۴۰۲۴ | ۴۰۲۰ | ۴۰۲۰ |
عرض (میلیمتر) | ۱۷۵۳ | ۱۷۵۳ | ۱۷۴۶ | ۱۷۴۶ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۵۸۴ | ۱۵۸۴ | ۱۵۳۴ | ۱۵۳۴ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۵۸ | ۱۱۹۳ | ۱۱۰۵ | ۱۱۴۶ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۴ |
تایر (اینچ) | ۱۵ | ۱۵ | ۱۵ | ۱۵ |
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
عرضهی رنو ساندرو بهطور کلی بازخورد نسبتا مناسبی در پی داشت. عموم مردم نظر مثبتی در ارتباط با کیفیت رنو ساندرو دارند و این خودرو را به نمونههای چینی موجود در بازار ترجیح میدهند. بهطور کلی، خریداران قیمت نسبتا بالای رنو ساندرو را اصلیترین ایراد آن میدانند که باعث کاهش ارزش خرید آن نسبت به پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ شده است.
نقاط ضعف و ایرادات ساندرو
در کنار نکات مثبتی که درباره رنو ساندرو گفته شد برخی کارشناسان از نقاط ضعف این خودرو هم یاد کرده اند که اگر خواهان خرید این خودرو هستید و وسواس در خرید دارید، بهتر است که آن را نیز مطالعه کنید.
۱- نسخه قدیمی با طراحی دهه گذشته
نسل جدیدتر این محصول که در اصل تولید داچیا در رومانی است، از سال 2012 وارد بازار شده و نسخه سدان آن با نام سیمبل توسط نگین خودرو در کشور عرضه میشود. در واقع شما در حال خرید نسخه هاچبک ال90 با قیمتی بالاتر هستید که شاید در بهترین حالت، بتوانیم خودمان را قانع کنیم که هاچ بکِ نسخه فیس لیفت ال90 است، اما در هر صورت شما محصولی دارید که از ظاهری قدیمی و کسل کننده برخوردار بوده و اگر از بینندگان برنامه مشهور تلویزیونی تاپ گیر باشید، حتما دیدهاید که ماشینی برای تمسخر و خنده کارکنان آن است.
۲- طراحی کابین داخلی خسته کننده
در روزگاری که حتی سایپا در محصول جدیدش با نام کوییک از یک نمایشگر لمسی، دوربین عقب، کروز و کلی آپشن دیگر بهره میگیرد، وارد شدن به کابین ساندرو چیزی شبیه به یک فاجعه است! از سوی دیگر ادواتی چون پلاستیک خشک در همه جای کابین استفاده شده، صندلی با روکشی از پارچه تزیین شده که از خودشان پس از مدتی پرز هم تولید میکنند و به گفته بسیاری از دارندگان خودرو، در مسافتهای طولانی بسیار خسته کننده و حتی زجر آور هستند.
۳- مصرف بالای بنزین
موتور این ماشین درست مانند ال90 و دارای حجمی نزدیک به 1598 سیسی با قدرت 105 اسب بخار است که اگر زمان ورودش در سالهای دور، توانست برای خود نامی دست و پا کند، امروزه و در بین خیل عظیم موتورهایی با انواع و اقسام تکنولوژیهای جدید و توربو شارژ، چیزی برای گفتن ندارد. اما وقتی بحث مصرف بهخصوص در ارتباط با مدلهای اتوماتیک ساندرو مطرح میشود، داد خریداران اکثرا بلند بوده و از پرخوری زیاد آن مینالند. جواب اکثر نمایندگیها هم به این شکایتها یک چیز است: طبیعیه!
۴- سیستم پخش ضعیف
باندهای کار گذاشته بر روی خودرو، از بیکیفیتترین نمونههای بازار است و اگر بخواهید صدای موسیقی را زیاد کنید، کلافه خواهید شد. کلیدهای تنظیم صدا هم به جای قرارگیری بر روی غربیلک فرمان که حتی پژوهای پارس امروزی نیز به آن مجهز شدهاند، بر روی دستهای در کنار فرمان قرار گرفته تا به یاد اوایل دهه 80 و ورود پژو 206 به بازار کشورمان بیفتید.
۵- سر و صدای داخل کابین
بسیاری از خریداران این خودرو، از وجود صداهای مختلف داخل کابین شکایت دارند. از صدای جیر جیر در سقف تا زوزه گیربکس در دندههای بالاتر و صدای برخورد باد با آینه کناری در سرعت بالای 80 کیلومتر. در کل این ایراداتی که اکثریت آنها به مشکلات مونتاژی بازمیگردد، در ساندرو زیاد دیده میشود. از سوی دیگر، صدای موتور بهخصوص در سرعتهای بالا در کابین نفوذ زیادی دارد. اگر شما یک خودروی گیربکس اتوماتیک داشته باشید، با توجه به آنکه از نسل قدیمی 4 سرعته بهره میگیرد، این مشکل حادتر خواهد بود.
رقبای رنو ساندرو
تقریبا تمام رقبای ساندرو از میان خودروهای تولید داخل هستند؛ شاید بتوان نزدیکترین رقبای خارجی این خودروی هاچبک را مدلهای ۲۰۱۶ کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ دانست. البته نباید از اصلیترین گزینهی این رده از خودروها که بهزودی وارد بازار میشود، چشمپوشی کرد. پژو ۲۰۸ که طراحی بهمراتب جذابتر و پیشرانهی توانمندتری دارد. اما مهمترین رقبای داخلی و فعلی رنو ساندرو عبارت هستند از: برلیانس H220، پژو ۲۰۷، برلیانس H320، امویام ۳۱۵، هیوندای آی ۱۰ (تولید کرمان موتور). در ادامه میتوانید مشخصات فنی مهمترین رقبای بهروز و همقیمت رنو ساندرو را در قیاس با این خودرو مشاهده کنید.
رقبای رنو ساندرو
مشخصات | رنو ساندرو - دستی | رنو ساندرو - اتوماتیک | میتسوبیشی میراژ | کیا پیکانتو | هیوندای آی ۱۰ | پژو ۲۰۸ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۹۸ | ۱۵۹۸ | ۱۲۰۰ | ۱۲۴۸ | ۱۲۴۸ | ۱۱۹۹ |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۳- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۳- خطی |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۲ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۲ |
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) | ۱۰۵ | ۱۰۵ | ۷۷ | ۸۵ | ۸۶ | ۸۲ |
نوع جعبه دنده | دستی ۵ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | CVT | اتوماتیک ۴ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | دستی ۵ سرعته |
حجم باک (لیتر) | ۵۰ | ۵۰ | ۳۵ | ۳۵ | ۴۰ | ۵۵ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۶.۷ | ۸.۳ | ۵.۹ | ۵.۳ | - | ۴.۵ |
طول (میلیمتر) | ۴۰۲۰ | ۴۰۲۰ | ۳۷۱۱ | ۳۵۹۵ | ۳۶۶۵ | ۳۹۷۳ |
عرض (میلیمت) | ۱۷۴۶ | ۱۷۴۶ | ۱۶۶۶ | ۱۵۹۵ | ۱۶۶۰ | ۱۷۳۹ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۵۳۴ | ۱۵۳۴ | ۱۴۹۱ | ۱۴۸۱ | ۱۵۰۰ | ۱۴۶۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۰۵ | ۱۱۴۶ | ۸۹۰ | ۱۰۳۵ | ۹۶۱ - ۱۰۴۹ | ۹۷۰ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۶ |
قیمت رنو ساندرو و ساندرو استپ وی
رنو ساندرو استپ وی در داخل کشور در دو مدل دستی و اتوماتیک عرضه میشود، ما با توجه به التهابات ناشی از نوسان نرخ ارز، قیمت دقیق ساندرو را نمی توان در این متن ذکر کرد اما شما می توانید با استفاده از ویژگی قیمت گذاری خودرو در نرم افزار فرمون به راحتی قیمت روز این خودرو را مشاهده کنید. قیمت گذاری در فرمون بر اساس مدل، سال و تنوع مدل، رنگ، کیلومتر کارکرد، بیمه و تخفیف، قسمتهای رنگ شده یا تعویض شده خودرو انجام می شود. برای دانلود فرمون روی لینک زیر کلیک کنید: