راههای کاهش دمای موتور خودرو و جلوگیری از جوش آوردن
در بعضی از موارد، دمای غیرطبیعی موتور میتواند به قیمت آسیب جدی به موتور و وارد شدن هزینههای گزاف تمام شود. این مسئله در ماههای گرم سال، که فشار مضاعفی به اجزای مختلف موتور و مشخصاً به سیستم خنککننده وارد میشود چند برابر خواهد شد. در این مقاله به علائم داغ شدن بیشازحد موتور و دلایل آن میپردازیم.
جلوگیری از افزایش دمای موتور در روزهای گرم
آب رادیاتور، روغن موتور و فنّهای خنککننده مهمترین بخشهای سیستم خنککننده موتور خودرو محسوب میشوند در موارد بسیار زیادی عدم توجه کافی و به موقع به آنها باعث بالا رفتن دمای موتور خواهد شد.
آب رادیاتور
آب موجود در رادیاتور در روزهای گرم سال به هیچ وجه نباید کمتر از میزان استاندارد تعریف شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. به علت گرمای زیاد در تابستان، همواره باید به صورت دورهای میزان آب موجود در رادیاتور را چک کرد. علاوه بر این، باید از ضدیخ و ضدجوش نیز به میزان مناسب در رادیاتور خودرو استفاده شود. این مایع سبب میشود تا نقطه جوش آب موجود در رادیاتور بالا رود و در نتیجه حتی اگر موتور به دمای صد درجه نیز برسد، خودرو جوش نیاورد.
روغن موتور
روغن موتور نیز باید در روزهای گرم سال به صورت مرتب و دورهای تعویض شود. استفاده طولانی مدت از روغن موتور سبب میشود تا این روغن خاصیت اولیه خود را از دست داده و در نتیجه میزان گرانروی آن کاهش یابد. این موضوع سبب میشود تا این روغن در هنگام برخورد با قطعات داغ موتور، نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و در نتیجه خنک کنندگی لازم را نداشته باشد.
پروانه و فنهای خودرو
اگر خودروی شما از جمله مدلهایی است که قابلیت نصب پروانه را در قسمت جلویی خود دارد، پیشنهاد میکنیم در فصول گرم حتما این پروانه را نصب کنید. همچنین اطمینان از سلامت فنهای رادیاتور میتواند منجر به کاهش دمای رادیاتور و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو شود.
توصیههایی برای بخشهای دیگر ماشین
- اتصالات و لولههای آب گرمای بیش از حد سبب میشود تا در اثر انبساط، بستهای موجود در مسیر لولهها و جریان آب ورودی و خروجی به موتور، سست شده و گاها از جای خود در بیایند. این موضوع سبب میشود تا مقداری از آب موجود در رادیاتور به بیرون نشت پیدا کرده و در نتیجه باعث کاهش سطح آب رادیاتور شود. یکی از راههای کاهش دمای موتور خودرو این است که هر از چند گاهی از محکم بودن اتصلات آب، اطمینان حاصل کنیم.
- هواگیری به موقع هر بار که خودروی ما جوش بیاورد یا به دلایلی مقداری از آب آن کاسته شود، باعث میشود تا مقداری هوا در مسیر لولههای آب درون موتور نفوذ پیدا کند. این هوا سبب میشود تا عمل خنک کنندگی آب با اختلال مواجه شود و در نتیجه دمای موتور کاهش پیدا نکند. برای کاهش دمای موتور خودرو، پیشنهاد میشود حتما پس از هر بار جوش آوردن خودرو، عمل هواگیری رادیاتور انجام شود.
- ترافیک و کار کردن درجا توقف در ترافیک، درجا کار کردن، کار کردن با دور موتور بالا و سایر موارد این چنینی، باعث میشود تا دمای موتور رفته رفته افزایش پیدا کند. سعی کنید از مسیرهایی تردد داشته باشید که کم ترافیکتر باشند. حرکت خودرو در دور موتور پایین و با سرعت مناسب، سبب میشود تا هوا در موتور جریان یافته و موتور خنک تر شود.
7 توصیه برای کاهش سریع دمای موتور خودرو
خودرو را در محلی که سایه است پارک کرده و خاموش کنید.
درب کاپوت خودرو را باز کنید تا هوای تازه به موتور برسد.
به هیچ وجه به اتصالات و درب رادیاتور دست نزنید. در این حالت دمای آب بسیار زیاد بوده و باز کردن هر قطعهای میتواند منجر به سوختگی شدید شما شود.
درب رادیاتور را تا زمانی که مطمئن نشدید خودرو کاملا سرد شده است باز نکیند! باز کردن درب رادیاتور در دمای بالا باعث پاشیده شدن فشار بخار آب داغ به بیرون میشود.
به هیچ وجه روی قطعات داغ موتور آب نریزید! خنک کردن سریع موتور با استفاده از آب منجر به ترک خوردگی و آسیب دیدن قطعات موتور در اثر گرم و سرد شدن میشود.
به داخل کابین خودرو رفته و پنجرههای خودرو را باز کنید. سپس بخاری خودرو را در درجه آخر برده و روشن نمایید. به این ترتیب فنهای بخاری گرمای درون موتور را به داخل کابین هدایت میکنند و از طریق پنجرهها دفع میشود.
سوئیچ ماشین را باز بگذارید تا فنهای رادیاتور شروع به چرخش کنند.
با انجام موارد ذکر شده، خودروی شما در مدت زمان ۱۵ الی ۳۰ دقیقه خنک خواهد شد. پس از خنک شدن موتور، در صورتی که خودروی شما جوش آورده است، به آرامی درب رادیاتور را باز کرده و مقدار آب بخار شده را جبران کنید. توجه داشته باشید که حتما پیچ هواگیری رادیاتور را نیز باز کنید و عمل هواگیری را در هنگام پر کردن رادیاتور انجام دهید.