شرایط بازار خودرو پس از بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی
با گذشت کمتر از دو هفته از رسانهای شدن ماجرای دلالی گسترده با استفاده از تعیین قیمت غیر واقعی در سایتهای آگهی خودرو، حالا بار دیگر شاهد از سر گرفتن شدن اعلام قیمت ها در بازار هستیم. این درحالیست که ساز و کار جدیدی برای تعیین قیمتهای کف (حداقل قیمت ها) توسط صنف فروشندگان و نمایشگاههای خودرو و برخی دیگر از نهادهای مربوطه در نظر گرفته شده است و قرار است چنین قیمتهایی مرتبا در وبسایتهای خرید و فروش خودرو به روز رسانی شود. فروشندگان نیز مجازند تا با در نظر گرفتن 3 درصد حاشیه سود (بالاتر از ارقام تعیین شده) خودروهای مد نظر خود را آگهی نمایند.
همچنین کاهش تعداد آگهیهای رایگان (در راستای جلوگیری از جلوگیری از ثبت آگهی های کذب) نیز در این راستا در دستور کار قرار گرفته است. اما با نگاهی به قیمتهای ثبت شده در سایتها در طی یک روز گذشته، میتوان نتیجه گرفت که برخلاف حدس و گمانه زنیهای پیشین، حذف قیمت ها از روی سایتها، تاثیر چندانی در کاهش قیمت ها نداشته است. به گفته نمایشگاه داران و فعالان بازار، افرادی که خودروهای خود را به قصد سرمایهگذاری (دلالی) خریدهاند، در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت میکنند و این درحالیست که طی چند روز گذشته، خریدار در بازار به شدت کم شده است.
از طرف دیگر حالا با بازگشت قیمتها به سایتها شاهد هستیم که در برخی موارد قیمتها افزایش یافته است. برای مثال قیمت ساندرو استپ وی که تا دو هفته پیش در محدوده 200 میلیون تومان آگهی میشد، حالا به ارقام بالاتری نظیر 215 یا 225 میلیون تومان افزایش یافته و حتی شاهد آگهی چانگان cs35 با رقم های 245 میلیونی هستیم. این در حالیست که طی دو سال گذشته همواره قیمت این دو خودرو در محدوده یکسانی قرار داشته است.
شاید در میان خودروهای پر تیراژتر نظیر خانواده پژو 405، پراید و تیبا که در شرایط فروش اخیر نیز عرضه شده اند. تا حدی ثبات قیمت دیده شود اما متاسفانه باید گفت که هنوز میزان تقاضا بالاتر از میزان تحویل خودرو به نظر می رسد و این شرایط حتی با وجود محدودیتهای درج قیمت، در نهایت منجر به افزایش تدریجی قیمت ها در بازار میشود.
[irp posts="4910" name="خرید و فروش خودرو در بازار به صفر رسید"]