توقف کامل نوسازی خودروهای فرسوده
به گزارش «اخبار خودرو»، نوسازی خودروهای سواری فرسوده در کشور طی سالهای اخیر تنها از محل اسقاط خودرو بهازای واردات خودرو انجام شده است. بدین ترتیب با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در مقطعی از سال گذشته و ممنوعیت کامل آن از ابتدای تابستان امسال، به نظر میرسد این مساله از سوی دستگاههای مسئول و ناظر به دست فراموشی سپرده شده است.
خودروهای فرسوده، علاوه بر آلایندگی محیط زیست، خسارات مالی و جانی فراوانی را نیز بر صاحبان خود و جامعه وارد میکنند. این درحالی است که خسارات و مشکلاتی که تردد این خودروها به کشور وارد میکنند، بسیار بیشتر از اعتبارات و تسهیلاتی است که برای خروج آنها باید اختصاص داده شود.
نوسازی خودروهای فرسوده در بهینهسازی مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است، البته همزمان با نوسازی خودروهای فرسوده، باید استانداردسازی خودروهای تولیدی نیز موردتوجه قرار بگیرد. این مساله، ورود جدی مجلس و دولت به سه حوزه آلودگی هوا، مصرف بنزین و نوسازی خودروهای فرسوده را میطلبد.
باید توجه داشت وسایل نقلیه اعم از عمومی و شخصی دارای عمر مفیدی هستند و ضرورت دارد پس از رسیدن به سن فرسودگی از چرخه حمل و نقل خارج شوند. یکی دیگر از مسائل مهم در تعیین استاندارد عمر خودروها، میزان مصرف سوخت و تولید آلایندگی آنهاست که باید جدی گرفته شود.
[irp posts="603" name="استعلام قیمت روز خودرو فرسوده"]
نوسازی خودرو برای مردم توجیه اقتصادی ندارد
علی قربانی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص روند اسقاط خودروهای فرسوده گفت: «روال اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده این بود که واردکنندگان خودرو با توجه به حجم موتور خودروهای وارداتی، موظف به خرید گواهی اسقاط و از رده خارج کردن تعدادی خودرو فرسوده بودند.»
وی با بیان اینکه در شرایط حاضر تبدیل خودرو فرسوده به نو برای مصرفکنندگان توجیه اقتصادی ندارد، افزود: «اگر هم کسی مصمم به اسقاط خودرو خود و تعویض آن با خودرو نو باشد، باز هم مشکلات فراوانی بر سر راه او قرار دارد و باید هفتخوان رستم را برای این کار پشت سر بگذارد.»
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده یک طرح ضروری و کلان ملی است و نباید صرفا متکی به واردات خودرو باشد زیرا در آن صورت با اتفاقاتی همچون ممنوعیت واردات خودرو، این طرح ملی متوقف میشود.
وی درخصوص تامین اعتبار نوسازی خودروهای فرسوده تاکید داشت: «سالانه حدود یکمیلیونو۵۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور شمارهگذاری میشود که با اختصاص 2درصد از هزینههای شمارهگذاری آنها به اسقاط خودروهای فرسوده، منابع مالی عظیمی برای این طرح ملی تامین خواهد شد.»
احتمال تعطیلی ۲۰۰ مرکز اسقاط خودرو
قربانی هشدار داد: «قبل از قانون ممنوعیت واردات خودرو حدود ۲۰۰مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال بوده است که ادامه وضعیت فعلی و متوقف ماندن اسقاط خودروهای فرسوده، باعث به خطر افتادن سرمایه بخش خصوصی و از بین رفتن اشتغال موجود در این مراکز خواهد شد.» وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از نوسازی خودروهای فرسوده گفت: «این خودروها به دلیل مصرف زیاد و البته ناقص سوخت، باعث سلب آسایش مردم شدهاند و از طریق آلودگی هوا، آسیب جدی به محیط زیست وارد میکنند. از این رو، لازم است تا دولت در این زمینه با عزم جزم و همت جدی ورود کند اما به نظر میرسد توجه به این مساله از سوی دستگاههای مسئول و ناظر به دست فراموشی سپرده شده است.»
امویام110 کممصرفترین و پژو405 پرمصرفترین خودرو داخلی
اما در همین حال، برخی دولتمردان با استناد به قانون هدفمند کردن یارانهها، حذف تدریجی بنزین سهمیهای و گرانی این سوخت را زمزمه کردهاند که به تحریم ایران از سوی مجامع بینالمللی و ناتوانی در تولید بنزین مورد نیاز در پالایشگاههای داخل نیز برمیگردد. این در حالی است که بخش زیادی از خودروهای سواری تولید داخل، مصرف سوخت بالایی دارند.
بنابر آخرین آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، فقط درصد اندکی از خودروهای تولید داخل، مصرف سوختی (ترکیبی) زیر 7لیتر دارند و این درحالی است که در برخی خودروها، مصرف سوخت از مرز ۱۰لیتر نیز عبور میکند.
بنا بر آماری که شرکت بازرسی در اختیار سازمان بهینهسازی مصرف سوخت گذاشته است، اشتهای خودروهای سواری داخلی در سه معیار شهی، اتوبان و ترکیبی (میانگین شهری و اتوبان)، مشخص شده است و در این زمینه با در نظر گرفتن معیار ترکیبی و با فاکتور گرفتن از خودرو چینی 800 سیسی امویام 110 که تیراژ اندکی دارد، پراید کمترین مصرف را به خود اختصاص داده و بیشترین بنزین را نیز پژو ۴۰۵ میسوزاند. البته در آمار مربوطه، برندهای دیگر هستند که مصرف سوخت بالاتری نسبت به پژو۴۰۵ دارند، اما از آنجا که تولید آنها هماکنون تقریبا متوقف شده است و ۴۰۵ با شتاب بیشتری به تولید میرسد، این فرانسوی قدیمی را باید پرمصرفترین خودرو سواری کشور دانست.