Last Updated:

8 مورد از مهم ترین سر و صداهای خودرو که نباید نادیده گرفته شوند

فرمون

هرگونه صدای غیر متعارف در هر جایی از خودرو غیر عادی است و باید حتما به آن توجه داشته باشید. چون توجه به موقع به صداها می تواند مانع از آسیب های جدی به خودرو شود. به همین خاطر قصد داریم شما را با جدی ترین صداهایی که ممکن است از خودرو خود بشنوید آشنا کنیم تا در صورت شنیدن آن بتوانید تشخیص دهید که خودرو شما با چه مشکلی مواجه شده است. با ما همراه باشید.

صدای جیرجیر یا جیغ از یک چرخ در حین رانندگی

صدای جیرجیر یا جیغ متناوب که از نزدیکی یک چرخ می آید اغلب خرابی بلبرینگ چرخ یا بلبرینگ اکسل را نشان می دهد. معمولاً صدا با سرعت وسیله تغییر خواهد کرد، و ممکن است در سرعت های مختلف قطع و وصل شود. این صدا نباید نادیده انگاشته شود زیرا که اگر بلبرینگ شکسته شود، ممکن است منجر به قفل شدن چرخ یا در آمدن چرخ از زیر خودروی شما شود.

صدای بلبرینگ چرخ را با صداهای خراشیدن، نالیدن یا غژغژ کردن که ممکن است از ترمزها بیاید، اشتباه نگیرید. در حین نمناک شدن هوا، رطوبت باعث می شود لقمه های ترمز به آرامی متورم شود. این ممکن است باعث به آرامی کشیده شدن لقمه ها شود، که صدای ناله یا غژغژ کردن رنجش آوری تا زمانی که گرم و خشک شود ایجاد می کند.

صدای تیک تیک از چرخ جلویی که تنها در حال پیچیدن شنیده می شود معمولاً نشانگر بد بودن رویی توپی چرخ می باشد که خراب شده است.

صدای خراش فلزی یا سایش در حین ترمزگیری

ترمزها گاهی اوقات صداهای ناله یا غژغژ هنگامی که لقمه ها مرطوب شده اند، تولید می کنند، و برخی از انواع لقمه های ترمز (مخصوصاً لقمه های نیمه فلزی) ممکن است هنگامی که سرد هستند جیغ بکشند یا جیر جیر کنند. اما به عنوان یک قائده، ترمزها باید در هنگام استفاده نسبتاً بی صدا باشند. اگر شما در هنگام ترمزگیری صداهای خراش فلزی یا سایش شنیدید، این احتمالاً به این معنی است که لقمه های ترمزتان کهنه شده است و وسیله نقلیه شما نیاز به تعویض لقمه ترمز داد. به تأخیر نیاندازید زیرا که ترمزهای فرسوده ممکن است توانایی نگهداشتن خودروی شما را در مسافتی ایمن نداشته باشد. در حقیقت، اگر ترمزها خیلی فرسوده شده باشد، این خطر وجود دارد که ماده اصطکاکی که روی لقمه قرار داده شده از صفحه پشتی جدا شود، و احتمالاً منجر به از دست رفتن ترمزها شود. تماس فلز به فلز نیز خسارت زیادی به روتورها می زند.

حتما بخوانید: روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز

صدای خش خش از فضای موتور درحین رانندگی یا بعد از رانندگی

اگر شما صدای خش خش از فضای موتور در حین رانندگی یا بعد از خاموش کردن موتور شنیدید، این ممکن است به این معنی باشد که موتور شما جوش آورده و یا ماده خنک کننده از سیستم خنک کاری نشت می کند. عقربه دما یا چراغ هشدار دما را کنترل کنید و ببینید که آیا شرایط جوش آوردن را نشان می دهد. به رانندگی ادامه ندهید (مخصوصاً اگر بخار مشاهده کردید) زیرا که جوش آوردن بیشتر منجر به آسیب رساندن به موتور شما می شود.

وسیله نقلیه تان را متوقف کنید و با دقت کاپوت را باز کنید. به دنبال هر نشانه ای از نشت مایع خنک کننده از موتور، رادیاتور، شیلنگ های رادیاتور یا بخاری باشید. اگر بخار دیدید یا بوی خوشی حس کردید، نشت ضد یخ از سیستم خنک کاری وجود دارد. درپوش رادیاتور یا مخزن ذخیره را تا خنک شدن موتور باز نکنید، و مایع خنک کننده اضافه نکنید تا موتور سرد شود.

نکته: افزودن مایع خنک کاری به یک سیستم خنک کاری دارای نشت کار زیادی انجام نخواهد داد زیرا که ماده خنک کننده مجدداً نشت پیدا خواهد کرد. افزودن یک قوطی آب بند مخصوص سیستم خنک کاری مانند Bars Leak یا یک محصول مشابه ممکن است یک نشت جزیی را متوقف یا کم کند، اما یک نشت زیاد، مانند نشت از واترپمپ یا شیلنگ ها حتی با استفاده از آب بند در سیستم، ادامه خواهد یافت. قسمت نشت کننده نیاز به تعویض دارد.

صدای تیک تیک یا ضربه از موتور

موتورها می توانند صداهای زیادی تولید کنند، اما صدای ضربه فلزی یا تیک تیک به این معنی است که ممکن است روغن کم داشته باشد، یا فشار عادی ندارد. صدای تیک تیک از زنجیره سوپاپ می آید. اگر فشار روغن به علت پایین بودن سطح روغن در محفظه روغن یا وجود مشکلی در پمپ روغن کم باشد، بالابرهای هیدرولیکی که سوپاپ ها را باز و بسته می کنند ممکن است با ایجاد یک افزایش در ضربه، سوپاپ را از هم فروبپاشد. این همان صدایی است که شما می شنوید، و آن از مجاورت سرپوش سوپاپ ها در بالای موتور می آید.

موتور را متوقف کنید، اجازه دهید چند دقیقه آرام بگیرد (بنابراین روغن می تواند به کارتر بازگردد)، سپس سطح روغن روی شاخص را کنترل کنید. اگر پایین است، روغن را تاجایی که نیاز است و سطح آن به بالای علامت پر می رسد، اضافه کنید. کارتر را بیش از اندازه پر نکنید. همچنین، نشتی روغن موتور را کنترل کنید. سر پوش سوپاپ و واشر تشتک قدیمی، یا نشتی آب بندهای انتهایی میل لنگ می تواند به روغن اجازه نشت از موتور را بدهد.

اگر صدا برطرف نشد، و یا عقربه فشار روغن یا چراغ هشدار بیانگر فشار پایین بود، ایده خوبی نیست که با وسیله نقلیه تان به رانندگی ادامه دهید. کمبود فشار روغن می تواند باعث خسارت شدید و گران قیمت به موتور شود.

صداهای دیگر موتور نیز ممکن است به معنی خبرهای بدی باشد. صدای ضربه فلزی عمیق می تواند در اثر فرسودگی یاتاقان های دسته شاتون ایجاد شود، و ممکن است بیانگر این باشد که موتور شما به پایان راه رسیده است (یا به زودی خواهد رسید!).

اگر شما صدای کوبش فلزی یا تلق تلق کردن می شنوید که تنها موقعی اتفاق می افتد که شتاب می گیرید یا هنگامی که از تپه ای با شیب تند بالا می روید یا باری را می کشید، موتور شما احتمالاً دچار بدسوزی شده است، یک آسیب بالقوه حاصل از احتراق نامنظم. بدسوزی می تواند حاصل از انباشتگی کربن در محفظه احتراق، سوختی با اکتان پایین، جوش آوردن موتور، کار نکردن سیستم EGR ، تنظیم نبودن زمان جرقه زنی، یا معیوب بودن سنسور انفجار باشد.

سر و صدای گیربکس

وجود ساییدگی یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها در گیربکس باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود. اگر صدا حتی در حالت خلاص‌ بودن گیربکس نیز شنیده می‌شود، احتمالا نشان از همراستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی اضافی دنده‌ هاست.

باید بدانید که که در خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل، صدای زوزه دیفرانسیل نیز از گیربکس شنیده می‌شود.

صدای خرد شدن دنده ها که در اصطلاح به آن آب‌ هویج گرفتن گیربکس هم گفته می‌شود، هنگامی به گوش می‌رسد که سرعت دنده‌ ها ‌هنگام درگیری با یکدیگر یکسان نباشد.

تنظیم نبودن کلاچ، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک، غلاف کشویی و برنجی‌ ها و یا تعویض بی‌موقع دنده و یا انتخاب دنده نامناسب با شرایط و سرعت رانندگی باعث بروز این مشکل می‌شود.

وظیفه اصلی این هماهنگی بر عهده کشویی دنده هاست که تعویض ضرایب دنده را آسان و راحت می کند. در صورت بروز این ایرادات خودروتان را به دست تعمیرکاری حرفه ای بسپارید.

صدای اگزوز هنگام رانندگی

اگر سیستم اگزوز شما نشتی داشته باشد، شما صدای اگزوز را که از زیر ماشینتان می آید خواهید شنید که به هنگام شتاب گیری در پایین ترین حد است. صدا به خودی خود به چیزی صدمه نمی زند، اما به این معنی است که سیستم خروج دود شما نیاز به تعمیرات دارد (احتمالاً یک صدا خفه کن یا لوله های جدید). قسمت خطرناک موقعی است که گازهای نشتی اگزوز، که شامل کربن مونواکسید است، به اتاقک سرنشینان وارد شود. کربن مونواکسید(CO) یک قاتل خاموش است. تنها مقدار کمی از کربن مونواکسید درون کابین می تواند بر هوشیاری، توانایی تمرکز و واکنش به شرایط تغییر یافته رانندگی اثر بگذارد. به کوچکی 8 صدم درصد کربن مونواکسید (که تنها 800 ذره در میلیون است) می تواند باعث سرگیجه، سردرد، تهوع، و گیجی به مدت دو ساعت شود. غلظت یک درصدی از کربن مونواکسید می تواند شخصی را در کمتر از سه دقیقه بکشد!

شما باید سیستم خروج دود خود را بازرسی نمایید و در اسرع وقت تعمیر کنید، مخصوصاً در هوای سرد که پنجره ها بالا است و بخاری هوای داخل کابین را به چرخش در می آورد. اجزای اگزوز که عموماً نشت می کنند شامل واشرهای چند راهی اگزوز، ترک های روی منیفولد اگزوز، اتصالات لوله اگزوز، لوله هایی که زنگ زده اند، و صدا خفه کنی که زنگ زده است، می باشد.

ضربات زیر کاپوت

چق چق (مانند صدای برخورد قاشق و چنگال به هم)، تق تق کردن و صدا های کوبشی (مانند برخورد چکش به جسمی دیگر)، این سرو صداها مرتبط به 3 مشکل جدا اما در عین حال مرتبط در فرآیند احتراق خودرو هستند.

این 3 مورد عبارتند از انفجار، پیش سوزی یا pre-ignition و sparck knock (ناک یا ضربه) که هر 3 می توانند به شدت خطرناک باشند. این موارد معمولا هنگامی که پیشرانه تحت فشار قرار بگیرد (مثلاً خودرو در حال عبور از سر بالایی باشد) بیشتر به چشم می آیند.

این موارد همگی از نشانه های احتراق ناقص در درون سیلندرها هستند. احتراق ناقص موتور مى تواند به دليل خرابی شمع يا عدم تعادل مخلوط هوا و سوخت ايجاد شود.

برای مثال ناک به حالتی گفته می شود که در آن مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر به دلیل دمای بیش از حد موتور زودتر به از زمان جرقه زنی شمع منفجر می شوند

هنگام ناک خود شمع نیز می خواهد جرقه بزند و به این ترتیب دو احتراق با هم در داخل سیلندر ایجاد می شوند و با یکدیگر تداخل می کنند. چنین موردی فشار و تنش زیادی را به موتور وارد می کند که صدای آن را می توان از بیرون نیز شنید.

برخورد این دو احتراق با یکدیگر آنقدر به موتور فشار وارد می کند که در نهایت می تواند سبب آسیب دیدن پیستون ها نیز شود. استفاده از سوخت با اکتان مناسب، تغییر نسبت هوا و سوخت، تنظیم زمان احتراق و تمیز کردن درون سیلندر از جرم ها می توانند از رخداد اینگونه مشکلات جلوگیری کنند.

صدای ناله مانند حین چرخاندن فرمان

این صدا خصوصاً در سرعت های کم، مشابه مورد قبل، حاکی از ایراد در پمپ هیدرولیک فرمان است که نادیده گرفتنش اصلا توصیه نمی شود. گاهی مواقع این صدا در لحظه چرخش فرمان بلند شده و فرمان نیز به کندی عمل می‌کند و یا نیاز به گاز دادن زیادتر به موتور است تا فشار بیشتری درون پمپ ایجاد شود.

کمبود روغن فرمان که توسط خرابی، پله شدن دو لبه قرار گرفته ‌روی آن ها یا اورینگ‌ های ضعیف درون پمپ رخ می دهد و همینطور بد عمل کردن پمپ، باعث ایجاد چنین صداهایی می شوند.

حتی ممکن است روغن خودرو نیاز به تنها یک هواگیری ساده داشته باشد. به هر حال ابتدا میزان روغن را چک کنید، سپس در صورت نیاز پمپ را تعویض کنید.