علائم خرابی اگزوز و زمان تعویض آن

اگزوز خودرو شاید همانند روغن موتور، لنت ترمز، فیلتر هوا جز قطعات مصرفی خودرو نباشد اما هر قطعه ای در خودرو عمر مفیدی دارد و بعد از آن مدت، علائمی از خرابی را نشان خواهد داد که عدم توجه به آن ها می تواند به خودرو ضرر برساند. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله شما را با علائم خرابی اگزوز و این که چه زمانی باید آن را تعویض کنیم، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

اگزوز خودرو

وظیفه اصلی اگزوز خودرو هدایت گازهای خروجی از موتور خودرو به بیرون می باشد. یکی دیگر از وظایف مهم اگزوز خودرو، کاهش صدای ایجاد شده ناشی از حرکت سوپاپ ها در موتور و عمل احتراق است.

اگر اگزوز خودرو وجود نداشته باشد، خودروی ما هر چقدر هم که نرم کار کند، باز هم صدای ناهنجاری تولید خواهد نمود که باعث می شود تا خیلی زود از رانندگی خسته شویم و برای دیگران نیز مزاحمت هایی ایجاد کنیم. به همین علت یکی از نشانه های پارگی و یا سوراخ شدن اگزوز، همین تغییر صدای خودرو است که بسیار شایع نیز هست. یکی دیگر از وظایف اصلی این قطعه کاهش میزان آلودگی خروجی از موتور خودرو است که عمدتا این امر با استفاده از قطعه ای به نام کاتالیست در اگزوز انجام می گیرد.

علائم خرابی اگزوز خودرو

درصد زيادی از خرابی اگزوز شامل پارگی، شکستگی و يا سوراخ شدگی در آن است. از آنجا که اين قطعه مسير نسبتا طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می کند، در نتيجه به همان نسبت بيشتر در معرض فرسودگی قرار می گيرد. اگزوز معمولا در زير خودرو نصب شده و بسيار نزديک به سطح زمين است. به همين دليل، عبور خودرو از مکان های ناهموار يا تردد در مسيرهای پر آب، باعث می شود تا اين قطعه صدمه ببيند.

همچنين آب و هوای مرطوب نيز می تواند نقش زيادی در فرسودگی اين قطعه داشته باشد. به همين دليل در مناطقی که آب و هوا مرطوب و شرجی است، اين قطعه خيلی زودتر از هميشه خراب خواهد شد. فرسودگی اگزوز موجب می شود تا اين قطعه با کمترين ضربه ها نيز دچار شکستگی يا پارگی شود که منجر به عدم عملکرد صحيح خودرو خواهد شد. به طور کلي علائم خرابی اگزوز را در خودرو، می توان به موارد زير محدود کرد.

  • شنيده شدن صدای ناهنجار و نسبتا بلند از خودرو
  • کاهش ميزان قدرت خودرو
  • افزايش مصرف سوخت خودرو
  • افزايش غلظت گازهای آلاينده در خروجی اگزوز

 

 

زمان تعويض اگزوز خودرو

همانطور که می دانيد، تمامی قطعات خودرو دارای يک عمر مفيد هستند و پس از اتمام اين دوره، عملکرد اوليه خود را از دست داده و در نتيجه بر کارايی خودرو تاثير می گذارند. اگزوز خودرو نيز از اين قاعده مستثنی نبوده و دارای يک طول عمر مفيد می باشد. البته طول عمر اين قطعه وابستگی زيادی به شرايطی که خودرو در آن بکار گرفته مي شود دارد. همانطور که گفتيم، در خودروهايی که معمولا در جاده های ناهموار و کوهستانی تردد دارند، علائم خرابی اگزوز زودتر در آن ها ديده می شود.

علاوه بر اين خودروهايی که در شرايط آب و هوايی مرطوب و شرجی به کار گرفته می شوند نيز، اگزوز آن ها زودتر پوسيده شده و نياز به تعويض پيدا می کند. همچنين آن دسته از رانندگانی که از خودروی خود روزانه استفاده های مقطعی دارند نيز با خرابی بيشتری مواجه شده و علائم خرابی اگزوز در خودروی آن ها زودتر ديده می شود. از آنجا که با هر بار استارت زدن در خودروهای معمولی مقداری آب در اگزوز جمع می شود، اگر خودرو مدتی به کار خود ادامه دهد، اين آب به سبب داغ شدن اگزوز بخار خواهد شد اما اگر خودرو پس از مدت کوتاهی خاموش شود، آب در اگزوز باقی مانده و موجب اکسيده شدن آن و در نهايت پوسيدگی اگزوز می شود.

به طور کلی عمر مفيد اگزوز بين ۴ تا ۵ سال بوده و حداکثر مسافتی که با آن می توان پيمود بين ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کيلومتر می باشد. توجه داشته باشيد که کاتاليست اگزوز نيز نقش مهمی در کاهش اين عمر دارد و به سبب گرفته شدن توری های آن، پس از مدتی استفاده، بايد آن را تعويض نمود. اگر در شرايط جاده ای يا آب و هوايی خاصی که در بالا به آن ها اشاره شده است از خودروی خود استفاده می کنيد، اين عمر مفيد کمتر شده و در برخی شرايط حتی به ۲ سال نيز خواهد رسيد.

 

 

عوامل تاثیرگذار در عمر مفید اگزوز

عوامل مشخصی در عمر این قطعه دخیل هستند. شرایط جغرافیایی یکی از علل خرابی زودهنگام این قطعه است. خودروهایی که معمولا در جاده‌های ناهموار، شوسه و کوهستانی تردد دارند نشانه‌های خرابی اگزوز در آن‌ها زودتر به چشم می‌آید. خوردن ضربه توسط اجسام سخت مانند سنگ‌های بزرگ به منبع اگزوز و کاتالیست موجب آسیب جدی به آن‌ها خواهد شد. حتی در خودروهایی که ارتفاع پایین‌تری نسبت به سطح زمین دارند گیر کردن این قطعه در هنگام ورود و خروج از رمپ‌های با شیب زیاد و غیر استاندارد پارکینگ‌های منازل نیز موجب آسیب دیده‌گی آن خواهد شد.