ضد یخ ارزان نخرید!
همگام با افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت قطعات یدکی و سرویسهای دورهای خودروها نیز افزایش داشته است. در این شرایط، دیگر پراید نمیتواند به ارزان بودن خدمات و قطعات یدکی خود اتکا کند؛ چرا که در افزایش قیمت سرویس، تمامی خودروهای داخلی سهیم بودهاند. به همین دلیل، طبیعی است عدهای از رانندگان، به خصوص افرادی که توانایی مالی ضعیفی دارند، به دنبال استفاده از قطعات و لوازم یدکی ارزان قیمت باشند.
یکی از مهمترین لوازم مورد نیاز خودرو در فصل زمستان، ضد یخ و ضد جوش است. برخی از تولیدکنندگان کمتر شناخته شده در بازار، با هدف جلب توجه مشتریان صرفه جو یا کم بضاعت، در همین مدت نمونههای ارزان و بیکیفیت ضد یخ را روانه بازار کردند. بدیهی است استفاده از ضد یخ یا ضد جوش باکیفیت، به خصوص در فصل سرما، تاثیر قابل توجهی بر روی سلامت سیستم خنککننده خودرو شما خواهد داشت.
مطابق اطلاعات دریافتی از سطح بازار، توزیع ضد یخ و ضد جوش ارزانقیمت با برند ناشناس، بسیار گسترده بوده است. به گونهای که حتی مدیران اتوسرویسها نیز ترغیب میشوند تا با خرید این برندهای جدید و گمنام، ارزش افزوده خدمات خود را افزایش دهند. همانطور که بالاتر ذکر شد، بسیاری از مالکان صرفه جو یا کم بضاعت نیز به سمت استفاده از این محصولات تمایل پیدا میکنند. اما چرا یک شرکت محصول خود را با قیمتی بسیار نازلتر از نرخ برندهایی همچون بهران، ایرانول، پارس یا کاسپین عرضه میکند؟
بدون شک هیچ تولیدکنندهای نمیتواند بدون استفاده از مواد ارزان قیمت، محصول ارزان قیمت به بازار ارایه کند. ماده اصلی و تشکیل دهنده ضد یخ، مونو اتیلن گلیکول یا MEG است که توسط چند واحد پتروشیمی در داخل کشور، تولید شده و در بورس عرضه میشود. شرکتهای تولیدی مواد شیمیایی نیز با حضور در بورس، قادر خواهند بود این ماده را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنند.
سرویس دورهای
راکتورهای تولید اتیلن گلیکول پتروشیمی، با بازده 100 درصدی فعالیت نمیکنند. بخشی از خروجی فرآیند تولید MEG، پسماندها و اتیلن گلیکول بدون درجه است. این محصولات همچون نفت کوره، برای مصارف حاشیهای به فروش میرسند؛ اما تولیدکنندگان ضد یخ ارزان قیمت و بیکیفیت، محصول خود را براساس این پسماندها و مواد اولیه درجه پایین، تولید کرده و به بازار عرضه میکنند. حتی برخی شرکتهای بینام، از این حد فراتر رفته و با خرید مونو اتیلن گلیکول بازیافتی، ضد یخی به شدت ارزان و بیکیفیت را به مشتری تحویل میدهند.
بخشی از این مشکل نیز به کمکاری سازمان استاندارد، در تدوین حداقلها باز میگردد. بنابر الزامات سازمان استاندارد در مورد تولید ضد یخ، حتی با استفاده از MEG ارزان و دارای سطح نازلی از کیفیت، میتوان ضد یخی تولید کرد که نشان استاندارد دریافت کند. بنابراین مصرفکننده نمیتواند با اتکا به نشان استاندارد، در مورد کیفیت محصول اطمینان حاصل کند.
از سوی دیگر، به دلیل آنکه ضد یخ ترکیبی از مواد مختلف شیمیایی و طبیعی را در خود جای داده است، ارزیابی کیفیت آن به راحتی امکان پذیر نیست. تنها راه باقی مانده برای وی، توجه به پیشینه شرکت تولید کننده و برند محصول است.
با وجود آنکه اکثر رانندگان، فکر میکنند تنها وظیفه این ماده، جلوگیری از یخ زدن یا جوش آوردن رادیاتور است؛ ضد یخ کاربردهای دیگری نیز دارد. یکی از مهمترین وظایف این ماده، جلوگیری از ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در قطعات پلاستیکی و آلیاژی موتور و رادیاتور است. ترکیبات مختلفی از چدن، فولاد، آلومینیوم، مس، برنج و قلع در ساخت رادیاتور به کار رفته، که استفاده از ضد یخ بیکیفیت، قاتل این فلزات خواهد بود. با توجه به افزایش شدید قیمت قطعات یدکی در بازار، بهتر است با خرید یک ضد یخ از برند شناخته شده و پرداخت قیمتی بیشتر، خود را از دردسر سوراخ شدن رادیاتور و نیاز به تعویض آن، در امان نگه دارید.