جعبه فیوز پژو پارس و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز
یکی از قطعات سیستم برق رسانی خودرو که در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو می شود، فیوز نام دارد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و عملکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو پارس آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.
فیوز چیست و چه انواعی دارد؟
برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی از قطعهای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده میشود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند میشود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستمهای الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل جریانهای بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.
فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:
• فیوز شیشه ای
• فیوز تیغه ای
• فیوز سرامیکی
در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.
مطالب مرتبط: استعلام خلافی خودرو رایگان
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده میشوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شدهاند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند.
راهنمای جعبه فیوز پژو پارس
نوع فیوزها در داخل جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی آنها نوشته شده است، تعیین میشوند.
این فیوزها همچنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید. عملکرد هر یک از فیوزهای پژو پارس به شرح زیر هستند:
شماره فیوز | آمپر | نوع اتصال به مدارها |
F1 | 10A | رادیو پخش (بعد از سوئیچ) |
F1A | 10A | رادیو پخش (اتصال مستقیم از باتری) |
F2 | 5A | رله قطعکننده کمپرسور- برق بعد از سوئیچ تایمر چراغ سقف- کلید 3 کاره |
F3 | 15A | تغذیه بعد از سوییچ مدوالتور ABS- رلههای فن دور تند |
F4 | 10A | چراغ پارک سمت راست عقب– آلارم لامپهای سقفی و پشت آمپر (در حالت سوئیچ بسته) |
F5 | 15A | یونیت کنترل دریچه هوا (فن بخاری و کولر)– تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند |
F6 | 10A | تغذیه ایربگ |
F7 | 20A | رله بوق- مهشکن جلو- بوق |
F8 | اتصال کوتاه | شنت (اتصال کوتاه)– (مدار فرعی فیوزهای F25 و F15) |
F9 | 5A | چراغهای کوچک جلو- چراغ کوچک عقب چپ- چراغ نمره عقب |
F10 | 30A | شیشــه بالابر عقب- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب |
F11 | 30A | E MAIN مربوط به چراغهای جلو- نور پایین ونور بالا- رله مهشکن جلو- مهشکن عقب |
F12 | 10A | چراغ دنده عقب- یونیت هشداردهنده موانع عقب- تغذیه بعد از سوئیچ جلو آمپر- تغذیه بعد از سوئیچ سنســور دمای هوای اتاق- تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ- تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار A |
F13 | 30A | مصرف ندارد |
F14 | 30A | مصرف ندارد |
F15 | 15A | تغذیه چراغ سقف جلو و عقب- تغذیه یونیت قفل مرکزی- تغذیه یونیت آیینه تاشو- برق دائم تایمر چراغ ســقف- چراغ صندوق عقب- رله صندوقپران |
F16 | 20A | تغذیه بعد از سوئیچ فندک |
F16A | 20A | تغذیه دائم فندک |
F17 | 10A | برق دائم یونیت سیستم تهویه هوشمند- حافظه رادیوپخش |
F18 | 10A | مهشکن عقب |
F19 | 10A | چراغهای روشنایی پنل- روشنایی جلو آمپر- روشنایی پنل کلیدهای رادیوپخش- روشنایی سیستم کنترل روی فرمان (MFC)- روشنایی فندک- روشنایی کلید تنظیم آینه برقی |
F20 | 30A | صندلی برقی راننده |
F21 | 30A | فن سیستم تهویه هوشمند |
F22 | 20A | صندلی برقی شاگرد |
F23 | 15A | مصرف ندارد |
F24 | 30A | موتور برف پاککن- دســته برف پاککن- تغذیه یونیت برف پاککن و پمپ شیشهشوی |
F25 | 5A | برق دائم جلو آمپر- برق دائم دیاگ |
F26 | 15A | یونیت فلاشر- برق دائم پنل کلیدهای رادیوپخش |
F27 | 30A | شیشه گــرمکن عقب- گرمکن آینههای جانبی |
F28 | 15A | چراغهای ترمز- رله شیشــه بالابر جلو- تغذیه بعد از سوئیچ پنل کلیدهای رادیوپخش |
F29 | 30A | شیشه بالابر جلو- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو |
F30 | 15A | چراغ نقشه خوان- تغذیه مدار فرمان راهنما- رله روشن ماندن چراغها- چراغ جعبه داشبورد- رله شیشه بالابر عقب- رله قفلکن کودک شیشه بالابر عقب- روشنایی شیشه بالابر عقب- یونیت شیشه بالابر اتوماتیک- آینه برقی |
F31 | شنت فلزی | فیوز یدکی |
F32 | 30A | فن موتور |
F33 | 30A | فن موتور |
F34 | 30A | فیوز یدکی |
F35 | 30A | فیوز یدکی |
F36 | مدار اتصال کوتاه | تغذیه جعبه فیوز و سوئیچ |
F37 | مدار اتصال کوتاه | تغذیه جعبه فیوز |
قطع بخشهای مختلف خودرو، نشاندهنده خرابی فیوز است، اما جهت اطمینان میتوان از مولتیمتر استفاده کرد.
برای این کار، لازم است دو سر فیوز را به دو سر مولتیمتر وصل کنید. اگر چراغ روشن شد، به معنی سالمبودن فیوز است. تعویض فیوز سوخته، در اکثر موارد بسیار ساده است. پس از خاموش کردن خودرو، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.
در زمان تعویض فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتر بودن آمپر می تواند باعث آتشسوزی شود.