Last Updated:
جعبه فیوز پژو پارس و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز

جعبه فیوز پژو پارس و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز

یکی از قطعات سیستم برق رسانی خودرو که در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو می شود، فیوز نام دارد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و عملکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو پارس آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

فیوز چیست و چه انواعی دارد؟

برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ از قطعه‌ای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده می‌شود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستم‌های الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.

فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:

• فیوز شیشه ای

• فیوز تیغه ای

• فیوز سرامیکی

در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.

جعبه فیوز چیست؟

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس

نوع فیوزها در داخل جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید. عملکرد هر یک از فیوزهای پژو پارس به شرح زیر هستند:

شماره فیوزآمپرنوع اتصال به مدارها
F110Aرادیو پخش (بعد از سوئیچ)
F1A10Aرادیو پخش (اتصال مستقیم از باتری)
F25Aرله قطع‌کننده کمپرسور- برق بعد از سوئیچ تایمر چراغ سقف- کلید 3 کاره
F315Aتغذیه بعد از سوییچ مدوالتور ABS- رله‌های فن دور تند
F410Aچراغ پارک سمت راست عقب– آلارم لامپ‌های سقفی و پشت آمپر (در حالت سوئیچ بسته)
F515Aیونیت کنترل دریچه هوا (فن بخاری و کولر)– تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند
F610Aتغذیه ایربگ
F720Aرله بوق- مه‌شکن جلو- بوق
F8اتصال کوتاهشنت (اتصال کوتاه)– (مدار فرعی فیوزهای F25 و F15)
F95Aچراغ‌های کوچک جلو- چراغ کوچک عقب چپ- چراغ نمره عقب
F1030Aشیشــه بالابر عقب- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب
F1130AE MAIN مربوط به چراغ‌های جلو- نور پایین ونور بالا- رله مه‌شکن جلو- مه‌شکن عقب
F1210Aچراغ دنده عقب- یونیت هشداردهنده موانع عقب- تغذیه بعد از سوئیچ جلو آمپر- تغذیه بعد از سوئیچ سنســور دمای هوای اتاق- تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ- تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار A
F1330Aمصرف ندارد
F1430Aمصرف ندارد
F1515Aتغذیه چراغ سقف جلو و عقب- تغذیه یونیت قفل مرکزی- تغذیه یونیت آیینه تاشو- برق دائم تایمر چراغ ســقف- چراغ صندوق عقب- رله صندوق‌پران
F1620Aتغذیه بعد از سوئیچ فندک
F16A20Aتغذیه دائم فندک
F1710Aبرق دائم یونیت سیستم تهویه هوشمند- حافظه رادیوپخش
F1810Aمه‌شکن عقب
F1910Aچراغ‌های روشنایی پنل- روشنایی جلو آمپر- روشنایی پنل کلیدهای رادیوپخش- روشنایی سیستم کنترل روی فرمان (MFC)- روشنایی فندک- روشنایی کلید تنظیم آینه برقی
F2030Aصندلی برقی راننده
F2130Aفن سیستم تهویه هوشمند
F2220Aصندلی برقی شاگرد
F2315Aمصرف ندارد
F2430Aموتور برف پاک‌کن- دســته برف پاک‌کن- تغذیه یونیت برف پاک‌کن و پمپ شیشه‌شوی
F255Aبرق دائم جلو آمپر- برق دائم دیاگ
F2615Aیونیت فلاشر- برق دائم پنل کلیدهای رادیوپخش
F2730Aشیشه گــرم‌کن عقب- گرم‌کن آینه‌های جانبی
F2815Aچراغ‌های ترمز- رله شیشــه بالابر جلو- تغذیه بعد از سوئیچ پنل کلیدهای رادیوپخش
F2930Aشیشه بالابر جلو- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو
F3015Aچراغ نقشه خوان- تغذیه مدار فرمان راهنما- رله روشن ماندن چراغ‌ها- چراغ جعبه داشبورد- رله شیشه بالابر عقب- رله قفل‌کن کودک شیشه بالابر عقب- روشنایی شیشه بالابر عقب- یونیت شیشه بالابر اتوماتیک- آینه برقی
F31شنت فلزیفیوز یدکی
F3230Aفن موتور
F3330Aفن موتور
F3430Aفیوز یدکی
F3530Aفیوز یدکی
F36مدار اتصال کوتاهتغذیه جعبه فیوز و سوئیچ
F37مدار اتصال کوتاهتغذیه جعبه فیوز

قطع بخش‌های مختلف خودرو، نشان‌دهنده خرابی فیوز است، اما جهت اطمینان می‌توان از مولتی‌متر استفاده کرد.

برای این کار، لازم است دو سر فیوز را به دو سر مولتی‌متر وصل کنید. اگر چراغ روشن شد، به معنی سالم‌بودن فیوز است. تعویض فیوز سوخته، در اکثر موارد بسیار ساده است. پس از خاموش کردن خودرو، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

در زمان تعویض فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتر بودن آمپر می تواند باعث آتش‌سوزی شود.