جعبه فیوز

جعبه فیوز وانت آریسان و جدول راهنمای فیوزها

در ادامه مباحث راهنمای جعبه فیوز خودرو این بار سراغ جعبه فیوز وانت آریسان رفتیم تا در ادامه به بررسی آن بپردازیم.

جعبه فیوز خودرو یک مرکز کنترل الکتریکی است و حاوی فیوزهایی است که از مدارهای الکتریکی خودرو در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می کند. فیوزها طوری طراحی شده اند که در صورت عبور جریان بیش از حد از مدار، اتصال الکتریکی را قطع کنند و از آسیب دیدن سیم کشی و اجزای الکتریکی خودرو جلوگیری کنند.

جعبه فیوز خودرو به طور معمول بسته به نوع و مدل خودرو در محفظه موتور، زیر داشبورد یا در صندوق عقب قرار می گیرد. جعبه فیوز خودرو شامل چندین شیار فیوز است که برای نشان دادن اینکه کدام مدار الکتریکی را محافظت می کند برچسب گذاری شده است. هنگامی که یک فیوز می سوزد، می توان آن را به راحتی با یک فیوز جدید و با همان آمپر جایگزین کرد.

توجه به این نکته مهم است که سوختن فیوز اغلب نشانه یک مشکل الکتریکی بزرگتر است، بنابراین تشخیص علت اصلی مشکل قبل از تعویض فیوز ضروری است. اگر با کار بر روی سیستم های الکتریکی خودرو آشنایی ندارید، همیشه بهتر است تعمیرات را به یک باطری ساز مجرب بسپارید.

اکثر خودروها دارای جعبه فیوزهای متعددی هستند. جعبه فیوز اولیه معمولاً در زیر کاپوت، نزدیک باتری قرار دارد و حاوی فیوزهایی برای سیستم های الکتریکی اصلی خودرو است. یک جعبه فیوز ثانویه اغلب در زیر داشبورد قرار دارد و حاوی فیوزهایی برای سیستم‌های دیگر مانند رادیو، چراغ‌های داخلی یا شیشه‌های برقی است.

فیوزها بسته به آمپر و نوع جعبه فیوز که در آن استفاده می شود، انواع و اندازه های مختلفی دارند. برخی از جعبه فیوزها ممکن است از فیوز تیغه ای استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر از فیوز کارتریج یا مینی فیوز استفاده می کنند. استفاده از نوع صحیح فیوز برای وسیله نقلیه خود برای اطمینان از حفاظت مناسب و جلوگیری از آسیب الکتریکی بسیار مهم است.

وانت آریسان جعبه فیوزی مشابه با پژو 405 دارد.

جعبه فیوز وانت آریسان، زیر داشبورد در قسمت چپ راننده قرار دارد و در آن شش عدد فیوز یدکی و همچنین گیره مخصوص تعویض فیوز قرار داده شده است. برای باز کردن، در جعبه فیوز را به طرف جلو بکشید. محل قرارگیری جعبه فیوز در وانت آریسان را در تصویر زیر می بینید.

فیوز آریسان

راهنمای جعبه فیوز وانت آریسان

F1 : تغذیه بعد از سوئیچ رادیو پخش

F2 : مصرف ندارد

F3 : تغذیه بعد از سوییچ مدولاتور ABS - تغذیه بعد از سوییچ ECU

F4 : روشنائي چراغ کوچک عقب چپ و راست و چراغ نمره عقب - سيگنال روشنايي رله بارز روشن ماندن چراغها

F5 : پایه ۴ کلید ۳ کاره و فیدبک ECU برای روشن شدن کولر جهت راه اندازی فن - بوبین رله زرد فن بخاری - تغذیه مدار - HEATING\VENTILATION بوبین رله قطع کمپرسور

F6 : تغذیه ایربگ

F7 : کنتاکت رله بوق - کنتاکت رله مه شکن جلو - بوبین رله بوق

F8 : شانت ورودی فیوزهای F15 , F25

F9 : چراغ های کوچک جلو

F10 : مصرف ندارد

F11 : مصرف ندارد

F12 : چراغ دنده عقب - تغذيه بعد از سوييچ جلوآمپر- تغذيه بعد از سوئيچ ايموبلايزر- تغذيه بعد از سوييچ دياگ - تغذيه رله هشدار ABS

F13 : مصرف ندارد

MAIN FUSE : F14 تغذيه اصلي دسته راهنما شامل چراغها ، راهنما و مه شکن

F15 : تغذیه چراغ سقف جلو - تغذیه قفل مرکزی

F16 : تغذیه فندک

F17 : مصرف ندارد

F18 : مه شکن عقب

F19 : تغذیه چرا غهای روشنایی

F20 : مصرف ندارد

F21 : کنتاکت رله زرد فن بخاری

F22 : مصرف ندارد

F23 : تغذيه کليد A/C

F24 : موتور برف پاک کن - دسته برف پاک کن - تغذیه یونیت برف پاک کن و پمپ شیش هشوی

F25 : برق دائم جلوآمپر - برق دائم راديوپخش - برق دائم دياگ

F26 : برق دائم يونيت فلاشر- برق دائم پنل کليدهاي راديوپخش

F27 : مصرف ندارد

F28 : چراغهاي ترمز - بوبين رله شيشه بالا بر جلو - تغذيه بعد از سوئيچ پنل راديو پخش

F29 : کنتاکت رله شيشه بالا بر جلو

F30 : تغذیه چراغ نقشه‌خوان - تغذیه مدار فرمان راهنما -رله بازر روشن ماندن چراغها

خلافی خودرو با فرمون