کارت سوخت وانت چقدر سهمیه دارد؟
در ابتدای سهمیه بندی بنزین در سال 98، سهمیه بنزین وانت های کم مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر در ماه، سهمیه وانت های کم مصرف دو گانه سوز ۶۰ لیتر و سهمیه وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر در ماه تعیین شد. همچنین سهمیه وانت پرمصرف دوگانه سوز نیز ۱۲۰ لیتر در نظر گرفته شده بود. اما با جلسه های بعدی که در این باره برگزار شد و همچنین اعتراضات این صنف، سهمیه کارت سوخت وانت بارها افزایش پیدا کرد، همچنین سامانه ای برای ثبت نام وانت بارها در نظر گرفته شده است تا بر اساس ثبت بارنامه ها سهمیه بنزین این صنف مشخص شود. برای اطلاع کامل از سهمیه کارت سوخت وانت بار و همین طور جزئیات و نحوه ثبت نام در این سامانه با ما همراه باشید.
سهمیه کارت سوخت وانت بار
در ابتدای سهمیه بندی بنزین برای هر وانت کم مصرف بنزینی 200 لیتر، وانت کم مصرف دو گانه سوز 60 لیتر، وانت پر مصرف بنزینی 300 لیتر و وانت پر مصرف دوگانه سوز 120 لیتر بنزین در نظر گرفته شده بود، اما در یک اصلاحیه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی برای خودروهای وانت بنزینی پرمصرف ۴۰۰ لیتر و برای وانت های بنزینی کم مصرف ۳۰۰ لیتر سهمیهی بنزین در نظر گرفت. همچنین به سهمیه بنزین وانتهای دوگانهسوز نیز ۱۰۰ لیتر اضافه شد.
اما از سال 1400 براساس قانون و البته تصمیم دولت و با هدف تشویق مالکان خودروهای یادشده به دوگانهسوز کردن وسایل نقلیه، کاهش سهمیه سوخت در دستور کار قرار گرفته است. سهمیهها متناسب با عملکرد و پیمایش وانتبارها اختصاص داده میشود و به همین دلیل هم سهمیه بنزین رانندگان وانتبار کم شده است.
از این رو با هدف تغییر سبد سوخت مصرفی ناوگان حملونقل عمومی به گازسوز مقرر شد سهمیه کارت سوخت (سهمیه لیتراژی) وانت بارهای تک سوز در مدت ۷ ماه بهتدریج کاهش یابد. با این حال نحوه اطلاعرسانی و همچنین شیوه کاهش یکسان سهمیه سوخت خودروهای یادشده، این ابهام را به همراه دارد که آیا همه وانتبارها پیمایش یکسان داشتهاند که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی به کاهش سهمیهها به شیوه یکسان اقدام کرده است؟ اقدام اخیر که با گلایه رانندگان خودروها مواجه شده، نشان میدهد هدف اصلی از کاهش سهمیه وانت بارهای بنزین سوز، ملزم کردن مالکان و رانندگان به دوگانه سوز کردن وسایل نقلیهشان است.
به دنبال این تصمیم بهتدریج هر ماه از سهمیه بنزین رانندگان وانتبارها کم شده و از ۱۲۰ لیتر به ۷۰ لیتر رسیده است! که با هدف یکدست شدن ناوگان حملونقل بار درونشهری و برونشهری بوده است. مالکان وانت بارهای تکسوز برای بهرهمندی از سوخت جایگزین میتوانند در سامانه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران به نشانی GCR.NIOPDC.IR نامنویسی کنند.
به گفته رییس اتحادیه وانتبار و پیک موتوری روند کاهش سهمیه بنزین این خودروها، قطعا ادامهدار است و دولت قصد دارد سهمیه بنزین این رانندگان را کاهش دهد و تنها راهحلی که به اتحادیه وانتبار و پیک موتوری پیشنهاد داده، کمک هزینه برای دوگانهسوز کردن وانتهاست.
میزان سهمیه بندی بنزین برای وانت بارهایی که به ارائه خدمات عمومی بپردازند و از شهرداریها و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای بارنامه دریافت کنند میزان مابه التفاوت بنزین یارانه ای و آزاد در کارت بانکی راننده بصورت اعتباری شارژ می شود و از سیستم پرداخت الکترونیکی بانک ملت نصب شده در جایگاهها قابل خرید می باشد.
براساس جدول سهمیه پایه برای وانت بارهای کم مصرف 70 لیتر و برای وانت بارهای پر مصرف 135 لیتر بصورت ماهانه شارژ میشود .
با توجه به تداوم طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی، باری و آژانس ها ضروری است مالکین در سامانه https://gcr.niopdc.ir ثبت نام کرده و تا زمان تبدیل به دوگانه سوز شدن از سهمیه اعتباری برخوردار شوند، در غیر اینصورت سهمیه اعتباری آنها کاسته شده و مانند خودروهای عادی از سهمیه سوخت برخوردار میشود.
کلیه فرایند تبدیل خودروها در 22 مرکز مجاز برای خودروهای عمومی و باری بصورت رایگان، برای آژانس ها و اسنپ ها تنها با پرداخت 25 درصد کل هزینه در حال انجام است.
سهمیه کارت سوخت نیسان بیشتر از وانت است
مسلم است وقتی مقدار مصرف یک خودرو بیشتر باشد، سهمیه بنزین بیشتری هم به او تعلق می گیرد. بنابراین دوبرابر آنچه در کارت سوخت وانت ریخته می شود، برای یک نیسان، به عنوان سهمیه در نظر گرفته شده است. نیسان هم یکی از آن دست خودروهای پر مصرفی است که در حمل و نقل بار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر به این خودرو سهمیه بنزین داده نشود یا اگر سهمیه بنزین کافی به این خودرو داده نشود، هزینه حمل کالا بالا می رود و وقتی هزینه حمل کالایی بالا رود، قیمت فروش آن نیز افزایش پیدا می کند. گرچه در این مدت که بنزین سهمیه بندی شده است، شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلفی بوده ایم و متاسفانه نظارت کامل و دقیقی روی این موضوع انجام نمی شود، اما به هر حال چاره ای جز قبول شرایط در اوضاع فعلی وجود ندارد.
آیا سهمیه کارت سوخت وانت قابل انتقال است؟
در میان تمام سهمیههای سوختی که به کارتهای سوخت واریز می شود، فقط و فقط سهمیه سوخت خودروهای سواری تا 6 ماه قابل انتقال به ماه بعد است. هر خودروی سواری می تواند تا 6 ماه سهمیه خود را ذخیره کند. پس از این سهمیه، سوخت می شود. بنابراین سهمیه کارت سوخت وانت اگر در یک ماه استفاده نشود، از بین می رود و سهمیه جدید واریز می شود. در این بین بسیاری از افراد برای جبران افزایش هزینههای جاری خود، سهمیه مازاد خود را در پمپ بنزینها می فروشند. این سیاست برای جبران افزایش هزینههای ناشی از افزایش قیمت بنزین، می تواند روش کمک کنندهای باشد.
سامانه سوخت رسانی به رانندگان وانت بار و نیسان
در مصوبه کارگروهی که شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مسئولیت کارگروه آن را برعهده دارد، سهمیههایی برای ناوگان وانتبار کم مصرف و پرمصرف متفاوت در نظر گرفته شد.
در آن مصوبه آمده است که در دو ماه، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در بخش برونشهری و دستگاههای متولی حمل و نقل درونشهری (وزارت کشور) بحث تردد ناوگان وانت را مستندسازی کنند و سوخت بر اساس پیمایش و طبق اسناد حمل برای آنها اختصاص یابد.
از ابتدای بهمنماه 98، وانتبارهایی که در جادههای بین شهری تردد نموده و اسناد حمل یعنی بارنامه دریافت کرده باشند، تردد آنها ثبت و پیمایش آنها محاسبه میشود و معادل آن پیمایش، سوخت به ناوگان وانتی اختصاص مییابد. لازمه گرفتن سند حمل و بارنامه برای ناوگان وانتبار، داشتن کارت هوشمند ناوگان و کارت هوشمند راننده است. تاکنون وانت و نیسانهایی که ثبت نام کرده اند سهمیه خاص وانت بارها در برون شهری را دریافت کرده اند و این رانندگان سهمیه اسفند و فروردین ماه را نیز دریافت کرده اند.
متقاضیان برای تردد جاده ای لازم است، پس از دریافت کارت سوخت از طریق وب سایت بارانه به نشانی baraneh.tehran.ir نسبت به ثبت نام برای دریافت سهمیه سوخت براساس بارنامه اقدام کنند.
مطلب پیشنهادی: نحوه دریافت بارانه یا باربرگ