Last Updated:

نحوه غیر فعال کردن ایربگ خودرو

فرمون

کیسه هوا یا ایربگ یکی از بخش‌های مهم در خودرو است که ارتباط مستقیمی با ایمنی سرنشینان دارد. با وجود اهمیت این بخش اما اطلاعات رانندگان درباره آن نیز بسیار اندک است، و گاهی دیده می شود که رانندگان علاقه مند هستند که ایربگ خودرو خود را غیر فعال کنند. درست است که این مقاله به این مسئله می پردازد اما این کار اصلا به رانندگان توصیه نمی شود و فقط در شرایطی اقدام به این کار کنید که ضرورتی در کار باشد.

سیستم ایمنی خودرو

باید بدانید که خودرو مجهز به تجهیزات ایمنی تکمیلی (SRS) است که بسته به مدل خودرو شما شامل کیسه هوا راننده و کیسه هوای مسافر جلو است. در برخی مدل‌ها، خودرو فقط مجهز به یک کیسه هوای راننده است. و سیستم ایمنی دیگری ندارد.

سیستم ایربگ یک سیستم ایمنی مکمل است و در واقع مسافر بایستی برای جلوگیری از صدمات احتمالی حتماً کمربند ایمنی خود را بسته نگه داشته تا باعث عملکرد مناسب ایربگ شود. بدون کمربند، سیستم ایربگ می‌تواند خطرآفرین باشد.

کیسه هوا یا ایربگ چیست؟

در سال‌های نه چندان دور، تنها تجهیز ایمنی مورد استفاده در خودروها کمربندهای ایمنی بود، ولی با توجه به اهمیت وافر ایمنی و رقابت سنگینی که بین کمپانی‌های مختلف خودروسازی وجود دارد؛ تجهیزات پیشرفته‌تری روانه بازار گردید. یکی از این تجهیزات که از قضا شاید مهم‌ترین پیشرفت پس از کمربند نیز باشد کیسه‌های هوا بودند.

در فاصله بسیار کوتاهی بعد از تصادف، کیسه هوا پر از هوای فشرده شده و همانند بالشی بین بدن سرنشین و بدنه خودرو قرار گرفته و مانع از آسیب دیدن بدن می‌شود. کیسه هوا را می‌توان به عنوان مکمل کمربند ایمنی در نظر گرفت چراکه کمربند در واقع سرنشین را در موقعیت خود نگاه داشته و کیسه هوا نیز مانعی را برای حرکات احتمالی اعضای بدن به وجود آورده و در نتیجه آسیب‌ها کمینه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: مهم ترین دلایل ریپ زدن خودرو چیست؟

کیسه هوا یا ایربگ از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

ایربگ‌ها از 4 قسمت اصلی تشکیل شده‌اند:

1. کیسه هوا: یک کیسه پلیمری است که در محل مناسب نصب شده که به هنگام تصادف پر از هوای فشرده می‌شود.

2. سنسور: فرمان پر شدن کیسه هوا توسط این سنسورها صادر می‌شوند. سنسورها بر اساس اندازه‌گیری نیرو (ضربه) وارده و یا شتاب منفی طراحی شده و به هنگام تصادف، دستور پر شدن را صادر می‌نمایند.

3. پرکننده: سیستم پرکننده که در اصطلاح به سیستم انفجار ایربگ نیز معروف است منجر به واکنش بین آزید سدیم و نیترات سدیم می‌گردد که در نتیجه این واکنش، گاز لازم جهت پر کردن ایربگ تولید می‌شود. شایان ذکر است که کیسه هوا در چشم برهم زدنی پر می‌شود چراکه سرعت پر شدن آن در حدود 322 کیلومتر بر ساعت است.

4. سایر تجهیزات: از دیگر تجهیزات کیسه هوا می‌توان به چراغ هشداردهنده، سیستم کنترل و … اشاره کرد.

انواع ایربگ

در گذشته ایربگ‌ها محدود به جلو خودرو و زیر داشبورد آن‌ بودند اما با پیشرفت‌های انجام‌گرفته، ایربگ‌ها از نظر جایگاه و فرم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

• کیسه هوای جلو (شاگرد و راننده)

• کیسه هوای پرده‌ای

• کیسه هوای جانبی

• کیسه هوای کمربند ایمنی

• کیسه هوای سر

• کیسه هوای بین صندلی‌های

• کیسه هوای سرنشینان عقب

• کیسه هوای زانوها

• کیسه هوای عابر پیاده

کیسه‌های هوای جلو، تقریبا به صورت استاندارد در تمامی خودروهای تولیدی فعلی وجود دارد ولیکن سایر کیسه‌ها، به عنوان آپشنی برای خودرو و مزیت رقابتی خودروها نسبت به هم محسوب شده و کمپانی‌های سازنده حداکثر تلاش خود را می‌نمایند که با افزودن کیسه‌های مختلف و یا سایر تجهیزات ایمنی، خودرویی با سطح ایمنی بالا روانه بازار نمایند.

مطلب پیشنهادی: ۴ گام ساده برای تعویض لاستیک پنچرشده

تشخیص محل کیسه هوا یا ایربگ

کیسه‌های هوای جلو عمدتا بر روی فرمان و داشبورد جانمایی می‌شوند اما مشاهده کلمات زیر در هر بخش از اتاق خودرو نشانه وجود ایربگ در آن قسمت از خودرو است:

SRP (Supplemental Restraint and Protection)

SRS (Supplemental Restraint System)

SIR (Supplemental Inflatable Restraint system)

البته عمدتا این مخفف‌ها با کلمه Airbag نیز دنبال می‌شوند و یا شاید صرفا کلمه Airbag در محل مذکور نوشته شده باشد.

آیا کیسه هوا یا ایربگ را غیر فعال کنیم؟

با وجود تمام مزایایی که ایربگ‌ها دارند، گهگاه خود این ایربگ‌ها بر میزان آسیب‌ها می‌افزایند و حتی می‌توانند منجر به مرگ نیز بشوند. ایربگ‌ها به هنگام باز شدن فشار و نیروی بسیار زیادی را به بدن سرنشینان وارد می کند که شاید افراد بزرگسال تحمل این ضربه‌ها را داشته باشند اما برای کودکان می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

این آسیب‌ها به خصوص زمانی که کودکان کمربند ایمنی خود را نبسته‌ یا فاصله بین صندلی تا کیسه هوا را کم کرده‌اند به شدت افزایش می‌یابد. از همین روی توصیه می‌شود که کودکان زیر 12 سال در صندلی عقب نشسته و حتما از کمربند ایمنی نیز استفاده نمایند.

با این وجود راهکار دیگری نیز برای کاهش این صدمات وجود دارد و آن هم غیرفعال نمودن ایربگ است.

پس از تحقیقات فراوان در مورد مزایا و معایب ایربگ‌ها، موسسه آمریکایی NHTSA (اداره ملی ایمنی بزرگراه های آمریکا) در سال 1997 قانونی را تصویب کرد که طی آن سازندگان مجاز شدند که کیسه‌های هوای با قدرت 20 تا 35 درصد کمتر استفاده نموده و همچنین کلیدهایی را جهت فعال و غیرفعال نمودن کیسه هوا در خودرو تعبیه نمایند. این کلیدها باید به نحوی طراحی شوند که وضعیت فعال/غیرفعال بودن کیسه را نشان دهند.

نحوه غیر فعال کردن ایربگ خودرو های دارای کلید ایربگ

کلید ایربگ بسته به نوع و مدل خودرو در قسمت‌های مختلفی تعبیه می شود اما معمولا، کلید ایربگ شاگرد در بخش بغل در شاگرد و برای راننده نیز در زیر فرمان یا در کنسول کنار ترمز دستی قرار دارد. این کلیدها به صورت دوحالته هستند که می‌توانید یکی از حالت‌های فعال یا غیرفعال را انتخاب نمایید.

نحوه غیر فعال کردن ایربگ خودروهای فاقد کلید ایربگ

حال سوال این است چنانچه خودرویی فاقد کلید ایربگ بود چگونه این غیرفعالسازی انجام می‌گیرد؟ برای این کار مراحل زیر را با دقت و وسواس تمام انجام دهید:

• سیم قطب منفی باتری را باز کرده و به مدت حداقل 15 دقیقه هیچ کاری انجام ندهید. از آنجا مدار ایربگ توسط سیگنال الکتریکی تحریک می‎‌شود در صورت عدم باز نمودن قطب منفی و هر گونه اشتباه در انجام کار، احتمال تحریک و عمل ایربگ وجود دارد. همچنین جهت تخلیه مدار این 15 دقیقه ضروری است چراکه در غیر این صورت احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

• فیوز مربوط به ایربگ را از جعبه‌فیوز خارج نمایید. برای تشخیص فیوز مربوط به ایربگ به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

• کاور داشبورد را به آرامی خارج نمایید.

• سیم مربوط به ایربگ سرنشیان عمدتا زردرنگ است ولی جهت اطمینان دفترچه راهنما را مطالعه نموده و سیم مربوطه را قطع نمایید.

پنل مربوط به فرمان را خارج نمایید. در این صورت سیم‌بندی‌ها و مدارات زیر آن را مشاهده خواهید نمود که باید سیم مربوط به ایربگ راننده را قطع نمایید.

با طی مراحل فوق ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو غیرفعال می‌شوند هرچند این امر اصلا توصیه نمی‎شود چراکه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

چراغ هشدار‌دهنده کیسه هوا

این چراغ با هر بار قرار دادن سوئیچ موتور در موقعیت ON باید ۵ بار چشمک بزند و در این مدت سیستم را کنترل می‌کند. در صورت وجود خطا، چراغ هشدار‌دهنده به‌طور ثابت روشن می‌ماند و در غیر اینصورت چراغ خاموش می‌گردد. در صورتیکه چراغ هشدار‌دهنده کمتر از ۵ بار چشمک بزند و یا به صورت ثابت روشن بماند، وجود خطا در سیستم را نشان می‌دهد که باید سریعاً به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز مراجعه شود. چرا که در عملکرد سیستم کیسه هوا اختلال ایجاد شده و می‌تواند باعث عمل نکردن و یا عملکرد نابهنگام کیسه هوا شود.

چند نکته هشدار دهنده

1- به هنگام غیر‌فعال بودن کیسه هوای سرنشین جلو، چراغ مربوط به هشدار‌دهنده کیسه هوا به‌طور دائم روشن باقی می‌ماند.

2- هرگز در غربیلک فرمان و سایر قسمت‌های تجهیزات ایمنی تکمیلی تغییری ایجاد نکنید.

3- هرگز در اجزاء و سیم‌کشی سیستم تغییر ایجاد نکنید. این امر باعث عمل کردن غیرمنتظره کیسه هوا و آسیب رسیدن به اطرافیان می‌شود. ضمناً این کار باعث غیرفعال شدن کیسه هوا و در نتیجه عمل نکردن به موقع آن می‌گردد.