نحوه تعویض وایر شمع
همان طور که می دانید در هر لحظه و به طور پیوسته ولتاژ بالایی به میزان 40 تا 60 کیلو ولت ( هر کیلو ولت هزار ولت میباشد) برق از وایر شمعها عبور میکند و همین امر باعث می شود تا وایر شمع ها به مرور زمان در برابر عبور جریان برق مقاوم شوند و در نهایت چنان مقاومت بالایی پیدا میکنند که ممکن است جلوی جریان برق را بگیرند. در نتیجه زمانی که مقاومت وایرها بالا می رود، میزان برقی که به شمعها میرسد کاهش پیدا میکند و زمانی که میزان برق شمع ها کاهش پیدا کند، سوختن بنزین داخل سیلندرها نیز به صورت ناقص صورت میگیرد. برای همین این خاصیت وایر شمعها باعث میشود هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض داشته باشند که معمولاً این دوره زمانی در دفترچه راهنمای خودرو شما ذکر شده است.
از طرف دیگر خوب است که بدانید تعویض به موقع وایر ها می تواند در کاهش مصرف سوخت خودرو، موثر باشد و همچنین می تواند شتاب و کارایی موتور خودرو را در بهترین حالت خود نگه دارد. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله شما را با نحوه چک کردن و تعویض وایر شمع آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
آیا خرابی وایر شمع علائمی دارد؟
هرچند علائم خرابی و مشکل در وایر شمع قابل رویت نیست، اما برای افزایش کارایی موتور باید آنها هر چند وقت یکبار و همچنین هنگام تنظیم موتور مورد بررسی قرار داد و حتما بعد از گذشت یکسال باید وایرها را تعویض نمود. ترک خوردگی و پارگی در وایرها قابل مشاهده هستند، اما وایرهای مرغوب از جنس رویهی سیلیکونی هستند که این عیوب را در آنها نمیتوان مشاهده نمود. در مورد این نوع از وایرهای شمع و برای شناسایی ایراد در آن باید خودرو را روشن نموده و در محیط تاریک اطراف وایر را به دقت بررسی نمود تا از نشت جرقه که نشان از ترک و پریدگی روی لایه سیلیکونی وایر است مطلع شد.
نکته مورد توجه این است که هر وایر را باید به شمع خود آن وایر متصل نمود و از وصل نمودن آنها به صورت جا به جا پرهیز شود. باید بدانید در هنگام تعویض وایر شمعها باید همه آنها را به صورت یکجا تعویض نمایید و بهتر است از مرغوبترین وایرها استفاده نموده و همواره بهتر است همان برند و همان جنس قبلی را برای وایر شمع خودرو خود انتخاب کنید.
مطلب پیشنهادی: تعویض وایر شمع ها هر چند کیلومتر باید انجام شود؟
مراحل تعویض وایر شمع
اول از همه کاپوت را بالا بزنید و میله نگهدارنده آن را در محل خودش جا بزنید. دستگیرهای که درب کاپوت را باز میکند معمولاً در پایین سمت چپ داشبورد قرار دارد.
بعد از آن وایر شمعها را پیدا کنید. این وایرها معمولاً در بالای پوسته موتور قرار گرفتهاند. یک سر این وایرها به شمعهایی که داخل موتور قرار دارند متصل است و سر دیگرشان به کویل متصل شده است
وقتی وایر شمعها را پیدا کردید، به طول و محل قرارگیری هر وایر توجه ویژه بکنید. این کار زمانی به دردتان میخورد که میخواهید وایرهای جدید را جایگزین کنید و باید بدانید هر کدام از کجا میآیند. اگر وایرها را اشتباه جا بزنید، موتور یا روشن نمیشود یا اگر روشن بشود بد کار خواهد کرد.
حتما برای بیرون آوردن وایر شمعها از آچار شمع استفاده کنید.
سپس وایرهای جدید را به همان ترتیبی که وایرهای قبلی قرار گرفته بودند در جای خودشان نصب کنید. وقتی همه وایرها را در محل خودشان جا زدید، موتور را روشن کنید تا مطمئن بشوید همه اتصالات به درستی برقرار شده است.
در آخر هم اگر موتور درست کار میکند پس کارتان را به درستی انجام دادهاید. ضامن را بخوابانید و کاپوت را ببندید.
چند نکته مهم
- در صورت امکان، در هر بار فقط یک وایر شمع را عوض کنید تا احتمال سردرگم شدن در مورد محل قرارگیری آنها از بین برود
- اگر زمانی که موتور روشن است روی وایر شمعها آب اسپری کنید ممکن است یک وایر جرقه بزنید، این کار روش خوبی برای تشخیص دادن وایر معیوب است
- همیشه به جای دقیق هر وایر توجه داشته باشید چون جا زدن وایرهای جدید در محل درست خودشان اهمیت بسیار زیادی دارد
- ممکن است در برخی از خودروها از وایر شمع استفاده نشود و کویل در بالای شمع قرار داشته باشد
برای نصب کردن دوباره وایر ها به این نکات توجه کنید
برای چیدن وایر ابتدا باید بدانید سیلندر یک کدام است . سیلندر یک همیشه از سمت تسمه تایم و یا زنجیر تایم محاسبه می شود و ترتیب احتراق نیز براساس آن پیدا می شود
یعنی اول سیلندر 1 در حالت احتراق بعد سیلندر ۳ در حالت احتراق و بعد نوبت سیلندر ۴ و در آخر سیلندر ۲ در حالت احتراق می باشد پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲ پس کوتاه ترین وایر برای خروجی شماره 1 و سیلندر شماره 1 میباشد به همین ترتیب وایرهای با طول های مختلف برای سیلندر های دیگر به کار برده میشود تا سیلندر شماره 4 که با بلندترین وایر ، خروجی کویل شماره 4 را به شمع وصل میکنیم