Last Updated:

نکات مهم خرید پراید دست دوم

فرمون

خودرو پراید بازار پر رونقی در ایران دارد و خرید آن یکی از اصلی ترین گزینه های پیش رو کسانی است که می خواهند اولین خودرو خود را خریداری کنند. هرچند برخلاف رونق بازارش از امنیت بالایی برخوردار نیست، اما باز هم به خاطر قیمت و کم هزینه بودنش طرفداران خودش را دارد. در این چند سال اخیر با افزایش قیمت های خودرو، خرید پراید دست دوم هم طرفداران بیشتری پیدا کرده است. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله شما را با مواردی که باید هنگام خرید پراید دست دوم به آن توجه کنید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

هنگام خرید پراید دست‌دوم به چه نکاتی توجه کنیم

سال تولید پراید و کارکرد آن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید پراید دست دوم باید به آن توجه کنید سال تولید آن است. خیلی‌ها گمان می‌کنند پراید کره‌ای یعنی پرایدهای تولید شده تا سال ۱۳۸۰ کیفیت بیشتری دارند اما حقیقت این است که با گذشت زمان این خودروها مستهلک شده‌اند. از طرف دیگر پرایدهای انژکتوری از سال ۸۳ وارد بازار شدند و مدل‌های قدیمی یعنی تولید شده پیش از سال ۸۳ کاربراتوری هستند. بهترین مدل‌های پراید از نظر کیفیت بین سال‌های ۸۴ تا ۸۹ عرضه شدند. پرایدهای مدل ۹۰ به بالا نیز از یک پلت‌فرم جدید استفاده می‌کنند که مشکلات خاص خود را دارد

کارکرد بین 15 تا 20 هزار کیلومتر برای خودرو ایده آل است اما اگر کارکرد معمول سالیانه‌ی یک خودرو را دست بالا بگیریم، شاید سالیانه 30 هزار کیلومتر رقم مناسبی باشد. توصیه ما به شما این است که سعی کنید پرایدی که می‌خرید بیشتر از 150 هزار کیلومتر راه نرفته باشد تا بعداً به مشکل نخورید. به‌هرحال پراید هم عمر و توان محدودی دارد. ضمن اینکه این میزان کارکرد بر قیمت خودرو هم تاثیرگذار است.

به عنوان مثال در یک پراید 132 مدل 95 اگر کارکرد پراید 40 هزار کیلومتر باشد قیمت 29 میلیون 500 هزار تومان است و اگر همین کارکرد دو برابر شود یعنی معادل 80 هزار کیلومتر باشد قیمت پراید به 27 میلیون و 400 هزار تومان کاهش می‌یابد.

 

کاربراتوری یا انژکتوری

عیوب فنی مهم پراید به موارد گفته شده در رابطه با موتور و گیربکس معدود می شود، اما در مورد انتخاب خودرو کافیست بدانید که تا نیمه سال 83 مدل های کاربراتوری این خودرو توسط سایپا تولید می شدند ،در مقطعی کوتاه مدل هایی تحت عنوان نیم انژکتور از خط تولید خارج شدند که حالا به دردسرهای واقعی مبدل شده اند، چرا که قطعات فنی مربوط به تعمیرات و تعویض سیستم نیم انژکتور (در این مدل جرقه زنی توسط دلکو انجام می شود و پاشش سوخت به یک انژکتور سپرده شده است) در بازار وجود ندارد و تبدیل آن ها به نمونه های کاربراتوری یا تماما انژکتوری هم چندان ساده نیست و به صرف هزینه زیادی نیاز دارد.

پراید به عنوان یک خودرو کاربراتوری وارد کشورمان شد و سری های اول این خودرو در حد فاصل سال های 1373 تا 1381 به کاربراتورهای خوب و کم مصرفی مجهز هستند که در بازار تحت عنوان کاربراتور کره ای شناخته می شود، اما بر روی برخی مدل های 81 الی 83 کاربراتورهای ایرانی و چینی با سیستم موسوم به CLC نصب شده اند که کارکرد چندان جالبی ندارند و اکثرا در طول این سال ها با مدل های کره ای جایگزین شده اند.

باید اعتراف کرد که مدل های انژکتوری بعد از نیمه سال 83 هم خودروهای کم مصرف و نسبتا بی آزاری از آب در آمده اند و اکثر قریب به اتفاق مالکین از عملکرد آن ها رضایت کامل دارند، اما این یک واقعیت است که مجموعه انژکتور از کاربراتور پیچیده تر است و پتانسیل بیشتری برای بروز مشکلات برقی و الکترونیکی دارد. بنابراین در صورت خرید نمونه های انژکتوری، بد نیست که در همان روزهای اول ضمن شستشوی خود انژکتورها،نسبت به اطمینان یافتن از سلامت تمامی حسگرها، استپر موتور و سایر قطعات مهم اطمینان حاصل کنید تا خودرو برای استفاده قابل اطمینان باشد.

شاسی و بدنه

در ضعیف بودن بدنه و شاسی پراید کوچکترین شکی وجود ندارد، اما برای خرید یک پراید دست دوم سالم بسیار مهم است که به سلامت شاسی به خصوص سرشاسی های جلو توجه شود. چرا که در صورت وجود عیب در این بخش، باید مدام نگران خارج شدن پلوس ها از گیربکس بود و این عیب معمولا به راحتی رفع نمی شود. همچنین آسیب دیدگی شاسی می تواند باعث کاهش عمر جلوبندی و بروز لاستیک سایی غیر طبیعی شود و تمام این ها به کاهش شدید قیمت و ارزش خودرو منجر می شود، البته با توجه به دیفرانسیل جلو بودن پراید، تصادف از عقب و ضربه خوردن خودرو در این قسمت چندان نگران کننده نیست اما در مورد تصادف های وارد به بخش دماغه خودرو، واقعا لازم است که حساسیت به خرج دهید و خودرو را به یک یا چند صافکار ماهر نشان دهید.

در صورت خرید خودروهای مدل پایین، بهتر است که وضعیت پوسیدگی و زنگ زدگی کمان گلگیرها، بخش زیرین درب ها و کف صندوق عقب را چک کنید، چرا که خرید یک خودرو زنگ زده حتی با قیمت بسیار پایین هم معمولا توجیهی ندارد و سریعا خریدار را دلزده می کند. با توجه به تعدد سرعت گیر و دست انداز در سطح خیابان ها، می توان با چند دقیقه رانندگی به راحتی از سلامتی جلوبندی و سیستم تعلیق اطمینان حاصل کنید، جلوبندی خراب و ضعیف پراید باعث ایجاد کوبش های بسیار شدید به همراه سرو صداهای آزار دهنده می شود و برای تعمیر آن صرف هزینه ای بین صد تا سیصد هزار تومان لازم است.

خراب شدن مجموعه جعبه فرمان هم در پراید رایج است که از نشانه های آن می توان به وجود خلاصی در فرمان و یا سفت شدن بیش از حد آن اشاره کرد. کمک فنرهای پراید قیمت زیادی ندارد ولی پیش از خرید خودرو می توانید با یک نگاهی به داخل گلگیرها، میزان سلامت آن ها را از نظر روغن زدگی بررسی کنید.

 

 

دیفرانسیل و جعبه فرمان

خرید پراید دست دوم بدون شک برای شما مزایای مادی متعددی خواهد داشت، اما فراموش نکنید که این خودرو در حالت عادی نیز مشکلات ایمنی بسیار زیادی داشته و به دلیل ماهیت آسیب پذیر سیستم‌های هدایتی خود، مستعد تجربه مشکلات فراوانی در قسمت‌های جعبه فرمان و دیفرانسیل است. بنابراین یکی از نکات مهم در فرآیند خرید پراید دست دوم، بررسی دیفرانسیل و جعبه فرمان خودروی مورد نظرتان است.

پراید یک خودروی دیفرانسیل جلو بوده و اگر قبلا در این بخش‌ها ضربه‌های شدیدی را تجربه کرده باشد، احتمال بروز مشکلات هدایتی در آن تا حد زیادی افزایش می‌یابد. لذا در صورتی که قصد خرید پراید تصادفی را دارید، استفاده از تجربه افراد متخصص در زمینه جلوبندی و سیستم‌های هدایتی خودرو بسیار ضروری است.

هنگام امتحان خودروی مورد نظر، میزان انعطاف پذیری فرمان و عملکرد کمک دنده‌ها را به هنگام عبور از مسیرهای پر چالش بررسی کرده و در صورت مشاهده موارد غیر معمول، این نکته را در خرید خودرو مدنظر داشته باشید

سلامت بدنه

بدنه پراید یکی از مواردی که باید به دقت قبل از خرید بررسی شود. از آنجایی که بدنه این خودرو بسیار نازک و انعطاف پذیر است، به راحتی می‌توان اثر تصادفات جزئی یا خطرناک را به راحتی از بدنه آن محو کرد. در این مورد باید از یک کارشناس خبره کمک بگیرید. البته مشکلات دیگری چون زنگ زدن بدنه، تعویض شدن در یا گل گیر و رنگ شدن سقف باید توسط این کارشناس بررسی شود تا دچار ضرر مالی در هنگام خرید نشوید و قیمت‌گذاری بر این اساس انجام شود.

مدارک خودرو

یکی از موارد مهم پس از انتخاب ماشین دسته دوم که به طور کلی باید به آن توجه زیادی داشته باشید، مدارک است که گاهی نادیده گرفته می شود. خودرو باید شامل مدارک زیر باشد:

• سند قانونی یا مالکیت خودرو: این سند، مالکیت خودرو را محرز می کند و توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به مالک داده می شود

• برگ سبز (سند سبز، سند راهنمایی رانندگی): این سند هم شناسه مالکیت ماشین است که توسط پلیس در اختیار مالک قرار داده می شود. برگ سبز، پلاک خودرو را متعلق به شخص می کند و در مراجع قضایی، شرکت بیمه و... به وسیله این سند مالک کامل اتومبیل حساب می شوید.

• سند کارخانه (سند کمپانی): هنگامی که خودرو صفر فروخته می شود، از طرف کارخانه سند قانونی تنظیم و به مالک داده می شود که مشخصات و ویژگی های ماشین کامل در آن ذکر شده است

کارت خودرو : کارت که مشخصات ماشین در آن ذکر شده است که باید قانونی و معتبر باشد

• برگه معاینه فنی: برای خودرو های بیش از ۴ سال سن الزامی است و نشان دهنده سلامت فنی آن است. قابل ذکر است این برگه مدت دار است و باید تمدید شود

• کارت سوخت خودرو: با توجه به قانون های جدید به آن نیاز است.

• خلافی: میزان جریمه های خودرو را خلافی می گویند که باید در هنگام خرید مبلغ آن صفر باشد. قبل از خرید ضمن درخواست برگ خلافی، خودتان هم خلافی بگیرید

• بیمه نامه شخص ثالث: اجباری است و باید مدت اعتبار آن مانده باشد. هر چقدر که از اعتبار بیمه نامه مانده باشد به نفع خریدار است

برای اطلاع از قیمت روز پراید دست دوم توصیه می کنیم برنامه فرمون را نصب کنید. می توانید با وارد کردن مدل خودرو، رنگ، سال تولید و مشکلات فنی و... از قیمت روز آن اطلاع حاصل کنید.