تست جلوبندی خودرو
برخی رانندگان بهاشتباه تصور میکنند که سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین به اندازه مسائلی همچون تعویض روغن و ترمزها نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد، اما باید گفت که جلوبندی یکی از مهمترین قسمتهای خودرو به شمار میآید و بایستی نهایت وسواس و دقت را در نگهداری و تعمیر آن به کار بست.
سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم دارد:
1. جذب ارتعاشات و تکانهای ایجادشده ناشی از دستاندازها و ناهمواریهای مسیر و افزایش آرامش سرنشینان
2. افزایش کنترل و هدایتپذیری خودرو به خصوص در هنگام ترمز و عبور از پیچها
نشانههای خرابی سیستم جلوبندی ماشین
1- سواری خشک و خشن خودرو
با گذشت زمان، اجزای سیستم تعلیق خودرو فرسوده میشوند. شاید سادهترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق ماشین حسی است که خودرو هنگام حرکت به سرنشینان منتقل میکند. چرا که در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشکتر شده و تمامی ناهمواریهای جاده به کابین خودرو منتقل میگردد که در برخی موارد نیز با صداهای متعددی همراه میشود.
2- کشیده شدن خودرو در پیچها برخلاف فرمان راننده
اگر شما هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل میکند، دلیل این امر به احتمال زیاد ناشی از خرابی قطعهای در سیستم جلوبندی است. بخشهای مختلف سیستم تعلیق خودرو میتوانند بر عواملی از قبیل نحوه فرماندهی، زاویه لاستیکها، مرکز تعادل و بالانس خودرو اثرگذار باشند. وجود نقص فنی در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق میتواند راننده را با دشواری در فرمان دادن به خودرو روبرو کند.
به عنوان مثال «میله فرمان» که در صورت آسیبدیدگی موجب تنبلی در پاسخ سیستم فرمان میشود. اساسا بدین معنی است که خودرو شما توان مقابله با نیروی گریز از مرکز پیچها و پایدار نگهداشتن بدنه خودرو را ندارد که موجب افزایش خطر واژگونی خودرو نیز میشود؛ بنابراین حتما در اولین فرصت خودرو خود را جهت تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی به نزد تعمیرکاری مطمئن ببرید.
3-وجود آجهای ناهمسطح بر روی تایرها
لاستیکهای خودرو را وارسی کنید؛ چنانچه متوجه شدید آجها بهطور ناهمگون ساییده شدهاند یا با نقاطی صاف بر روی تایرها مواجه شدید این امر در اغلب موارد نشانه این است که سیستم تعلیق، در بالانس نگهداشتن خودرو شما ناتوان است و فشار نامساوی بر روی لاستیکها اعمال میکند. شایان ذکر است که عدم تعادل چرخها نیز منجر به لرزش فرمان شده و میتواند تاثیرات نامطلوبی بر روی سیستم جلوبندی داشته باشد.
4-روغنزدگی در کمکفنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی ماشین
در صورتی که به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم تعلیق و جلوبندی بهطور مستقیم نگاهی بیندازید. چنانچه فنر و کمکفنرها چرب و روغنی به نظر میرسند، این قطعات در حال نشت مایع بوده و در نتیجه بدرستی کار نمیکنند که در این صورت نیاز به تعویض دارند.
5- پاسخ نامناسب خودرو به هنگام آزمون “تکان”
اگر فکر میکنید که سیستم جلوبندی خودرو به مشکل برخورده است (بر اساس یکی از علائم بالا)، این آزمون ساده را انجام دهید:
زمانی که خودرو ایستاده است، وزن خود را روی خودرو بیندازید و آن را از طرف جلوی خودرو به پایین فشار دهید. چند بار آن را بالا و پایین کنید و سپس رها کنید. همین حرکت را در پشت خودرو انجام دهید. اگر پس از رها کردن، خودرو شما بیش از 2 یا 3 بار بالا و پایین شد، به این معنی است که سیستم تعلیق خودروتان فرسوده شده است.
حال به عنوان مثال فرض نمایید که مالک یکی از خودروهای پرتیراژ بازار نظیر پژو 206 هستید؛ علائم خرابی جلوبندی خودرو شما میتواند به صورتهای ذیل مشاهده شود: عکسالعمل نامناسب خودرو در پیچها، سر و صدای غیرعادی پلوس، عدم تعادل اتومیبل، نرمی بیش از مقدار معمول، لرزش غربیلک فرمان، سفتی و یا نرمی بیش از حد فرمان و برخی دیگر از موارد؛ البته برای جلوبندی پژو 405 و سایر خودروهای موجود در بازار کشور نیز میتوانید تستهای بالا را انجام دهید.
14 راه تشخیص عیب های جلوبندی خودرو
1-به لاستیک ها سر می زنیم
به لاستیک ها سر می زنیم اما این بار فشار باد آن ها اهمیت آن چنانی ندارد بلکه آج لاستیک ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می تواند باعث ایجاد این عیب شود. لاستیک های جلو بسیار مهم هستند.
آج تایر ها کیفیت آن ها و نحوه قرار گیری شان می تواند در بسیاری از پارامترها تأثیر بسیار زیادی بگذارد حتّی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند پس در کیفیت لاستیک های خودرو خود دقت کنید تا از عوارض آن دور بمانید
2-بالانس نبودن از چرخهای جلو
دومین نکته ای که باید به آن دقت کنید بالانس نبودن چرخ های جلو است. عدم بالانس بودن چرخ ها می تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت برطرف نکردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیر قابل پیش بینی مواجه کند
3-استفاده از میل تعادل
میل تعادل همان گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ ها نیروی پیچش را بین دوچرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلو گیری می کند.
این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته میشود در صورت خرابی این بوش ها نیز غربیلک فرمان می لرزد یا اصطلاحا فرمان می زند .بوش های میل تعادل در بی سر و صدا کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند .
4-بلبرینگ چرخ
اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن میتواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می توان به معیوب بودن این قطعه پیبرد.
توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.
۵ -گرفتن ضربات جاده با کمک فنر
سیستم تعلیق کمک فنر نقش اصلی را در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات بازی میکند این وسیله که خود می تواند عامل عیوب و مشکلات زیادی شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می کنند) اگر خراب شود، مشکلات زیادی را به وجود میآورد .
گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می کند .گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز میشود.
6- سیبک
سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه های این عیب است وقتی سیبک فرمان خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد میتواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محورY حرکت داشته باشد به زبان ساده تر سیبک نباید حرکت عمودی آن چنانی داشته باشد لق بودن مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی شود.
پس خرابی و لق بودن سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن میشود.
۷- تنظیم زوایای فرمان
تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیرگذار است پس اگر فرمان می لرزد،در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید.
مطلب پیشنهادی: علت بهم خوردن میزان فرمان چیست؟
۸-خرابی اتصالات
گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود میآورد که با آچار کشی و کنترل مجدد برطرف میشود.
یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده میشود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید ،اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته میشود فرمان به سمتی می کشد.
اتصالات فرمان و تنظیم نبودن زوایای چرخ می تواند باعث بروز مشکل شود. پس آنها را نیز کنترل کنید.
9-شاسی خودرو
اما یکی از مهمترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار میگیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم میریزد برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمیشود.
خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا میکند.
سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته به جلو بندی است، سریع خراب شده و دچار مشکل میشود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس ها ،پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از معایب این گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کارکرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.
۱۰ -نقش بازوی سگ دست
این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می شود نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست.
۱۱ -فنر
فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک، نقش جذب ضربات را بر عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف میشود. به زبان ساده تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد.
۱۲-خرابی سیستم ترمز
گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می شود. نیروی ترمز باید بین چرخها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب میشود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد.
حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی بیشتر تحت فشار قرار بگیرد .در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف میشود. در این گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمز ساز ماهر نشان داده شود .
ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گیرپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد.
راه علاج این مشکل باز شدن پمپ ترمز و شست و شوی بوش های آن بوده تا کاملا روان حرکت کند.
۱۳-سر و صدای غیر عادی سیستم تعلیق خودرو
اما عیب دیگر ،سر و صدای غیر عادی سیستم تعلیق خودرو است به گونهای که شما در هر دست اندازی می افتید صدای تق تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش میرسد .
گاهی می شود که شما خودرو را با دست تکان می دهید ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می شنوید .این گونه سر و صدای اضافی نشان دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است .
۱۴- کمک فنر
کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد .
پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود در این مواقع معمولا کمک فنر تعویض می شود.
سائیدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می شود. سیبک نیز معمولا قابل تعمیر نیست چون به صورت پرسی ساخته می شود. سیبک نیز به راحتی تعویض میشود. شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمتها سر و صدای اضافی تولید می کند.
همه ما تقریبا با گیج زدن خودرو دست و پنجه نرم کرده ایم. این هم یکی از شایعترین عیب ها بوده که دلایل خود را دارد. بار دیگر به میله تعادل باز میگردیم اگر این میله ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو به راحتی گیج می زند سیستم تعلیق ، فنر و کمک فنر نیز وقتی ضعیف میشوند باعث گیج زدن خودرو می شوند.