زمان تعویض واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر قطعه ای است در خودرو که بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن در هنگام کارکردن موتور و بالا پایین رفتن پیستون‌ها جلوگیری کند.

جنس این قطعه از مواد نسوز و بسیار با کیفیت تهیه شده است که جای‌گیری آن در بین بدنه موتور و سرسیلندر باعث می‌شود نیاز به با کیفیت بودن این قطعه بیش از پیش شود. به همین دلیل گفته می‌شود که برای خرید این قطعات مهم صرفا از محصولات اصلی با کیفیت و دارای گارانتی استفاده شود تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری شود.

به دفرمه شدن واشر به اصطلاح سوختن واشر سرسیلندر می‌گویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم‌های مختلف موتور خودرو می‌شود. مسئله این است که این قطعه همانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو نیاز به تعویض دوره‌ای دارد. تعویض این قطعه به دلیل استهلاک یک امر رایج بوده و در صورت عدم دقت به این موضوع، باید منتظر سوختن واشر بود، که دیگر قابلیت آب‌بندی و جلوگیری از اختلاط آب و روغن را در موتور، از دست می‌دهد و صدمات بسیار پر هزینه‌ای به موتور و خودرو وارد می‌کند.

 

نقش واشر سرسیلندر در ماشین

آب بندی سیلندر

در حالت عملکرد موتور، فشار وارده از طریق سیلندر به موتور در حدود ۷۰۰ spi است، (این فشار در موتورهای دیزلی به ۲ هزار spi نیز می‌رسد) . در این حالت این واشر که بین لوک موتور و سرسیلندر واقع شده است، موجب بهینه‌تر شدن حالت عملکرد سیلندر می‌شود. آب بندی سیلندر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در غیر این صورت نشت گاز را در پی دارد که موجب کاهش دقت موتور و بازدهی آن می‌شود. این واشر باید فشار و حرارت زیادی که ناشی از موتور است را تحمل کند. واشرهای فولادی و کامپوزیتی دارای یک رینگ ویژه آب‌بندی هستند ولی واشر سر سیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیازمند هستند.

هدایت مایعات

موتور خودرو و سیلندر نیازمند روغن موتور و ضدیخ (خنک کننده‌ها) هستند، نقش واشر سر سیلندر در این مورد ایجاد راهی ارتباطی میان موتور و سیلندر است تا این مایع‌ها بین آنها به گردش در بیاید.

حفظ و نگهداری مایعات

مسیرهای مایع ضدیخ و روغن موتور تنها چندین میلی‌متر با یکدیگر فاصله دارند، واشر سر سیلندر با ایجاد مانعی میان این دو مسیر از ترکیب شدن مایعات با یکدیگر جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

مطلب پیشنهادی: جعبه فیوز پژو ۴۰۵ و راهنمای وظیفه هر کدام

 

ویژگی های واشر سر سیلندر مناسب

واشر سر سیلندر مناسب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد

1- مقاومت بالا در برابر حرارت: (پیشگیری از سوختگی )، به همین منظور واشر سر سیلندر را معمولاً از جنس پنبه نسوز و یا فولاد و مس تولید می‌کنند.

2- مقاومت بالا در برابر فشار: امروزه به علت مقاومت بالا این قطعه را از جنس فولاد چند لایه می‌سازند. در گذشته از آزبست و گرافیت برای تولید این قطعه استفاده می‌شد.

 

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

• آب رادیاتور کم باشد. • مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود. • خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه. • نقص فنی در ترموستات. • نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور. • پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور. • رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

 

 

7 نشانه سوختن واشر سرسیلندر

اگر یک واشر سرسیلندر در هر کدام از این سه وظیفه اصلی نتواند کار خود را درست انجام ندهد، بسته به میزان آسیب واشر سرسیلندر، نتیجه آن ممکن است یا بسیار واضح باشد یا اصلاً خود را نشان ندهد.

• بد کار کردن سیلندر، این معمولاً مهم‌ترین نشانه‌ای است که راننده‌ها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می‌سوزد به آن اشاره می‌کنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی می‌باشد که واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور نشتی دارد. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی وجود دارد، ولی در واشر سرسیلندرهای مسی و فولادی هم بی سابقه نیست.

• نشتی مایعات خارجی: این نوع نشتی را خیلی راحت می‌توان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند. به غیر از نشتی‌هایی که از هر جایی بالاتر از نقطه مذکور، مانند روی سرسیلندر یا کاور سوپاپ‌ها باشد، علت به احتمال زیاد سوختن واشر سرسیلندر است.

• نشتی داخلی: کشف این مشکل ممکن است سخت‌تر باشد و در اکثر اوقات، مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا شما نمی‌توانید با چشمان خود ببینید که داخل موتور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن می‌باشد.

• اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوه‌ای روشن خواهید دید.

• از سوی دیگر، اگر مایع خنک کننده وارد مسیرهای ویژه روغن شود، مایع به رنگ قهوه‌ای روشن و کثیف را روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور می‌توانید ببینید.

• اگر گازهای سیلندر وارد سیستم خنک کننده می‌شوند، این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد حباب در آب رادیاتور و داغ کردن موتور شود. مشاهده حباب داخل مایع خنک کننده موجود در منبع ذخیره آب رادیاتور یک نشانه قطعی از سوختن واشر سرسیلندر است.

• ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر را به شکل دود سفید در اگزوز مشاهده خواهید کرد که معمولاً هنگام استارت اولیه بیشتر هم هست، زیرا هنگامی که موتور خاموش می‌شود، مایع خنک کننده تحت فشار به داخل سیلندر نشت می‌کند.

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

 

مطلب پیشنهادی: کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

 

در زمان بروز چنین وضعیتی توصیه می کنیم حتما نکات زیر را رعایت نمایید:

در اولین فرصت توقف کرده و ماشین را خاموش کنید.کاپوت را بالا بزنید و هر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه موتور را در حد سه چهار ثانیه روشن کنید و مجدد خاموش کنید. این حرکت را تا چند بار تکرار نمایید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی نظیر چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری به عمل می آورید.

البته گفتنی است واشر سر سیلندر خودرویتان را باید تعویض کنید. چراکه در این دما ، سرسیلندر اولین قطعه ای هست که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را انجام میدهد و از قاطی شدن آب و روغن جلوگیری به عمل می آورد. که در صورت سوختن واشر سرسیلندر ، آب و روغن قاطی میشود.

توجه داشته باشید اگر در این وضعیت خواستید به موتور خودرویتان آب اضافه کنید ، حتما ماشین را روشن کنید تا حرکت و پمپاژ در واتر پمپ ، آب را به همه جای موتور برساند. که این امر می تواند از ایجاد فشار داخل رادیاتور نیز جلوگیری به عمل آورد.

در هنگام برداشتن درب رادیات احتیاط کنید ، سعی کنید 1 متر فاصله را حفظ نمایید. درب رادیات را کم کم باز کنید تا بخارهای اضافی خارج شوند و سپس آب را طی چند مرحله اضافه کنید ، با این روش موتور خودرویتان خنک می شود. با خنک شدن موتور و عادی شدن دمای آن ، ماشین را خاموش نمایید.

در صورتی که خودرویتان باز هم جوش آورد و متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید ، تردید نکنید که ترموستات خودرویتان دچار نقص شده است.

 

این علائم را درباره خودرویتان نادیده نگیرید:

موتور خودرو صبح ها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود

شیلنگهای متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می شوند

مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور

کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن

شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

موارد ذکر شده در بالا می تواند از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتما به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از صرف هزینه های سنگین تر جلوگیری نمایید.بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.