جعبه فیوز تیبا و راهنمای فیوزها در سیم کشی انواع تیبا و ساینا
فیوزها یکی از مهمترین قسمت های مربوط به برق خودرو می باشند که در مسیر ارسال جریان الکتریکی به دستگاه مقصد قرار گرفته و وظیفه دارند در صورت عبور بار اضافی، فورا مسیر ارتباط را قطع نمایند تا دستگاه مقصد آسیب نبیند. به عبارت ساده تر فیوزها از جمله قطعاتی در خودرو هستند که مانع از آسیب رسیدن به قطعات الکتریکی خودرو، در اثر نوسانات برق خودرو می شوند. در نقشه سیم کشی تمامی خودروها، فیوزها نقش کلیدی دارند که تقریبا تمامی آن ها در مکانی به نام جعبه فیوز قرار گرفته اند. در این مطلب قصد داریم شما را با جعبه فیوز تیبا و ساینا آشنا کنیم که اگر فیوز خودرویتان سوخته است و نیاز به تعویض دارید بتوانید با استفاده از این راهنما، به راحتی فیوز خودرو خود را تعویض کنید. با ما همراه باشید.
انواع فیوز خودرو
در اکثر خودرو ها جعبه فیوز در کابین خودرو و در زیر فرمان جاسازی شده اند که در صورت بروز اشکال، خود راننده بتواند سریعا آن ها را تعویض نماید. اما از آنجا که هر فیوز معمولا مسئول کنترل جریان الکتریکی چند دستگاه مختلف می باشد، خودروسازان برای راحتی کار، تنها به شماره گذاری آن ها اکتفا می کنند و نقشه کلی آن را در دفترچه خودرو تعبیه می کنند تا در صورت بروز اشکال با مراجعه به دفترچه بتوان فیوز صدمه دیده را تعویض نمود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستمهای الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل جریانهای بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.
فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:
• فیوز شیشه ای
• فیوز تیغه ای
• فیوز سرامیکی
در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده میشوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شدهاند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند.
جعبه فیوز تیبا و ساینا شامل
• دو قسمت مختلف در بخش کابین و قابل تعویض توسط راننده بوده
• دو بخش مجزا در قسمت محفظه موتور و غیر قابل تعویض توسط راننده است
علت سوختن فیوز در خودرو ساینا و تیبا
دو دلیل اصلی در سوختن فیوز موثر میباشد. پس از بیرون آوردن فیوزها به سادگی با یک بررسی ظاهری میتوان این دو علت را تشخیص داد.
۱- سوختن فیوز بر اثر عبور جریان بیش از حدمجاز
در این حالت قبل از تعویض فیوز، مدار را از نظر وجود اتصال کوتاه و عملکرد نامناسب اجزای الکتریکی بررسی نمایید و پس از رفع عیب و تعویض قطعات معیوب، فیوز سالم با آمپراژ مشابه را جایگزین نمایید.
۲- سوختن فیوز بر اثر قطع و وصل مکرر جریان
معمولا این عیب پس از مصرف طولانی مشاهده میشود و عموما کمتر از مورد اول رخ میدهد. در این حالت فیوز جدید را با آمپراژ مشابه جایگزین نمایید.
راهنمای جعبه فیوز تیبا و ساینا
مدل های مختلف تیبا، از قبیل تیبا ۲ و حتی ساینا، از یک نوع جعبه فیوز و نقشه برخوردارند و به همین علت با داشتن راهنمای یکی از این مدل ها می توان همه این مدل ها را عیب یابی نمود.
نام | ظرفیت (آمپر) | وظیفه |
P/W | ۳۰ A | شیشه بالابر برقی |
FAN | ۴۰ A | فن رادیاتور |
FOG | ۲۰ A | چراغ مه شکن جلو |
WIPER | ۱۵ A | برف پاکن و شیشه شوی جلو |
HEATER | ۳۰ A | بخاری |
ALT | ۵ A | آلترناتور |
AIR BAG | ۱۰ A | کیسه هوای ایمنی |
A/C | ۱۵ A | کولر و تهویه |
ROOM | ۱۰ A | حافظه پخش، حافظه ساعت، چراغ های کابین و چراغ صندوق عقب |
HAZARD | ۱۵ A | فلاشر |
STOP | ۱۵ A | چراغ ترمز، بوق |
RELAY-FAN | ۵ A | رله فن رادیاتور |
DEFOG | ۱۵ A | گرمکن شیشه عقب |
METER | ۱۰ A | چراغ های صفحه کیلومتر، درجه های آمپر، چراغ راهنما، چراغ دنده عقب |
PUMP | ۱۰ A | پمپ بنزین |
ABS | ۱۰ A | سیستم ترمز ABS |
INJECTION | ۳۰ A | انژکتور |
CNDS FAN | ۱۵ A | فن کندانسور |
DOOR LOCK | ۳۰ A | قفل مرکزی |
CIGAR | ۱۵ A | فندک، ساعت، رادیو پخش |
EGI | ۱۰ A | واحد کنترل موتور |
TAIL | ۱۵ A | چراغ خطر، چراغ نمره، چراغ کوچک جلو |
هنگام تعویض فیوزها این نکات را رعایت کنید
- سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید.
- در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما, به دنبال فیوز معیوب بگردید.
- انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است.
- فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید. استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود. حتی بصورت موقتی نیز از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید. این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.
- اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت نشان می دهد که در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی و جود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده ننموده و برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.