Last Updated:
مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

مشکلات انژکتورها و نحوه بررسی و رفع آنها

فرمون

وظیفه انژکتورها این است که سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار موردنیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشند. و از آنجاکه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که باید سوخت را به‌صورت یکنواخت بپاشند، تنها یک انژکتور کثیف مي تواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

همچنین از آنجایی که انژکتور قطعه ای گران قیمت در خودرو است، مخصوصا در این دوران سخت تحریم و نبود قطعات یدکی اصل، آشنایی با مشکلات انژکتور و علائم خرابی آن ها، می تواند به شما خیلی زود این اخطار را بدهند که انژکتور با مشکل روبه رو شده است و پیش از آسیب جدی به قطعه به متخصص مراجعه کنید. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره انژکتور

در ایران انژکتور جزو قطعات حساس خودرو به حساب می آید هر چند در حالت عادی ممکن است انژکتور بدون مشکل چند 10 هزار کیلومتر کار کند. یکی از علل خرابی انژکتور در خودرو‌هایی که در کشورمان کار می‌کنند ناخالصی‌های فیزیکی موجود در بنزین است. این ناخالصی‌ها گاهی آنقدر ریز هستند که از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور می‌کنند و به انژکتور می‌رسند.

انژکتور‌ها دارای یک فیلتر بسیار ظریف هستند که سوخت پیش از ورود به مجموعه انژکتور از آن عبور می‌کند تا برای آخرین مرتبه هرگونه ناخالصی داخلی آن پاک شود. این فیلتر بسیار ظریف بوده و ممکن است به مرور در اثر ذرات معلق داخلی بنزین بگیرد. به علاوه گاهی ذراتی کوچک و یا محلول در بنزین از این فیلتر عبور می‌کنند که بعداً می‌توانند بر روی سوراخ ریز خروجی انژکتور و یا فاصله میان سوزن انژکتور و دهانه آن رسوب کرده و میزان پاشش انژکتور را کم کنند.

در این شرایط با توجه به اینکه یک خرابی مکانیکی رخ داده است، ECU خودرو متوجه مشکل نمی‌شود و مدت زمان پاشش سوخت تغییر نمی‌کند اما این انژکتور به دلیل آنکه نمی‌تواند سوخت کافی را به بیرون بپاشد باعث ضعف توان موتور می‌شود. یکی دیگر از منابع آلودگی انژکتور، اجزای مومی بنزین است که نمی‌توان آن را ویژه بنزین ایران دانست و کم و بیش در تمامی کشور‌ها دیده می‌شود.

این ذرات در زمان روشن بودن موتور به دلیل گرمای اطراف انژکتور به سرعت آب و سپس بخار می‌شوند اما پس از آنکه موتور خودرو خاموش شده و انژکتور سرد می‌شود بر روی بخش‌های داخلی و خروجی انژکتور می‌نشینند و به مرور تشکیل رسوبی را می‌دهد که شکل، جهت و میزان پاشش سوخت انژکتور را تغییر می‌دهد و بدنه انژکتور را نیز کثیف می‌کنند.

 

 

به طور کلی انژکتور نیز مانند بسیاری دیگر از بخش‌های خودرو طول عمر مشخصی دارد و تعویض دوره‌ای آن به خصوص در صورت بروز پدیده رسوب توصیه می‌شود چرا که انژکتور ساختار بسیار ظریفی دارد و این رسوبات بر کارآیی آن اثرات نامطلوبی بر جای می‌گذارند. از سوی دیگر شست‌وشوی انژکتور نیز باید به روش صحیح انجام شود.

در ابتدا بهتر است انژکتور‌ها به وسیله دستگاهی که به این منظور طراحی شده است تحت آزمون قرار گیرند تا میزان و کیفیت پاشش سوخت آن‌ها ارزیابی شود. در مرحله بعد شست‌وشوی انژکتور باید با کمک دستگاه‌های مخصوص که بر‌اساس اولتراسونیک طراحی شده‌اند انجام شود تا اثر مناسبی بر جای بگذارد. در نهایت تعمیر کار باید در زمان بستن اورینگ‌های بالا و پایین انژکتور دقت کند تا از نشتی‌های احتمالی جلوگیری شود.

خرابی انژکتور

مزیت انژکتور این است که سوخت با گذر از آن به صورت پودر به درون محفظه احتراق خودرو پاشیده می شود و در نتیجه به صورت کامل در محفظه پخش و از ناقص سوختن آن جلوگیری می شود.

انژکتور به واحد ECU خودرو متصل است و این واحد با در نظر گرفتن داده های ورودی از بخش های مختلف خودرو فرمان عملکرد را به انژکتور خودرو ارسال و آن را کنترل می کند. افزایش یا کاهش میزان پاشش سوخت توسط انژکتور به ترتیب باعث افزایش مصرف سوخت و یا کم آوردن و ریپ زدن خودرو می شود.

انژکتور از اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوزن انژکتور، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است.

سوخت با فشار ثابت از قسمت فوقانی وارد فیلتر ورودی انژکتور می‌شود. فشار ورودی به انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن ثابت است. با فعال شدن میدان ایجاد شده توسط سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهائی انجام می‌شود.

قطعاتی همچون سنسور دور موتور، سنسور فشار منیفولد، سنسور دمای آب، سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و … توسط ECU با انژکتورها ارتباط داشته و در میزان و زمان پاشش آنها تاثیرگذار هستند.

 

 

علائم خرابی انژکتور

علائمی که نشان می دهد که انژکتور به شدت گرفته است و تنظیم نسبت سوخت و هوا نمی تواند به وسیله ECU انجام شود.

ریپ زدن موتور و تاخیر در دور گرفتن آن

• نامنظمی در احتراق سوخت

• پایین آمدن عملکرد موتور

• در صورتی که موتور دچار لرزش شود یا بایستد

• قبول نشدن در آزمون آلایندگی

• در صورتی که مصرف سوخت زیاد شود.

استفاده از دستگاه شستشوی انژکتور دستی می تواند هم وقوع عیب را در موتور کاهش دهد و هم باعث کمبود هزینه و استفاده ی آسان از آن می گردد. زمانی هم ممکن است با اضافه کردن مایع تمیزکننده ی انژکتور نیازی به شستشوی انژکتور وجود نداشته باشد و مشکل شما حل شود.

سوزن انژکتور

انژکتور یک قطعه الکترونیکی – مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد تا میزان و شدت پاشش سوخت به درون سیلندر را مدیریت و تنظیم کند. عملکرد صحیح انژکتور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور خودرو دارد و وجود هر گونه خطا یا ایرادی در آن می تواند منجر به وجود مشکل در کارکرد خودرو شود.

 

چهار نشانه اصلی عملکرد ناقص سوزن انژکتور

انژکتورها مسئول سوخت رسانی به موتور ماشین از طریق پاشش سوخت بر روی سوپاپ هوا و ترکیب سوخت و هوا به میزان لازم در دستگاه های دیزل شما هستند.

بدیهی است، هنگامی که سیستم سوخت رسانی به مشکل بخورد، قادر به راه اندازی موتور نیستید همچنین وجود یونیت انژکتورها باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش الایندگی نیز میشود. دلایلی که انژکتورهای سوخت ناپایدار هستند متفاوت است، اما در اینجا ۴ مورد از شایعترین مشکلات موجود اشاره خواهیم کرد

۱-کاهش ناگهانی قدرت موتور میتواند یک نشانه بزرگ از ناکارایی سوزن انژکتور باشد. اگر سوزن انژکتور مسدود شده باشد سوخت رسانی ناقص انجام میشود هنگامیکه سطح سوخت رسانی تغییر کند موتور بجای نرم و روتین کار کردن دچار لرزش میشود

۲-اگر سوزن انژکتور مسدود شده باشد امکان پاشش سوخت نیست موتور به اشتباه می افتد و سریع داغ میشود و سوخت مخلوط شده باعث اشتعال موتور خواهد شد و راننده متوجه این امر خواهد شد.

۳-اثرات سوزن انژکتور خراب در حالت خاموش هم خود را نشان میدهد. هنگامیکه میخواهید موتور را روشن کنید متوجه سوخت رسانی ناگهانی و عملکرد بد موتور خواهید شد.

۴-توجه داشته باشید که افزایش ناگهانی مصرف سوخت یک سیگنال دیگر از انژکتور آسیب دیده است. بهتر است در صورت مشاهده اولین نشانه موتور خود را بوسیله یک متخصص ویزیت کنید تا مشکلات بیشتری به بار نیاید.

 

 

آیا می‌توان فقط یک سوزن انژکتور را تعویض کرد؟

کارشناسان خودرو می‌گویند که اگر یک انژکتور خودرو دچار مشکل شد، ترجیحا اقدام به تعویض همان قطعه نکنید چرا که عملکرد انژکتورها هماهنگ بوده و قطعا هماهنگی قطعه نو و جدید با قطعات قبلی سخت خواهد بود و به ندرت این هماهنگی به صورت کامل رخ می‌دهد. آنها پیشنهاد می‌کنند در صورتی که انژکتوری نیاز به تعویض پیدا کرد، تمام انژکتورها را تعویض کنید تا دوباره به مشکل نخورید و نیاز به مراجعه دوباره نداشته باشید.