استارت خوردن و روشن نشدن خودرو
برای همه ما پیش آمده است که ناگهان متوجه شویم که خودرویمان روشن نمی شود و ما را در یک موقعیت نامناسب مثل اتوبان و بزرگراه یا در زمان یک قرار مهم کاری به اصطلاح بکارد. البته که این اتفاق جزء اتفاقات رایج رانندگی است و شما به عنوان یک راننده حرفه ای می توانید با کمی اطلاعات مشکل را پیدا و رفع کنید. کافی است تا دانش کافی در خصوص دلایل آن پیدا کنید و یک راست به سر وقت آن نشانه ها بروید.
یکی از ساده ترین و در عین حال اصلی ترین دلایلی که ممکن است خودرو پس از استارت خوردن روشن نشود، داشتن مدار قطع کن برای جلوگیری از سرقت و یا برداشتن بدون اجازه اتومبیل است. معمولا مالکین خودرو با فعال کردن چنین مداری در خودروی خود مانع از روشن شدن خودرو می شوند. تنها در زمانی می توان خودروی داری قطع کن را روشن کرد که مکان این دکمه را پیدا کنید و با فشردن آن، قطع کن را از مدار خارج کرده و خودرو را روشن کنید اما از این دلیل که بگذریم می توانیم دلایل روشن نشدن خودرو را به چند دسته کلی تقسیم نمود:
• نرسیدن برق به موتور
• نرسیدن هوا به موتور و یا درست نبودن ترکیب هوا و سوخت
• نرسیدن سوخت به موتور
در ادامه بر اساس این دسته بندی به معرفی این دلایل به جزئیات خواهیم پرداخت:
خالی بودن باتری
انرژی شیمیایی ذخیرهشده در باتری به هنگام استارت تبدیل به انرژی الکتریکی شده و پس از گذر از المانهای مختلف به شمعها میرسد. شارژ مجدد باتری نیز از طریق دینام صورت میگیرد. چنانچه باتری به طور کامل تخلیه شده (Dead Battery) و دینام نتوانسته باشد باتری را مجددا شارژ و احیا نماید، عملا منبع انرژی الکتریکی در خودرو وجود ندارد. روشن نشدن خودرو و هیچ یک از المانهای الکتریکی و همچنین روشن شدن چراغ چک باتری از نشانههای تخلیه کامل باتری است.
خرابی کویل
کویل، ولتاژ دریافتی را به ولتاژ بسیار بالا حدود چندین هزار ولت تبدیل میکند که باعث جرقه زدن شمع و انفجار سوخت میشود. چنانچه به هنگام استارت صدای جرقه شنیده شود نشان از آن دارد که کویل سالم است در غیر اینصورت به احتمال زیاد کویلها خراب است.
روش دیگر چک کردن سالم بودن کویل بدین صورت است که بدنه شمع را به بدنه خودرو و سر آن را نیز از وایر قطع ننموده و استارت بزنید چنانچه جرقه در سر شمع دیدید یعنی کویل سالم است؛ البته با توجه به بالا بودن ولتاژ، این امر خطرناک بوده و توصیه نمیشود.
قطع شدن اتصالات سیمها یا تولید جریان نشتی اتصالی
چنانچه مسیر جریان به واسطه قطع شدن مسیر سیمها مسدود شده باشد عملا جریانی به شمعها نخواهد رسید؛ همچنین اگر اتصالی در مدار و به بدنه ایجاد شود جریانی به شمعها نخواهد رسید.
خرابی شمعها
خراب بودن خود شمعها نیز علاوه بر مشکل در استارت، مشکلاتی دیگر نظیر لرزش در ماشین، افزایش آلایندگی خودرو به دلیل خامسوزی و … در پی خواهد داشت و باید به جد به آن توجه داشت.
گرفتگی لولههای هوای ورودی
لولههای خرطومی ورودی به موتور را باز کرده و پس از چک نمودن دوباره ببندید، چنانچه مشکل رفع شد یعنی مشکل از لولههای هوا بوده است.
سنسور فشار هوا
چنانچه این سنسور خراب باشد میتواند سیگنالهای اشتباه به ECU فرستاده و ECU نیز مانع روشن شدن موتور گردد. برای رفع این عیب باید از دیاگ استفاده کرد.
خرابی سوپاپها
خرابی سوپاپها باعث ترکیب سوخت و هوا با نسبت غیرصحیح شده و در نتیجه میتواند مانع از روشن شدن خودرو گردد.
مطلب پیشنهادی: ترفندهایی برای افزایش عمر صفحه کلاچ
تمام شدن سوخت
خالی بودن باک خودرو یعنی اساسا سوختی وجود ندارد که حالا به موتور برسد و خودرو روشن شود!
گرفتگی فیلتر بنزین
جهت فیلتر نمودن ذرات معلق و ناخالصی موجود در بنزین از فیلتر بنزین استفاده میشود که در گذر زمان منفذهای فیلتر گرفته میشود. اگر برای مدت زمان طولانی فیلتر بنزین را تعویض نکرده باشید این گرفتگی به حدی میتواند زیاد باشد که حتی به خود بنزین نیز اجازه عبور را نخواهد داد.
سوختن پمپ بنزین
پمپ بنزین در داخل باک قرار داشته و وظیفه رساندن سوخت به موتور را بر عهده دارد که سوختن آن به معنی نرسیدن بنزین به موتور است. چنانچه پمپ بنزین سوخته باشد مشاهده خواهید کرد خودرو به خوبی استارت میخورد ولی روشن نمیشود؛ همچنین صدای پمپ نیز شنیده نمیشود.
خرابی انژکتور
خرابی انژکتور نیز از دیگر مواردی است که باعث روشن نشدن خودرو میگردد.
خرابی سوئیچ اینرسی
سوئیچ اینرسی که تحت عنوان کلید قطعکن بنزین نیز شناخته میشود وظیفه قطع کردن بنزین به هنگام تصادفات را بر عهده داشته و چنانچه این کلید عمل نماید سوخت به موتور نخواهد رسید.
خرابی سنسور دمای آب
چنانچه سنسور دمای آب خراب باشد اطلاعات ناردست به ECU ارسال و در نتیجه موتور روشن نخواهد شد و همانند سنسور فشار هوا باید با استفاده از دیاگ چک شود.
گیرکردن شفت استپر موتور
استپر قطعهای الکترومکانیکی است که وظیفه آن روشن نگهداشتن خودرو در دورهای پایین موتور است که در صورت خرابی، مانع از روشن موتور خواهد شد.
خرابی سنسور دور موتور
سنسور دور موتور که تحت عنوان ESS نیز مشهور است وظیفه انتقال تعداد دور موتور به ECU را بر عهده دارد که در صورت خرابی و انتقال اطلاعات نادرست به ECU، موتور روشن نخواهد شد.
قطع شدن تغذیه ECU
ECU در واقع مغز متفکر خودرو است و خرابی آن مانع از روشن شدن خودرو خواهد شد.
موتور قفلشده
چنانچه خودرو در اصطلاح شاتون چسبانده باشد، احتمال زیاد موتور استارت نخواهد خورد.
خرابی استارت
خراب بودن استارت و یا قطع شدن اتصالات نیز از دیگر عوامل روشن نشدن خودور است
چگونه خودرو خاموش شده را روشن کنیم؟
۱- همه چیز را خاموش کنید
همه دستگاه ها و مصرف کننده های الکتریکی مثل چراغ ها، بخاری، رادیو و غیره نیروی خود را از باتری خودرو تامین می کنند. بنابراین قبل از اقدام به روشن کردن خودرو همه این دستگاه ها را خاموش کنید تا باتری شانس بیش تری برای روشن کردن خودرو پیدا کند. اگر پیشرانه (موتور) خودرو روشن شد جهت جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری (خوابیدن باتری) و روشن نشدن خودرو اجازه دهید موتور کمی درجا کار کند.
۲- هنگام استارت زدن پدال کلاچ را نگه دارید
یک ترفند کوچک دیگر که برخی اوقات جواب می دهد این است که هنگام استارت زدن پدال کلاچ را نگه دارید. این عمل کمی از بار اعمال شده بر روی باتری می کاهد و با وجود سرد بودن، به موتور شانس بیش تری برای روشن شدن می دهد.
۳- قطب های باتری را از لحاظ نظافت و محکم بودن بررسی کنید
باتری خودرو خود را در زیر درب کاپوت پیدا کنید و کابل های اتصال آن را بررسی کنید. اگر نشانه ای از خوردگی، سولفاته شدن و زنگ زدگی مشاهده کردید برای کارکرد صحیح باتری نیاز به نطافت باتری خودرو دارید. در قدم نخست از عینک محافظ و دستکش مخصوص کار استفاده نمائید. سپس کابل های باتری را از جای خود جدا کنید (نخست قطب منفی) و با یک مسواک و مخلوط غلیظ آب و جوش شیرین محل قطب ها (سر باتری) را نظافت کنید. جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی همیشه کابل منفی را آخر از همه دوباره متصل کنید.
اگر کابل ها و قطب های باتری هیچ مشکلی ندارند، چک کردن کابل ها از لحاظ محکم بودن ایده خوبی است. چرا که کابلی که خوب متصل نشده، جریان الکتریکی را به خوبی عبور نمی دهد. اگر گیره ها شل شده اند قبل از استارت دوباره خودرو، آن ها را با آچار (معمولاً شماره ۱۰) محکم کنید.
۴- مخزن روغن موتور خودرو را پر کنید
آیا در هنگام استارت زدن صدای پیشرانه (موتور) خودرو به گونه ای است که انگار در حال تلاش مضاعف است؟ احتمالاً دلیل این امر کمبود روغن در موتور خودرو است. کمبود روغن موتور باعث وارد شدن بار اضافه بر روی باتری خودرو می شود. بنابراین اگر باتری سرد باشد و یا در بهترین حالت خود، نباشد این کمبود باعث روشن نشدن خودرو خواهد شد. با استفاده از گیج (درجه) روغن موتور خودرو میزان روغن موجود را بررسی کنید. کمبود احتمالی روغن را قبل از استارت دوباره برطرف کنید.
5- از روش باتری به باتری استفاده کنید
این روش آخرین راه حل بعد از انجام تمامی روش های بالا و روشن نشدن خودرو است. البته اگر کابل مخصوص باتری به باتری همراه دارید اگر این کار را به روش صحیح انجام ندهید ممکن است به خود یا خودرو آسیب وارد کنید. اگر در انجام این عمل باتجربه هستید و خودرویی با باتری سالم برای کمک در دسترس دارید حتماً این کار را امتحان کنید.