احتمال کاهش عرضه خودروهای اتوماتیک به بازار
با توجه به تحریمهای وضع شده علیه ایران، شاهد بودیم که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷، تولید بسیاری از خودروها در کشور با مشکلات جدی رو به رو شد. حال بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد هستند که مانند سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳، امکان عرضه بخش عمدهای از خودروهای اتوماتیک به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. از همان اواخر سال گذشته دیدیم که امکان تولید خودروهایی چون پژو ۲۰۷i اتوماتیک، زوتی آریو اتوماتیک، سایپا کوییک اتوماتیک، سایپا ساینا اتوماتیک و… با مشکل مواجه شده و از سویی پروژه اتوماتیک کردن برخی محصولات جدید هم به حالت تعلیق درآمده بود.
فناوری ساخت جعبه دنده اتوماتیک جز بحثهایی از صنعت خودرو است که به صورت بسیار تخصصی دنبال میشود و اکثر خودروسازان جهان، این قطعه مهم را به چند کمپانی مطرح در دنیا سفارش میدهند. با توجه به اینکه کارخانههای ساخت جعبه دنده اتوماتیک در کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، آلمان، بلژیک و چین وجود دارند، امکان تامین این قطعه برای خودروهای ساخت ایران با مشکلات شدیدی رو به رو شده است. حتی جعبه دندههای اتوماتیکی که در چین تولید میشوند، اکثرا اصالت ژاپنی، کرهای و اروپایی دارند و برای همین گاهی سفارش گذاری برای آنها هم تحت تاثیر تحریمها قرار گرفته است. کارشناسان بازرگانی خودرو میگویند که بحث تولید خودروهای مونتاژی سابق با جعبه دنده اتوماتیک، به نوع قرارداد خودروسازان چینی با کمپانیهای قطعه ساز دارد. با اینکه مسئله تامین قطعه خودروهای چینی به غیر از مشکل جا به جایی ارز با مسئله تحریم هم مواجه است، اما بحث تامین جعبه دنده اتوماتیک نیز سختتر از سایر قطعات دیگر به حساب میآید. برخی کمپانیهای چینی در قرارداد خود با سازندگان جعبه دندههای اتوماتیک ژاپنی، کرهای و اروپایی امتیاز آن قطعه را خریداری کردهاند و برخی دیگر نیز تنها با سفارش گذاری تامین این قطعه را انجام میدهند. در سال جدید امکان آن وجود دارد که تولید پژو ۲۰۷i هاچبک و صندوقدار اتوماتیک به شدت کاهش پیدا کند و عمده تولیدات زوتی آریو به سمت نسخهی دندهای حرکت نماید. از سویی حضور دوباره ساینا و کوییک اتوماتیک دور از ذهن به نظر میرسد و احتمال آن هم وجود دارد که حتی دانگ فنگ H30 کراس و S30، برلیانس H300، پژو پارس اتوماتیک و… به جمع محصولات دندهای بپیوندند.
یکی از خودروهای اتوماتیکی که به احتمال زیاد نباید در سال ۹۸ منتظرش باشیم، دنا پلاس اتوماتیک است.
شرکت ایران خودرو که پروژه نسخه اتوماتیک دنا پلاس را با کمپانی پانچ آغاز کرده بود، به خاطر مطلوب نبودن نتایج تست، همکاری خود را با این قطعهساز اروپایی خاتمه داد. بعد از آن این شرکت برای ساخت دنا پلاس توربو اتوماتیک به سراغ Motrain کره جنوبی رفت و در نهایت جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعتهای به تایید دو طرف رسید. اما شنیدهها حاکی از آن است که این قطعه ساز کرهای امکان ارائه جعبه دنده اتوماتیک به ایران خودرو را ندارد و دوباره طرح تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک به حالت تعلیق درآمده است. حتی در بحث امکان عرضه سایپا رهام با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته مشکلاتی وجود دارد و گویا این خودرو هم قرار است که در فاز اول با نسخههای دنده ای پا به جادههای کشور بگذارد. پژو ۳۰۱ ساخت داخل هم جز آن دسته خودروهایی است که به گفته کارکنان ساپکو، به احتمال قوی با جعبه دنده دستی وارد بازار ایران میشود.
[irp posts="3861" name="۶ راه حل فوری مجلس برای مدیریت بازار خودرو"]
با توجه به حذف کاهش تولید شدید خودروهای اتوماتیک پر تیراژی چون رنو تندر ۹۰ پلاس، ساندرو اتوماتیک و…، بدیهی است که مشتریان خواهان محصولات اتوماتیک به اجبار باید به سراغ خودروهای چینی اتوماتیک بروند و از سویی، عدم امکان توزیع مناسب نسخههای اتوماتیک این خودروها، میتواند در ماههای پیشرو، بهای خودروهای اتوماتیک تولید داخل را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.
منبع: اسب بخار