جعبه فیوز 206 و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز
یکی از قطعات خودرو که وظیفه برق رسانی را بر عهده دارد فیوز است، که البته این قطعه در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو ها می شود. در واقع فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و کارکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو 206 آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.
فیوز چیست؟
برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی از قطعهای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده میشود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند میشود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستمهای الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل جریانهای بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.
فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع است:
• فیوز شیشه ای
• فیوز تیغه ای
• فیوز سرامیکی
در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.
خودرو پژو 206 دارای دو نوع سیستم برق میباشد که کروز(اکوماکس) و ساپکو(اس ام اس) نام دارند.
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده میشوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شدهاند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند.
جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز
پژو 206 دارای دو جعبه فیوز است که در قسمتهای مختلف خودرو نصب شدهاند. یکی از آنها در داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد. جعبه فیوز دیگر در کاپوت قرار گرفته است. هر یک از این فیوزها جریان ورودی به یک یا چند قطعه خودرو را کنترل میکند. در بخشهای بعدی به بررسی هر دو جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز موجود در آنها میپردازیم. توجه داشته باشید اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو 206 را ندارید، بهتنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
جعبه فیوز داشبورد
همانطور که گفتیم، جعبه فیوز داشبورد داخل کابین و زیر غربیلک فرمان قرار دارد. جعبه فیوز در زیر درپوش پایین فرمان خودرو، مخفی شدهاست. روی درپوش یک پیچ قرار دارد. برای اینکه به جعبه فیوز دسترسی داشته باشید، باید با استفاده از ابزاری مانند سکه آن را بچرخانید تا درپوش باز شود و فیوزها نمایان شوند. تعدادی فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها در کنار جعبه فیوز وجود دارد. جعبه فیوز زیر فرمان دارای 37 فیوز و 11 رله مختلف است. در جدول زیر به کاربرد هر یک از این فیوزها اشاره شدهاست.
راهنمای جعبه فیوز پژو 206
ردیف | شماره فیوز | شدتجریان | کاربرد |
1 | F1 | – | رزرو |
2 | F2 | ۵A | رله فن بخاری |
3 | F3 | ۵A | تغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر |
4 | F4 | ۱۰A | تغذیه موتور برفپاککن عقب و قفل صندوقعقب |
5 | F5 | ۵A | تغذیه نور زمینه |
6 | F6 | ۵A | تغذیه سیستم ضد قفل ترمز ABS |
7 | F7 | ۱۰A | تغذیه یونیت کیسه هوا |
8 | F8 | ۵A | تغذیه جلو آمپر، ایموبیلازر، دیاگ ECU |
9 | F9 | ۵A | تغذیه پمپ شیشهشور |
10 | F10 | ۵A | تغذیه نود مرکزی BCM نمایشگر، شیشهبالابر جلو، حسگر دندهعقب |
11 | F11 | ۱۰A | تغذیه چراغ دندهعقب |
12 | F12 | ۵A | تغذیه سوئیچ چراغترمز |
13 | F13 | ۱۰A | تغذیه سوئیچ سهحالته گاز کولر |
14 | F14 | ۵A | تغذیه برق چراغ سقف، صندوقعقب |
15 | F15 | ۲۰A | تغذیه برق فندک |
16 | F16 | ۱۰A | تغذیه برق رادیوپخش |
17 | F17 | – | رزرو |
18 | F18 | – | رزرو |
19 | F19 | – | رزرو |
20 | F20 | – | رزرو |
21 | F21 | – | رزرو |
22 | F22 | ۱۰A | تغذیه شیشهبالابرهای جلو |
23 | F23 | ۵A | تغذیه برق گرمکن آینه |
24 | F24 | ۳۰A | تغذیه برق گرمکن شیشه عقب |
25 | F25 | ۳۰A | تغذیه قفل مرکزی |
26 | F26 | ۲۰A | تغذیه نود مرکزی BCM |
27 | F27 | ۵A | تغذیه رلهها، نمایشگر؛ کولر |
28 | F28 | ۲۰A | تغذیه نود مرکزی BCM |
29 | F29 | ۵A | تغذیه ا یموبیلازر |
30 | F30 | ۱۰A | تغذیه حافظه رادیوپخش |
31 | F31 | – | رزرو |
32 | F32 | – | رزرو |
33 | F33 | ۴۰A | تغذیه فن بخاری |
34 | F34 | ۴۰A | تغذیه شیشهبالابر جلو؛ آینه |
35 | F35 | ۴۰A | تغذیه شیشهبالابر عقب |
36 | F36 | ۵A | رزرو |
37 | F37 | ۱۰A | رزرو |
عیب یابی و تعویض فیوز پژو 206
قطع شدن فیوزهای پژو 206 مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن می باشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن می شود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی می باشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، می توان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدار ECU آن است.
اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمی توان با چشم قطع شدن آن ها را مشاهده نمود، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش می باشد. به این صورت که دو سر فیوز خودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل نموده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایش و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.